Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze čtvrtka 8. 6. 2023
na téma: Trojice

Trojice je se světem a pro svět

A proto Otec je moudrost, Syn je moudrost a Duch svatý je moudrost a společně nejsou tři moudrosti, ale jedna moudrost. -Augustin z Hippo, Trojice, 7.3   

Teoložka Elizabeth Johnsonová (nar. 1941) zkoumá, co nám každá z osob Trojice nabízí v naší zkušenosti se světem a proč je to důležité: 

Bůh je Bůh jako Duch-Sofie, pohyblivý, čistý, lidi milující Duch, který prostupuje každým ubohým koutem, naříká na zmar a uvolňuje sílu, která umožňuje nový začátek. Její energie oživuje zemi, její krása září ve hvězdách, její síla se rozlévá v každém kousku šalom a obnov..... Z generace na generaci vstupuje do svatých i ne tak svatých duší, aby z nich učinila přátele Boha a proroky, a tím z lidí učinila spojence Božího vykupitelského záměru. Můžeme říci toto: Sofie-Bůh přebývá ve světě v jeho středu i na jeho okrajích jako aktivní vitalita, která volá po porodu a rodí nové stvoření. Jejími znameními jsou oheň, vítr, voda a fialová barva. 

Bůh je opět Bohem jako Ježíš Kristus, Sofiino dítě a prorok, a ano, sama Sofie osobně rozbila svůj stan v těle lidstva, aby učila cestám spravedlnosti. Podoba historického života tohoto ukřižovaného proroka, který vstal z mrtvých, odhaluje podobu lásky svaté Moudrosti ke světu. Je to láska, která vstupuje a účastní se, která se baví na hostině vyděděnců v inkluzivním společenství u stolu..... Můžeme říci toto: Sofie-Bůh je v těle nezvratně spojena s radostí a úzkostí lidských dějin; v síle Ducha-Sofie Ježíš nyní nabývá nové komunitní identity jako vzkříšený Kristus, tělo všech těch žen a mužů, kteří se podílejí na proměně světa skrze soucitnou, těšící a trpící lásku. V solidaritě s jeho památkou a posíleno týmž Duchem se malé stádce konfiguruje do svátosti spásy světa, zmocněné utvářet společenství svobody a solidarity.  

Bůh je opět Bohem jako nepředstavitelná propast prožívání.... Bez tohoto nehybného bodu obracejícího se světa by nebylo tance, a je jen tanec; bez tohoto ticha by nebylo hudby ani slova, v němž je slyšet; bez tohoto zatmění by paprsky jejího ohnivého ducha pohltily svět. Co můžeme říci, je toto: Svatá Moudrost je skrytý Bůh, absolutní svaté tajemství. A je to absolutně svaté tajemství lásky, které se sklání k uzdravení a osvobození světa přes všechny dějinné zvraty a porážky.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
The Trinity Is with and for the World 

And, therefore, the Father is wisdom, the Son is wisdom, and the Holy Spirit is wisdom, and together they are not three wisdoms but one wisdom. —Augustine of Hippo, The Trinity, 7.3   

Theologian Elizabeth Johnson (born 1941) explores what each person in the Trinity offers to us in our experience of the world and why it matters:  

God is God as Spirit-Sophia, the mobile, pure, people-loving Spirit who pervades every wretched corner, wailing at the waste, releasing power that enables fresh starts. Her energy quickens the earth to life, her beauty shines in the stars, her strength breaks forth in every fragment of shalom and renewal…. From generation to generation she enters into holy souls, and not so holy ones, to make them friends of God and prophets, thereby making human beings allies of God’s redeeming purpose. What we can say is this: Sophia-God dwells in the world at its center and at its edges, an active vitality crying out in labor, birthing the new creation. Fire, wind, water, and the color purple are her signs. 

God is God again as Jesus Christ, Sophia’s child and prophet, and yes, Sophia herself personally pitching her tent in the flesh of humanity to teach the paths of justice. The shape of the historical life of this crucified prophet, risen from the dead, reveals the shape of Holy Wisdom’s love for the world. It is a love that enters in and takes part, that revels at the feasting of outcasts in inclusive table community…. What we can say is this: Sophia-God is irreversibly connected with the joy and anguish of human history, in the flesh; in the power of Spirit-Sophia Jesus now takes on a new communal identity as the risen Christ, the body of all those women and men who share in the transformation of the world through compassionate, delighting, and suffering love. In solidarity with his memory and empowered by the same Spirit, the little flock is configured into a sacrament of the world’s salvation, empowered to shape communities of freedom and solidarity.  

God is God again as unimaginable abyss of livingness…. Without this still-point of the turning world there would be no dance, and there is only the dance; without this silence there would be no music or word, which is where she can be heard; without this eclipse the rays of her fiery spirit would consume the world. What we can say is this: Holy Wisdom is a hidden God, absolute holy mystery. And this is an absolutely holy mystery of love, bent on the world’s healing and liberation through all of history’s reversals and defeats.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

Elizabeth A. Johnson, She Who Is: The Mystery of God in Feminist Theological Discourse, 10th anniv. ed. (New York: Crossroad Publishing, 2002), 213–214.  


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-