Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 10. 2. 2023
na téma: Zkušenost, Písmo a tradice

Hledání Boží vize

Episkopální biskup a občan kmene Choctaw Steven Charleston kráčí po dvojí cestě své indiánské tradice a křesťanské víry. Při výkladu Božího působení skrze Ježíšovo vtělení vychází z praxe hledání vize, kterou praktikuje ve své domorodé tradici.  

Vtělení je hledání Boží vize.  

Tato věta je nejstručnějším způsobem, jak vyjádřit učení o Vtělení z pohledu původních obyvatel Ameriky..... Z pohledu indiánské tradice dává myšlenka, že Bůh na sebe vezme lidskou podobu, aby mohl prožít hledání vize, smysl. Ježíš se stává jedním z lidské rodiny, lidského kmene, aby vykonal dílo proměny, k němuž je hledání určeno. Pro domorodce se kontakt s Bohem neodehrává pouze v abstrakcích mysli, ale v každodenním fyzickém zapojení těla. Potní chýše jsou fyzické. Hledání vize je fyzické. Zážitek Boha je fyzický. Vtělení je tedy hmatatelná transformace.  

Lidské hledání je rizikem intimity s Bohem. Je to vyjít ven a pokusit se objevit Boha a vstoupit do společenství s Bohem. Bez Vtělení by však tato úroveň společenství zůstala stejně neosobní jako vztahy na internetu. Mohlo by mezi námi dojít k předání zprávy, jakési vesmírné fotografie Boha sdílené na digitální obrazovce duchovnosti, ale intimita těla a krve v podobě fyzického kontaktu by nám unikala. Bůh by zůstal snem, nikoli prožitkem. Obrazný příběh evangelií nám vypráví, jak Bůh žil skrze hledání. Umožňuje nám vstoupit do vlastního času Boží přípravy. Umožňuje nám zařadit se mezi přátele, kteří Boha v tomto záměru podporují. Ukazuje nám, jak Bůh skutečně vychází do "tenkých" míst, aby hledal hlubší skutečnost. Popisuje, co Bůh během hledání vidí a slyší.... 

Nový zákon je příběhem o hledání vize, pozvánkou, abychom vstoupili do Božího hledání vize. Toto hledání je transformativní.... Je to pozemský příběh hledače z masa a kostí, který žije uprostřed všednosti a využívá toho, co je po ruce, aby proměnil obyčejné v neobyčejné. Toto hledání není útěkem, ale zakořeněním v realitě: oslavou každodennosti, tělesnosti, smyslovosti a prožitku.  

Pro Charlestona nás jak indiánská, tak křesťanská tradice zvou k dynamickému vnitřnímu prožívání vztahu s Bohem a růstu v našem lidství:  

Díky hledání Boží vize může naše hledání nabýt hlubšího rozměru. Můžeme sledovat příběh vtěleného hledače a zaměřit své vlastní hledání do vnitřní geografie víry, která nás může přivést blíže k našemu cíli, důvěrnému vztahu s Bohem. Bez ohledu na to, kde se nacházíme, můžeme vstoupit do prostoru, který kdysi obýval Ježíš, a najít tam skutečnou přítomnost, která k nám promlouvá. Boží hledání nás může proměnit, ne tím, že nás pozvedne ze sebe samých, ale tím, že nás uzemní v radosti a zápase lidského bytí. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
God’s Vision Quest

Episcopal Bishop and Choctaw citizen Steven Charleston walks a dual path of his Native American tradition and Christian faith. He draws on his Native tradition’s practice of the vision quest to interpret God’s activity through Jesus’ Incarnation.  

The Incarnation is God’s vision quest.  

That sentence is the most concise way to express the doctrine of the Incarnation from the Native American viewpoint.… From the perspective of Native American tradition, the idea that God would take human form to experience the vision quest makes sense. Jesus becomes one of the human family, the tribe of the human beings, in order to do the work of transformation that a quest is designed to do. For Native people, contact with God does not occur only in the abstractions of the mind, but in the everyday physical engagement of the body. The sweat lodge is physical. The vision quest is physical. The experience of God is physical. The Incarnation, therefore, is transformation made tangible.  

The human quest is the risk of intimacy with God. It is going out to attempt to discover God and enter into communion with God. But without the Incarnation, that level of communion would remain as disembodied as relationships on the Internet. A message might be passed between us, a kind of cosmic photo of God shared on the digital screen of spirituality, but the flesh and blood intimacy of physical contact would elude us. God would remain a dream, not an experience. The graphic story of the gospels tells us how God lived through the quest. It allows us to enter into God’s own time of preparation. It lets us become among those friends who support God in this intention. It shows us how God does go out into “thin” places to seek a deeper reality. It describes what God sees and hears during the quest…. 

The New Testament is a vision quest story, an invitation to us to step into the vision quest of God. This quest is transformative.… It is the earth-bound story of a flesh and blood seeker who lives in the midst of the mundane, using what is at hand to turn the common into the extraordinary. The quest is not an escape, but a rooting into reality: a celebration of the everyday, the physical, the sensual, and the experiential.  

For Charleston, both Native American and Christian traditions invite us to the dynamic inner experience of relating with God and growing in our humanity:  

Because of God’s vision quest, our quests can take on a deeper dimension. We can follow the story of the incarnate seeker to focus our own search into an interior geography of faith that can bring us closer to our goal, intimacy with God. No matter where we are, we can step into the space once occupied by Jesus and find a real presence there to speak to us. God’s quest can transform us, not by lifting us out of ourselves but by grounding us into the joy and struggle of being human. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

Steven Charleston, The Four Vision Quests of Jesus (New York: Morehouse Publishing, 2015), 20–21. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-