Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pondělí 16. 9. 2024
na téma: Být mírem, vytvářet mír

Ježíš nás vyzývá, abychom se usmířili

Blaze tvůrcům pokoje: Matouš 5,9  

Ti budou uznáni za Boží děti.

Otec Richard se zamýšlí nad tím, co znamená být tvůrcem pokoje:  

Tento verš v Matoušově evangeliu je jediným případem, kdy je v celé Bibli použito slovo mírotvorci. Tvůrci pokoje jsou doslova "ti, kteří usmiřují hádky". Jasně vidíme, že Ježíš nestojí na straně násilníků, ale na straně nenásilníků. Ježíš říká, že mezi prostředky a cíli musí být souvislost, jasná návaznost, stálá jednota. Neexistuje jiná cesta k míru než samotné nastolení míru.  

Dnes si mnozí myslí, že můžeme dosáhnout míru násilím. Všichni jsme byli svědky akcí vycházejících z logiky "zabíjením zastavíme zabíjení". Takto uvažujeme, přestože je to v rozporu se všemi velkými náboženskými učeními. Naše potřeba okamžité kontroly nás vede k tomu, že odpojujeme jasnou jednotu mezi prostředky a cíli. USA dokonce pojmenovaly raketu, která byla jasně určena ke zničení lidstva, "mírotvůrce". Alespoň to slovo je upřímnější: peacekeeper, namísto Ježíšova peacemaker. Ale mír, který udržujeme, je falešný mír. Prorok Jeremiáš by o našich "mírotvorných" válkách řekl to, co řekl izraelským vůdcům:  

"Mír! Mír!" říkají, zatímco žádný mír není.  
Měli by se stydět za své odporné činy.  
Ne oni! Necítí stud, neumějí se ani červenat.  
-Jeremjáš 8,11-12  

Válka je prostředkem snahy o ovládání, nikoliv prostředkem hledání míru. Pax Romana je způsob, jak svět usiluje o kontrolu a nazývá ji mírem. Římané si mysleli, že mají mír, ale násilí vždy vytvoří další násilí, zejména na okrajích, v koloniích. V centru, mezi lidmi, kteří jsou "zasvěcenci", má to, co nazývá mírem, ale násilí bylo pouze exportováno mezi lidi na okraji společnosti. To není skutečný mír. Naše bohaté uzavřené komunity s bezpečnostními vchody jsou dnes důkazem téhož. Jak řekl papež Pavel VI: "Chceš-li mír, pracuj pro spravedlnost." [1]  

Máme vůbec představu o všem tom otroctví a útlaku, o všem tom zabíjení a mučení, o všech těch milionech lidí, kteří existovali na okrajích každé říše, aby ti v jejím centru mohli říkat, že mají mír? Pokaždé, když postavíme pyramidu, budou mít někteří lidé na vrcholu svůj mír, ale všude dole budou ležet zkrvavená těla. Ti nahoře obvykle nepoznají cenu svého falešného míru.  

V horském kázání Ježíš definuje mír jiným způsobem, který nazýváme Pax Christi, pokoj Kristův. Ve zbývajících blahoslavenstvích Ježíš spojí svůj pokoj se spravedlností a sebeobětováním (viz Mt 5,10). Pax Romana vytváří falešný mír obětováním druhých; Pax Christi čeká a pracuje na pravém míru obětováním falešného já moci, prestiže a majetku.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Jesus Calls Us to Make Peace 

Blessed are the peacemakers: They shall be recognized as children of God.  
—Matthew 5:9  

Father Richard considers what it means to be a peacemaker:  

This verse in Matthew’s Gospel is the only time the word peacemakers is ever used in the whole Bible. Peacemakers literally are the “ones who reconcile quarrels.” We can clearly see Jesus is not on the side of the violent but on the side of the nonviolent. Jesus is saying there must be a connection, a clear consistency, a constant unity between means and ends. There is no way to peace other than peacemaking itself.  

Today, many think we can achieve peace through violence. We’ve all witnessed actions coming from the logic “We’ll stop killing by killing.” It’s the way we think, even though it’s in opposition to all great religious teachings. Our need for immediate control leads us to disconnect the clear unity between means and ends. The U.S. even named a missile that was clearly meant for the destruction of humanity a “peacekeeper.” At least the word is more honest: peacekeeper, instead of Jesus’ peacemaker. But the peace we are keeping is a false peace. Jeremiah the prophet would say about our “peacekeeping” wars what he said to Israel’s leaders:  

“Peace! Peace!” they say, whereas there is no peace.  
They should be ashamed of their loathsome deeds.  
Not they! They feel no shame, they do not even know how to blush.  
—Jeremiah 8:11–12  

War is a means of seeking control, not a means of seeking peace. Pax Romana is the world’s way of seeking control and calling it peace. The Romans thought they had peace, but violence will always create more violence, especially on the edges, in the colonies. At the center, among folks who are “insiders,” it has what it calls peace, yet the violence has merely been exported to those on the edges of society. That is no real peace. Our rich gated communities with security entrances are evidence of the same today. As Pope Paul VI said, “If you want peace, work for justice.” [1]  

Do we have any idea of all the slavery and oppression, all the killing and torture, all the millions of people who have existed around the edges of every empire so those at the center of the empire could say they had peace? Every time we build a pyramid, certain people at the top will have their peace, yet there will be bloody bodies all around the bottom. Those at the top usually don’t recognize the price of their false peace.  

In the Sermon on the Mount, Jesus defines peace in a different way that we call Pax Christi, the peace of Christ. In the remaining Beatitudes, Jesus will connect his peace with justice and self-sacrifice (see Matthew 5:10). The Pax Romana creates a false peace by sacrificing others; the Pax Christi waits and works for true peace by sacrificing the false self of power, prestige, and possessions.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  
[1] Pope Paul VI, Message for the Celebration of the Day of Peace, January 1, 1972. Full text at http://w2.vatican.va/content/paul-vi/en/messages/peace/documents/hf_p-vi_mes_19711208_v-world-day-for-peace.html 

Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 1996, 2022), 148–149.  


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-