Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 16. 8. 2024
na téma: Julián z Norwiche

Jedinečná přítomnost

V podcastu CAC Turning to the Mystics vysvětluje Mirabai Starr, co Julian myslí "sjednocením":  

Místo toho, aby Julián hovořil o splynutí s Bohem nebo o sjednocení s Bohem, vymyslel termín zjednocení. Zjednocení je pro Juliána odrazem toho, co už je. S Bohem jsme již jedno; vždy jsme byli a vždy budeme. Tento život není nic jiného než znovuprožívání této skutečnosti naší jednoty, sjednocení s Bohem. V některých ohledech je život záležitostí připomínání si toho, co vždy bylo. Toto sjednocení má samozřejmě kořeny v lásce. Není to jen sjednocení pro sjednocení. Je to sjednocení pro lásku.[1]  

James Finley se také zamýšlí nad oneingem

Slovem, které pro mě souzní s oneing, je přítomnost. Když to řeknu poeticky, děje se jen jedna věc. Nekonečná Boží přítomnost se zpřítomňuje, zpřítomňuje se aktem sebedarování zpřítomnění. Zpřítomňuje se a dává se celá a úplná v a jako dar a zázrak naší samotné přítomnosti v naší nicotě bez Boha. Jednota je všudypřítomnou skutečností všeho, co je. Není nic než jednota. Prvotní hřích neboli porušení je vypadnutí nebo vyhoštění z nekonečné jednoty, která jediná je skutečná..... Zjednocení, říkal Julián, je obrácení se zpět k jednotě, která je tu vždy. Nechceme se stát jednotou; stáváme se jí v uvědomění si jednoty, kterou jsme nikdy nebyli. Je to jednota ve všech směrech. [2]  

Kontemplativní teolog Howard Thurman (1899-1981) popisuje, jak můžeme my i Ježíš zakoušet Boží přítomnost:  

Nakonec je třeba, aby dozrál a vyzrál smysl pro přítomnost. Tento smysl pro Přítomnost musí být skutečností jak na osobní úrovni, tak na úrovni společenské, přírodovědné a kosmické. Řečeno nejjednodušším náboženským jazykem, moderní [lidé] musí vědět, že [jsou] Božím dítětem a že Bůh života ve všech jeho částech a Bůh lidského srdce jsou jedno a totéž. Takové ujištění oživí smysl pro sebe sama a zvýrazní smysl pro dějiny hřejivostí velké důvěry. Tak budeme na život hledět klidnýma očima a pracovat na svých úkolech s přesvědčením a odstupem Věčnosti....  

Všichni chceme mít jistotu, že nebudeme opuštěni životem ani opuštěni v životě..... Když se Ježíš modlil, byl si vědom, že se ve své modlitbě setkává s Přítomností, a toto vědomí bylo mnohem důležitější a významnější než vyslyšení jeho modlitby. Především z tohoto důvodu byl Bůh pro Ježíše odpovědí na všechny otázky a problémy života. Když celou svou myslí a srdcem skutečně hledám Boha a odevzdávám se v modlitbě, také já se setkávám s [Boží] Přítomností a pak sám pro sebe vím, že Ježíš měl pravdu. [3]

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Oneing Presence 

On the CAC podcast Turning to the Mystics, Mirabai Starr explains what Julian means by “oneing”:  

Instead of talking about merging with God or union with God, Julian coined the term oneing. Oneing is a reflection of what already is for Julian. We already are one with God; we always have been and we ever shall be. This life is nothing if not a reawakening to that reality of our oneness, oneing with God. In some ways, life is a matter of remembering what has always been. That oneing, of course, is rooted in love. It’s not just oneing for the sake of oneing. It’s oneing for love. [1]  

James Finley also reflects on oneing

A word for me that echoes with oneing is presence. To put it poetically, there’s just one thing that’s happening. The infinite presence of God is presencing himself, is presencing herself through an act of self-donating presencing. It’s presencing herself and giving herself away whole and complete in and as the gift and miracle of our very presence in our nothingness without God. The oneness is all pervasively the reality of all that is. There is nothing but the oneness. Original sin or brokenness is falling out of, or being exiled from, the infinite oneness that alone is real…. Oneing, Julian was saying, is turning back around to the oneness that’s always there. We don’t want to become one; we become one in realizing the oneness that we never weren’t. It’s oneness in all directions. [2]  

Contemplative theologian Howard Thurman (1899–1981) describes how Jesus and we might experience the presence of God:  

Finally, there must be a matured and maturing sense of Presence. This sense of Presence must be a reality at the personal level as well as on the social, naturalistic and cosmic levels. To state it in the simplest language of religion, modern [humans] must know that [they are] a child of God and that the God of life in all its parts and the God of the human heart are one and the same. Such an assurance will vitalize the sense of self, and highlight the sense of history, with the warmth of a great confidence. Thus, we shall look out upon life with quiet eyes and work on our tasks with the conviction and detachment of Eternity….   

All of us want the assurance of not being deserted by life nor deserted in life…. When Jesus prayed, he was conscious that, in his prayer, he met the Presence, and this consciousness was far more important and significant than the answering of his prayer. It is for this reason primarily that God was for Jesus the answer to all the issues and the problems of life. When I, with all my mind and heart, truly seek God and give myself in prayer, I, too, meet [God’s] Presence, and then I know for myself that Jesus was right. [3]  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
[1] Adapted from James Finley and Kirsten Oates featuring Mirabai Starr, “Turning to Julian of Norwich,” Turning to the Mystics, season 6, ep. 1 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2022), podcast. Available as MP3 audio download and PDF transcript.   

[2] Finley, “Turning to Julian.”  

[3] Howard Thurman, Deep Is the Hunger: Meditations for Apostles of Sensitiveness (Richmond, IN: Friends United Press, 1973), 144, 146.   


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-