Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 26. 8. 2023
na téma: Boží obnovení spravedlnosti

Boží obnovení spravedlnosti : Týdenní shrnutí

Neděle 
Myslíme si, že strach, hněv, božské zastrašování, hrozby a tresty přivedou lidi k lásce. Nemůžeme vést lidi k nejvyšší úrovni motivace tím, že je budeme učit té nejnižší. Bůh vždy a navždy modeluje tu nejvyšší a naším úkolem je pouze "napodobovat Boha" (Ef 5,1).
-Richard Rohr 

Pondělí 
To je úkol těch, kteří chtějí následovat Ježíše: žít ve spravedlivých vzájemných vztazích, pracovat na obnově celistvosti těch lidí a vztahů, které oni sami i druzí porušili, a co nejlépe napravovat to, co napravit nelze.
-Mary Katherine Birge 

úterý 
Malé počítání a vedení účetních knih není cestou evangelia. Naše nejlepší já chce obnovovat vztahy, a ne obviňovat nebo trestat.
-Richard Rohr 

Středa 
Božská spravedlnost směřuje k obnově, opětovnému začlenění a vykoupení. Boží spravedlnost je neodmyslitelně spojena s uzdravením poškozených, obnovením toho, co bylo ztraceno, a smířením těch, kteří jsou odcizeni Bohu a společenství.
-Dominique DuBois Gilliard 

čtvrtek 
Tady je velké překvapení hebrejských Písem, které se zjevuje v tomto ústředním úryvku z Iz 35,4-7: Lidé nedostanou to, co si zaslouží, dostanou mnohem lepší, než si zaslouží.
-Richard Rohr 

Pátek 
Pravé pokání nám slibuje opětovné shledání s Bohem i mezi sebou navzájem. Slibuje nám obnovu společenství a všech povinností, které k životu ve vztahu patří.
-Barbara Brown Taylor 

Hledání odpuštění 

Arcibiskup Desmond Tutu (1931-2021) a jeho dcera Mpho Tutu nás vyzývají, abychom si uvědomili, jakým způsobem jsme ublížili druhým, a usilovali o odpuštění ve snaze obnovit spravedlnost a vztahy: 

Od koho potřebujete odpuštění? Co jste provedli? Ublížili jste někomu, koho máte rádi? Sžírá vás pocit viny nebo hanby? Způsobili jste bolest a trápení? Jste uvězněni v troskách svých činů bez viditelných možností úniku?  

Prostá pravda je, že všichni děláme chyby a všichni potřebujeme odpuštění. Neexistuje žádná kouzelná hůlka, kterou bychom se mohli mávnutím ruky vrátit v čase a změnit to, co se stalo, nebo napravit způsobenou škodu, ale můžeme udělat vše, co je v našich silách, abychom napravili to, co bylo způsobeno špatně. Můžeme se snažit, aby se škoda už nikdy neopakovala.  

Všichni potřebujeme odpuštění. Každý z nás se někdy zachoval bezohledně, sobecky nebo krutě. Jak jsme již řekli dříve, žádný čin není neodpustitelný; žádný člověk není mimo nápravu. Přesto není snadné přiznat si své provinění a požádat o odpuštění. "Omlouvám se" jsou asi tři nejtěžší slova, která se říkají. Můžeme si vymyslet nejrůznější ospravedlnění, abychom omluvili to, co jsme udělali. Když jsme ochotni slevit ze své obrany a upřímně se podívat na své činy, zjistíme, že v žádosti o odpuštění je velká svoboda a v přiznání chyby velká síla. Tak se osvobodíme od svých minulých chyb. Díky tomu můžeme jít vpřed do budoucnosti, aniž bychom byli omezeni chybami, které jsme udělali.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
God’s Restoring Justice : Weekly Summary

Sunday 
We think fear, anger, divine intimidation, threat, and punishment are going to lead people to love. We cannot lead people to the highest level of motivation by teaching them the lowest. God always and forever models the highest, and our task is merely to “imitate God” (Ephesians 5:1).
—Richard Rohr 

Monday 
This is the task of those who would follow Jesus: to live in just relationships with one another, to work at restoring to wholeness those people and relationships that they and others have broken, and to repair as best they can what cannot be restored.
—Mary Katherine Birge 

Tuesday 
Mere counting and ledger-keeping are not the way of the Gospel. Our best self wants to restore relationships, and not blame or punish.
—Richard Rohr 

Wednesday 
God’s justice moves toward restoration, reintegration, and redemption. God’s justice is inherently connected to healing the harmed, restoring what has been lost, and reconciling those who are estranged from God and community.
—Dominique DuBois Gilliard 

Thursday 
Here’s the great surprise of the Hebrew Scriptures, revealed in this central passage from Isaiah 35:4–7: People are not going to get what they deserve, they’re going to get much better than they deserve.
—Richard Rohr 

Friday 
True repentance promises us reunion with God and one another. It promises us restoration to community, and to all the responsibilities that go along with life in relationship.
—Barbara Brown Taylor 

Seeking Forgiveness 

Archbishop Desmond Tutu (1931–2021) and his daughter Mpho Tutu invite us to recognize the ways that we have hurt others, and to seek forgiveness in an effort to restore justice and relationships:  

From whom do you need forgiveness? What have you done? Have you hurt someone you love? Does the guilt or shame gnaw at you? Have you caused pain and anguish? Are you trapped in the wreckage of your actions with no visible means of escape?  

The simple truth is we all make mistakes, and we all need forgiveness. There is no magic wand we can wave to go back in time and change what has happened or undo the harm that has been done, but we can do everything in our power to set right what has been made wrong. We can endeavor to make sure the harm never happens again.  

We all need forgiveness. There are times when all of us have been thoughtless or selfish or cruel. As we have said earlier, no act is unforgiveable; no person is beyond redemption. Yet, it is not easy to admit one’s wrongdoing and ask for forgiveness. “I am sorry” are perhaps the three hardest words to say. We can come up with all manner of justifications to excuse what we have done. When we are willing to let down our defenses and look honestly at our actions, we find there is a great freedom in asking for forgiveness and great strength in admitting the wrong. It is how we free ourselves from our past errors. It is how we are able to move forward into our future, unfettered by the mistakes we have made.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:

Desmond M. Tutu and Mpho A. Tutu, The Book of Forgiving: The Fourfold Path for Healing Ourselves and Our World, ed. Douglas C. Abrams (San Francisco, CA: HarperOne, 2015), 167. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-