Zkušenost, Písmo, tradice: Týdenní shrnutí
Neděle Sedm témat je víc než jen témata, která uspořádala životní dílo Richarda Rohra; jsou to základní otázky, kterými se musí zabývat každý vážný křesťan, aby si vytvořil zdravý a celistvý duchovní pohled na svět. -David G. Benner
Pondělí Písmo potvrzené zkušeností a zkušenost potvrzená Tradicí jsou dobrými měřítky pro duchovní světonázor člověka. -Richard Rohr
úterý Jsem stále více přesvědčen, že slovo "modlitba", které se pro věřící stalo funkční a zbožnou záležitostí, mělo být opisem a výzvou k vnitřní zkušenosti.Když nás duchovní učitelé vyzývají, abychom se "modlili", říkají tím vlastně: "Jděte dovnitř a poznejte to sami!". -Richard Rohr
Poušť Pro mnoho dnešních černošských křesťanek je "divočina" nebo "zkušenost s divočinou" symbolickým pojmem, který se používá k vyjádření situace blízké zkáze, v níž Bůh dává věřící osobně směr a pomáhá jí tak najít cestu z toho, co považovala za nemožné. -Delores Williamsová
čtvrtek Jen to, že používáte Písmo, a to i způsobem, který potvrzuje Boha, neznamená, že používáte Písmo pro život a lásku, růst a moudrost - a pro dobro Boha nebo druhých. -Richard Rohr
Pátek Nový zákon je příběhem o hledání vize, pozváním, abychom vstoupili do hledání Boží vize. Toto hledání je proměňující.... Je to pozemský příběh hledače z masa a kostí, který žije uprostřed všednosti a využívá toho, co je po ruce, aby proměnil obyčejné v neobyčejné. -Steven Charleston
Výklad Písma s Ježíšem
Otec Richard nastiňuje modlitební praxi výkladu Písma tak, jak to dělal Ježíš:
- Před výkladem důležitého textu se pomodlete o vedení Duchem svatým. Tím začneme odstraňovat naši egoistickou potřebu , aby text říkal to, co chceme nebo potřebujeme, aby říkal. Modlete se tak dlouho, dokud nedosáhnete této vnitřní intelektuální svobody a odstupu.
.
- Jakmile dosáhneme určitého poctivého stupně intelektuální a emocionální svobody, musíme se pokusit přejít do pozice odpoutání od vlastní vůle a jejích cílů, potřeb a přání.
.
- Poté slyšet hlubší hlas, který není náš vlastní. Budeme vědět, že to není ego, protože nás nikdy nebude zahanbovat ani děsit, ale spíše posilovat, a to i tehdy, když nás bude vyzývat. Je-li to Boží hlas, zbaví nás iluzí a násilí tak dokonale a přirozeně, že se s takovými předchozími pocity sotva ztotožníme! Nazývám to náhradní Boží terapií.
- Pokud výklad vede naše Pravé já k prožívání některého nebo několika plodů Ducha, jak jsou vyjmenovány v listu Galaťanům 5,22-23 - lásky, radosti, pokoje, trpělivosti, laskavosti, dobroty, důvěřivosti, mírnosti a sebeovládání - myslím, že můžeme věřit, že tento výklad pochází z Ducha, z hlubšího proudu moudrosti.
.
- Pokud z výkladu vyplývají jakékoli negativní nebo trestající emoce - jako je morousovská radost, pocity nadřazenosti, sebeuspokojení, arogantní dualistická jistota, touha po pomstě, potřeba vítězství nebo jakýkoli duch odmítání či vylučování -, není to ježíšova hermeneutika v akci, ale naše vlastní ego, které stále řídí loď.
- Nakonec si připomeňme Ježíšovo pokušení na poušti (viz Mt 4,1-11). Jsou zde uvedena tři pokušení ke zneužití moci - ekonomické, náboženské a politické. I Ježíš musí čelit těmto rafinovaným přetvářkám, než začne jakoukoli veřejnou službu; je to varování pro nás všechny.
Fr. Richard Rohr, OFM přeloženo DeepL | Experience, Scripture, Tradition: Weekly Summary
Sunday The Seven Themes are more than simply the themes that have organized Richard Rohr’s life’s work; they are the fundamental issues that any serious Christian must engage in to develop a healthy and holistic spiritual worldview. —David G. Benner
Monday Scripture as validated by experience, and experience as validated by Tradition, are good scales for one’s spiritual worldview. —Richard Rohr
Tuesday I am increasingly convinced that the word “prayer,” which has become a functional and pious thing for believers to do, was meant to be a descriptor and an invitation to inner experience. When spiritual teachers invite us to “pray,” they are in effect saying, “Go inside and know for yourself!” —Richard Rohr
Wednesday For many black Christian women today, “wilderness” or “wilderness experience” is a symbolic term used to represent a near-destruction situation in which God gives personal direction to the believer and thereby helps her make a way out of what she thought was no way. —Delores Williams
Thursday Just because you use Scripture, even in a God-affirming way, does not mean you are using Scripture for life and love, growth and wisdom—and for the sake of God or others. —Richard Rohr
Friday The New Testament is a vision quest story, an invitation to us to step into the vision quest of God. This quest is transformative.… It is the earth-bound story of a flesh and blood seeker who lives in the midst of the mundane, using what is at hand to turn the common into the extraordinary. —Steven Charleston
Interpreting the Scriptures with Jesus
Father Richard outlines a prayerful practice of interpreting Scripture the way Jesus did:
- Offer a prayer for guidance from the Holy Spirit before interpreting an important text. This begins to decenter our egoic need to make the text say what we want or need it to say. Pray as long as it takes to get to this inner intellectual freedom and detachment.
- Once we have attained some honest degree of intellectual and emotional freedom, we must try to move to a position of detachment from our own will and its goals, needs, and desires.
- Then listen for a deeper voice that isn’t our own. We will know that it isn’t the ego because it will never shame or frighten us, but rather strengthen us, even when it is challenging us. If it is God’s voice, it will take away our illusions and our violence so completely and naturally that we can barely identify with such previous feelings! I call this God’s replacement therapy.
- If the interpretation leads our True Self to experience any or several of the fruits of the Spirit, as they are listed in Galatians 5:22–23—love, joy, peace, patience, kindness, goodness, trustfulness, gentleness, and self-control—I think we can trust this interpretation is from the Spirit, from the deeper stream of wisdom.
- If any negative or punitive emotions—such as morose delight, feelings of superiority, self-satisfaction, arrogant dualistic certitude, desire for revenge, need for victory, or any spirit of dismissal or exclusion—arise from the interpretation, this is not the Jesus hermeneutic at work, but our own ego still steering the ship.
- Finally, remember the temptation of Jesus in the desert (see Matthew 4:1–11). Three temptations to the misuse of power are listed—economic, religious, and political. Even Jesus must face these subtle disguises before he begins any public ministry; this is a warning to all of us.
Fr. Richard Rohr, OFM |