Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 14. 7. 2024
na téma: Dýchání pod vodou, první týden

Protichůdná moudrost

Otec Richard Rohr spojuje lekce z evangelií a Dvanácti kroků jako poselství, které mění život a uzdravuje a z něhož můžeme všichni těžit. 

Jsem přesvědčen, že na praktické úrovni jsou Ježíšovo poselství evangelia a poselství Dvanácti kroků Billa Wilsona do značné míry stejným poselstvím. Program Dvanácti kroků je paralelou, zrcadlem a praktickou realizací stejného poselství, které nám dal Ježíš, ale bez takového nebezpečí zduchovnění poselství a posunutí jeho účinků do budoucího světa.  

Tady jsou čtyři předpoklady, které o závislosti vyslovuji: 

Všichni jsme závislí. Lidé jsou závislí od přírody. Závislost je moderní název a poctivý popis toho, co biblická tradice nazývala "hřích" a středověcí křesťané "vášně" nebo "náklonnosti". Oba uznávali, že k tomu, abychom se z těchto iluzí a nástrah vymanili, je zapotřebí vážných opatření či postupů.  

"Páchnoucí myšlení" je univerzální závislost. Látkové závislosti, jako je alkohol a drogy, jsou pouze nejviditelnějšími formami závislosti, ale ve skutečnosti jsme všichni závislí na svých navyklých způsobech, jak cokoli dělat, na svých vlastních obranách a především na svém vzorcovaném způsobu myšlení a zpracování reality. Tyto závislosti jsou pro nás zpočátku skryté; z definice nikdy nemůžeme vidět nebo zvládnout to, na čem jsme závislí, ale nemůžeme léčit to, co si nejprve nepřiznáme. 

Všechny společnosti jsou závislé samy na sobě a vytvářejí hlubokou spoluzávislost.V každé kultuře a každé instituci existují sdílené a dohodnuté závislosti. Ty se často léčí nejhůře, protože jako závislosti nevypadají. Všichni jsme se shodli na tom, že jsme kompulzivní ve stejných věcech a neuvědomujeme si stejné problémy. Evangelium tyto lži odhaluje v každé kultuře.  

Jedinou formou osvobození od závislého já a od kulturních lží je určitá forma alternativního vědomí.Jestliže je univerzální závislostí náš vlastní vzorec myšlení, který je vždy dualistický, musí být primární duchovní cestou nějaká forma kontemplativní praxe nebo modlitby, která tento neužitečný binární systém myšlení buď - anebo a myšlení nadřazenosti rozbije.Modlitba je formou neduálního spočívání v tom, "co je". Nakonec tato kontemplativní praxe změní celý náš operační systém!  

Dovolte mi tedy shrnout. Toto jsou základní způsoby, kterými podle mého názoru Ježíš a Dvanáct kroků AA říkají totéž, ale s odlišným slovníkem:  

Trpíme, abychom se uzdravili.  
Vzdáváme se, abychom zvítězili.  
Zemřeme, abychom žili.  
Rozdáváme se, abychom si to udrželi.  

Této kontraintuitivní moudrosti se budeme věčně bránit, popírat ji a vyhýbat se jí, dokud nám ji nevnutí nějaká realita, nad níž jsme bezmocní - a pokud budeme upřímní, jsme před plnou Realitou bezmocní všichni.  

Všichni jsme duchovně bezmocní, nejen ti, kteří jsou fyzicky závislí na nějaké látce. Alkoholici mají svou bezmoc jednoduše viditelnou pro všechny. My ostatní ji různými způsoby maskujeme a nadměrně kompenzujeme své skrytější a subtilnější závislosti a náklonnosti. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Counterintuitive Wisdom  

Father Richard Rohr connects lessons from the Gospels and the Twelve Steps as life-changing and healing messages that we can all benefit from. 

I am convinced that, on a practical level, the gospel message of Jesus and the Twelve Step message of Bill Wilson are largely the same message. The Twelve Step Program parallels, mirrors, and makes practical the same messages that Jesus gave us, but without as much danger of spiritualizing the message and pushing its effects into a future world.  

Here are four assumptions that I am making about addiction: 

We are all addicts. Human beings are addictive by nature. Addiction is a modern name and honest description for what the biblical tradition called “sin” and medieval Christians called “passions” or “attachments.” They both recognized that serious measures or practices were needed to break us out of these illusions and entrapments.  

“Stinking thinking” is the universal addiction. Substance addictions like alcohol and drugs are merely the most visible forms of addiction, but actually we are all addicted to our own habitual ways of doing anything, our own defenses, and most especially, our patterned way of thinking and processing reality. These attachments are at first hidden to us; by definition, we can never see or handle what we are addicted to, but we cannot heal what we do not first acknowledge. 

All societies are addicted to themselves and create deep codependency. There are shared and agreed-upon addictions in every culture and every institution. These are often the hardest to heal because they do not look like addictions. We have all agreed to be compulsive about the same things and unaware of the same problems. The gospel exposes those lies in every culture.  

Some form of alternative consciousness is the only freedom from the addicted self and from cultural lies. If the universal addiction is to our own pattern of thinking, which is invariably dualistic, the primary spiritual path must be some form of contemplative practice or prayer to break down this unhelpful binary system of either-or thinking and superiority thinking. Prayer is a form of non-dual resting in “what is.” Eventually, this contemplative practice changes our whole operating system!  

Let me sum up, then. These are the foundational ways that I believe Jesus and the Twelve Steps of AA are saying the same thing but with different vocabulary:  

We suffer to get well.  
We surrender to win.  
We die to live.  
We give it away to keep it.  

This counterintuitive wisdom will forever be resisted, denied, and avoided, until it’s forced upon us by some reality over which we are powerless—and, if we’re honest, we are all powerless in the presence of full Reality.  

We are all spiritually powerless, not just those who are physically addicted to a substance. Alcoholics simply have their powerlessness visible for all to see. The rest of us disguise it in different ways, and overcompensate for our more hidden and subtle addictions and attachments. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  
Selected from Richard Rohr, introduction to Breathing under Water: Spirituality and the Twelve Steps, 10th anniv. ed.(Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2011,2021), xix, xxii–xxiii, xxviii, xxix–xxx, xxv. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-