Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z úterý 16. 7. 2024
na téma: Dýchání pod vodou, první týden

Důvěřovat natolik, abyste se otevřeli

Uvěřili jsme, že síla, která nás přesahuje, nám může vrátit zdravý rozum.
-Krok 2 Dvanácti kroků 

Otec Richard uvažuje o tom, že dar 2. kroku lze přijmout pouze prostřednictvím plného, ztělesněného přijetí Boží milosti:  

Krok 2 je nezbytným toužením, otálením a couváním, které vždy předchází plnohodnotnému skoku víry. Pro popis tohoto kroku je moudré použít aktivní sloveso: "Odevzdání víry se neodehrává v jednom okamžiku; je to delší cesta, postupné odpoutávání, odnaučování a předávání. Nikomu se to nepodaří na první nebo dokonce druhý pokus. Touha a touha se musí výrazně prohloubit a rozšířit.  

Abychom se mohli konečně odevzdat uzdravení, musí se v nás otevřít tři prostory - a to všechny najednou: naše umíněná hlava, naše uzavřené srdce a naše bránící se a bráněné tělo. To je práce spirituality - a je to práce. Ano, je to konečně práce "Síly větší, než jsme my sami", a povede k velkému jasu a hloubce vhledu. 

Když jsou všechny tři vnitřní prostory otevřené a naslouchají společně, můžeme být vždy přítomni. Být přítomen znamená vědět, co v daném okamžiku potřebujeme vědět. Být něčemu přítomen znamená dovolit, aby nás daný okamžik, osoba, myšlenka nebo situace změnila.  

Abychom si udrželi otevřený prostor mysli, potřebujeme nějakou formu kontemplativní nebo meditační praxe. Dalo by se říci, že autentická spiritualita je vždy záležitostí vyprázdnění mysli a zároveň naplnění srdce. 

Abychom si udrželi otevřený prostor srdce, téměř všichni potřebujeme nějaké uzdravení, pokud jde o zranění, která si neseme z minulosti. Potřebujeme také být ve správném a upřímném vztahu s lidmi, aby nás druzí mohli milovat a dotýkat se nás na hlubších úrovních a abychom my mohli milovat a dotýkat se jich. Nic jiného neotevírá prostor srdce tak pozitivním a trvalým způsobem. 

Udržovat naše tělo méně bráněné je také práce na léčení minulých zranění a mnoha vzpomínek, které jako by se ukládaly do těla. Zdá se, že tělo nikdy nepřestane nabízet svá poselství. Naštěstí tělo nikdy nelže, i když mysl nás bude neustále klamat. Je velmi výmluvné, že Ježíš se lidí při uzdravování obvykle fyzicky dotýkal. Věděl, kde jsou uloženy vzpomínky a zranění: v samotném těle. 

Pokud máme uvěřit, že nás může obnovit síla větší, než jsme my sami, pak k této víře dospějeme tak, že si osvojíme schopnost prosté, jasné a nezatížené přítomnosti. Ti, kdo dokáží být přítomni hlavou, srdcem i tělem zároveň, se vždy setkají s Přítomností, ať už ji nazývají Bohem, nebo používají jiné slovo. Tyto dovednosti se většinou naučíme tak, že necháme život, aby na nás přicházel podle svých vlastních podmínek, aniž bychom se bránili úžasnému, základnímu Tajemství, které je všude, stále a nabízí se. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Trusting Enough to Open Up 

Came to believe that a Power greater than ourselves could restore us to sanity.
—Step 2 of the Twelve Steps 

Father Richard considers how the gift of Step 2 can only be received through a full, embodied acceptance of God’s grace:  

Step 2 is the necessary longing, delaying, and backsliding that invariably precedes the full-blown leap of faith. It’s wise to use an active verb to describe this step: “came to believe.”  The surrender of faith doesn’t happen in one moment; it is an extended journey, a gradual letting go, unlearning, and handing over. No one does it on the first or even second try. Desire and longing must be significantly deepened and broadened.  

To finally surrender ourselves to healing, we need to have three spaces opened within us—and all at the same time: our opinionated head, our closed-down heart, and our defensive and defended body. That is the work of spirituality—and it is work. Yes, it is finally the work of “a Power greater than ourselves,” and it will lead to great luminosity and depth of insight. 

When all three inner spaces are open and listening together, we can always be present. To be present is to know what we need to know in the moment. To be present to something is to allow the moment, the person, the idea, or the situation to change us.  

To keep the mind space open, we need some form of contemplative or meditation practice. One could say that authentic spirituality is invariably a matter of emptying the mind and filling the heart at the same time. 

To keep the heart space open, we almost all need some healing in regard to the hurts we’ve carried from the past. We also need to be in right and honest relationship with people, so that others can love us and touch us at deeper levels, and so we can love and touch them. Nothing else opens the heart space in such a positive and ongoing way. 

To keep our bodies less defended is also the work of healing past hurts and the many memories that seem to store themselves in the body. The body seems to never stop offering its messages. Fortunately, the body never lies, even though the mind will deceive us constantly. It’s very telling that Jesus usually physically touched people when he healed them. He knew where memory and hurt were lodged: in the body itself. 

If we are to come to believe that a Power greater than ourselves can restore us to sanity, then we will come to that belief by developing the capacity for a simple, clear, and uncluttered presence. Those who can be present with head, heart, and body at the same time will always encounter the Presence, whether they call it God or use another word. For the most part, those skills are learned by letting life come at us on its own terms, without resisting the wonderful, underlying Mystery that is everywhere, all the time, and offered. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  
Selected from Richard Rohr, Breathing under Water: Spirituality and the Twelve Steps, 10th anniv. ed.(Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2011,2021), 9, 11, 12, 13, 14. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-