Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 20. 8. 2023
na téma: Boží obnovení spravedlnosti

Božská láska obnovuje

Otec Richard Rohr je přesvědčen, že Boží spravedlnost v Bibli je v zásadě milující a obnovující, nikoli trestající. 

Při čtení Bible se Bůh nemění tolik, jako se vyvíjí naše poznání Boha. Jistě uznávám, že existuje mnoho biblických pasáží, které představují Boha jako trestajícího a odplatného, ale musíme zůstat u textu - a pozorovat, jak postupně necháváme Boha růst. Soustředění se na božskou odplatu vede k ego uspokojujícímu a nakonec nefunkčnímu obrazu Boha, který nás situuje do velmi nebezpečného a nebezpečného vesmíru. Ježíš i Pavel si všímali lidského sklonu k odplatě a důrazně hovořili o omezenosti zákona. 

Biblické pojetí spravedlnosti, které začíná v Hebrejských písmech u židovských proroků - zejména u Mojžíše, Izajáše, Jeremiáše, Ezechiela a Ozeáše - je zcela odlišné. Čteme-li pozorně a poctivě, zjistíme, že Boží spravedlnost je restaurační. V každém případě poté, co prorok potrestá Izraelity za jejich prohřešky proti JHWH, pokračuje prorok v podstatě slovy: "A tady je to, co pro vás JHWH udělá: Bůh vás nyní bude milovat více než kdy jindy! Bůh vás bude milovat do celistvosti. Bůh na tebe vylije bezdůvodnou, neuvěřitelnou, nevypočitatelnou a nevyvratitelnou lásku, které nakonec nebudeš moci odolat." 

Bůh nás "trestá" tím, že nás miluje ještě více!" Jak jinak by mohla být božská láska svrchovaná a vítězná? Podívejte se na toto téma sami: Přečtěte si pasáže jako Izajáš 29,13-24, Ozeáš 6,1-6, Ezechiel 16 (zejména verše 59-63) a mnoho žalmů. Boží spravedlnost je plně úspěšná, když Bůh může legitimizovat a potvrdit lidské bytosti v jejich původní a úplné identitě! Bůh vítězí tím, že se stará o to, abychom vítězili my - stejně jako každý milující lidský rodič.  

Láska je to jediné, co proměňuje lidské srdce. V evangeliích vidíme, jak Ježíš tuto božskou moudrost plně odhaluje. Láska na sebe bere podobu a symboliku uzdravení a radikálního odpuštění - což je téměř vše, co Ježíš dělá. Ježíš, který představuje Boha, obvykle proměňuje lidi ve chvílích, kdy se nejvíce nenávidí, kdy se nejvíce stydí, cítí vinu nebo se chtějí potrestat. Podívejte se na Ježíšovu interakci s celníkem Zacheem (L 19,1-10). Ježíš Zachea neponižuje ani netrestá, ale jde k němu domů, sdílí s ním jídlo a chová se k němu jako k příteli. Zacheovo srdce se otevírá a proměňuje. Teprve poté se Zacheus zavazuje, že nahradí škodu, kterou způsobil.  

Jak říká Izajáš o Bohu: "Mé myšlenky nejsou vaše myšlenky a vaše cesty nejsou mé cesty" (Iz 55,8). Přesto se obávám, že jsme Boha do značné míry stáhli do "našich myšlenek". Myslíme si, že strach, hněv, božské zastrašování, hrozby a tresty přivedou lidi k lásce. Nemůžeme vést lidi k nejvyšší úrovni motivace tím, že je budeme učit té nejnižší. Bůh vždy a navždy modeluje tu nejvyšší a naším úkolem je pouze "napodobovat Boha" (Ef 5,1). 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Divine Love Restores

Father Richard Rohr is convinced that God’s justice in the Bible is fundamentally loving and restorative rather than punitive. 

As we read the Bible, God does not change as much as our knowledge of God evolves. I certainly recognize there are many biblical passages that present God as punitive and retributive, but we must stay with the text—and observe how we gradually let God grow up. Focusing on divine retribution leads to an ego-satisfying and eventually unworkable image of God which situates us inside of a very unsafe and dangerous universe. Both Jesus and Paul observed the human tendency toward retribution and spoke strongly about the limitations of the law. 

The biblical notion of justice, beginning in the Hebrew Scriptures with the Jewish prophets—especially Moses, Isaiah, Jeremiah, Ezekiel, and Hosea—is quite different. If we read carefully and honestly, we will see that God’s justice is restorative. In each case, after the prophet chastises the Israelites for their transgressions against YHWH, the prophet continues by saying, in effect, “And here’s what YHWH will do for you: God will now love you more than ever! God will love you into wholeness. God will pour upon you a gratuitous, unbelievable, unaccountable, irrefutable love that you will finally be unable to resist.” 

God “punishes” us by loving us more! How else could divine love be supreme and victorious? Check out this theme for yourself: Read passages such as Isaiah 29:13–24, Hosea 6:1–6, Ezekiel 16 (especially verses 59–63), and so many of the Psalms. God’s justice is fully successful when God can legitimate and validate human beings in their original and total identity! God wins by making sure we win—just as any loving human parent does.  

Love is the only thing that transforms the human heart. In the Gospels, we see Jesus fully revealing this divine wisdom. Love takes the shape and symbolism of healing and radical forgiveness—which is just about all that Jesus does. Jesus, who represents God, usually transforms people at the moments when they most hate themselves, when they most feel shame or guilt, or want to punish themselves. Look at Jesus’ interaction with the tax collector Zacchaeus (Luke 19:1–10). He doesn’t belittle or punish Zacchaeus; instead, Jesus goes to his home, shares a meal with him, and treats him like a friend. Zacchaeus’ heart is opened and transformed. Only then does Zacchaeus commit to making reparations for the harm he has done.  

As Isaiah says of God, “My thoughts are not your thoughts, nor are your ways my ways” (Isaiah 55:8). Yet I am afraid we largely pulled God down into “our thoughts.” We think fear, anger, divine intimidation, threat, and punishment are going to lead people to love. We cannot lead people to the highest level of motivation by teaching them the lowest. God always and forever models the highest, and our task is merely to “imitate God” (Ephesians 5:1). 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:
Adapted from Richard Rohr, Essential Teachings on Love, selected by Joelle Chase and Judy Traeger (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2018), 78–79. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-