Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 10. 6. 2023
na téma: Trojice

Trojice: Týdenní shrnutí

Neděle 
Tento hluboký tok je pak vzorem celého vesmíru a jakákoli představa Božího "hněvu" nebo toho, že by Bůh zadržoval to, co je nekonečně se rozlévající láska, je teologicky nemožná.  
-Richard Rohr  

Pondělí 
Trojice je samotnou podstatou Boha a tento Bůh je odstředivou silou, která proudí ven a pak centripetálně vtahuje všechny věci zpět do tance.
-Richard Rohr  

úterý 
V božském společenství tanec symbolizuje tvořivý, proudící pohyb lásky v akci mezi Bohem Otcem, Bohem Synem a Bohem Duchem svatým.... Bůh nás zve do posvátného prostoru božství a vybízí nás, abychom se k tomuto mystickému, věčnému tanci připojili.  
-Sharon L. Baker Putt 

Středa 
Jste součástí proudu. Otec, Syn a Duch svatý, a také vy - do té míry, do jaké řeknete "ano" - jste také dávajícím a přijímajícím, tvořeným stejnými vztahy lásky, jakými je Trojice.
-Richard Rohr  

Čtvrtek 
Z generace na generaci vstupuje Duch-Sofie do svatých i ne tak svatých duší, aby z nich učinil přátele Boha a proroky, a tím z lidí učinil spojence Božího vykupitelského záměru. Můžeme říci toto: Sophia-Bůh přebývá ve světě v jeho středu i na jeho okrajích, je aktivní vitalitou, která volá po porodu a rodí nové stvoření.  
-Elizabeth A. Johnson 

Pátek 
Naše tradice věří, že Bůh je pramen plný lásky, vodní kolo proudící neustále jedním směrem: Otec k Synovi, Syn k Duchu svatému, Duch svatý k Otci - stále vytékající, stále vylévaný, stále dávající, nikdy neberoucí, ale pouze přijímající to, co dává ten druhý.
-Richard Rohr  

Značení kříže 

Richard nás zve k hlubšímu prožitku Trojice prostřednictvím vědomého a ztělesněného praktikování znamení kříže:

Nejprve si položte pravou ruku na čelo a řekněte: "Ve jménu Otce". Je to zvláštní, protože Trojice je právě to, co nemůžeme pochopit, a přesto začínáme tímto pokusem o pochopení dotykem na čelo. Pak udělejte svislou čáru dolů po těle až k břichu nebo střevům a řekněte: "A Syn". Ježíš Kristus je ten, kdo tuto věčnou neviditelnost zviditelňuje. To je to, čemu věříme: že tento neviditelný Bůh se stal viditelným v osobě Ježíše.  

Poté, co nakreslíte svislou čáru dolů po těle, něco, co můžete prožívat trochu v hlavě, trochu v srdci a možná hlavně v útrobách, pak nakreslete vodorovnou čáru napříč a řekněte: "a Duch svatý". Protože Duch svatý je právě to spojení, to společenství, ten vztah, ten proud života a lásky, který stvořil celý vesmír. Nikdy jsme se neodvážili dát Duchu svatému nějakou osobní podobu, protože jsme věděli, že mluví o vztahu jako takovém. Místo toho jsme použili mnoho obrazů - holubici, oheň, vítr, tekoucí vodu - všechny dynamické obrazy interakce, vztahu, spojení.  

Dovolte mi, abych to vyjádřil takto: Kdykoli cítíte spojení, jste v Duchu svatém. Kdykoli se odpojíte hněvem, odsuzováním, nenávistí, krutostí v jakékoli podobě, nejste v Duchu svatém. Působíte mimo to, v čem jste byli stvořeni.  

Nechť je znamení kříže modlitbou tvého těla po celý zbytek tvého života. Nemůžeme tomu rozumět, můžeme to pouze dovolit. Můžeme pouze dovolit tento tok, toto společenství, tuto energii, tento dynamismus, tuto vitalitu, tuto lásku. Poznáme, kdy tam jsme, a doufám, že dokážeme rozpoznat, kdy tam nejsme. Tak poznáme, kdy žijeme v Trojici, nebo jednáme jako oddělené já a ty, stojící stranou života, místo abychom ho žili. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Trinity: Weekly Summary

Sunday 
This deep flow is then the pattern of the whole universe, and any idea of God’s “wrath” or of God withholding what is an infinitely outflowing love is theologically impossible.  
—Richard Rohr  

Monday 
Trinity is the very nature of God, and this God is a centrifugal force, flowing outward and then centripetally drawing all things back into the dance.
—Richard Rohr  

Tuesday 
In the divine community, dancing symbolizes the creative, flowing movement of love-in-action among God the Father, God the Son, and God the Holy Spirit.… God invites us into the sacred space of divinity and urges us to join this mystical, eternal dance.  
—Sharon L. Baker Putt 

Wednesday 
You are a part of the flow. The Father, Son, and Holy Spirit, and you too—to the degree you say “yes”—are also a giving and a receiving, constituted by the same relationships of love that are the Trinity.
—Richard Rohr  

Thursday 
From generation to generation Spirit-Sophia enters into holy souls, and not so holy ones, to make them friends of God and prophets, thereby making human beings allies of God’s redeeming purpose. What we can say is this: Sophia-God dwells in the world at its center and at its edges, an active vitality crying out in labor, birthing the new creation.  
—Elizabeth A. Johnson 

Friday 
What our tradition believes is that God is a fountain fullness of love, a water wheel flowing constantly in one direction: Father to Son, Son to Holy Spirit, Holy Spirit to Father—always outflowing, always outpoured, always giving, never taking, but only receiving what the other gives.
—Richard Rohr  

The Sign of the Cross 

Richard invites us into a deeper experience of the Trinity through a conscious and embodied practice of the Sign of the Cross:  

First place your right hand on your forehead and say, “In the name of the Father.” It’s funny because the Trinity is precisely that which we can’t understand and yet we begin with this attempt to understand by touching our forehead. Then make a vertical line down your body to your gut or belly, and say, “and the Son.” Jesus the Christ is the one who makes visible this eternal invisibility. That’s what we believe: that this invisible God became visible in the person of Jesus.  

After you draw the vertical line down your body, something you can experience a little bit in your head, a little bit in your heart, and maybe mostly in your gut, then draw a horizontal line across, and say, “and the Holy Spirit.” Because the Holy Spirit is precisely that connection, that communion, that relationship, that flow of life and love that has created the whole universe. We never dared to give any personal form to the Holy Spirit because we knew it was talking about relationship itself. Instead, we have used many images—the dove, fire, wind, flowing water—all dynamic images of interaction, of relationship, of connection.  

Let me put it this way: Whenever you feel connected, you’re in the Holy Spirit. Whenever you disconnect yourself through anger, judgment, hatred, cruelty in any form, you’re not in the Holy Spirit. You’re operating outside of that in which you were created.  

Let the sign of the cross be a body prayer for the rest of your life. We can’t understand it, we can only allow it. We can only allow that flow, that communion, that energy, that dynamism, that vitality, that love. We’ll know when we’re there and I hope we can recognize when we’re not there. That’s how we’ll know when we’re living in the Trinity or acting as a separate you and me, standing on the side of life, instead of living it. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

Adapted from Richard Rohr, “Feast of the Holy Trinity with the Dalai Lama,” homily, May 26, 2013, MP3 audio.  


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-