Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze čtvrtka 13. 6. 2024
na téma: Intimita a sexuální celistvost

Eros a agapé

Stvoření svědčí o překypující energii Boží přítomnosti v našem světě. Naše vlastní velkorysost, naše překvapivá schopnost odpouštět a naše nekonečná touha po dalším životě, to vše svědčí o této Bohem dané energii [tomto erosu] v nás.  
-James D. Whitehead a Evelyn Eaton Whitehead, Svatý Eros 

Richard Rohr se zamýšlí nad projevy lásky, které existují v naší vzájemné vášni:  

Sexualita je mnohem širší tajemství než její fyzické vyjádření. Je to vnitřní pohnutka - kterou někteří nazývají eros - směřující k druhému a přesahující malé já. Závazek celibátu nepopírá tuto přitažlivost darovat se druhému. A zároveň může být někdo sexuálně aktivní a zcela pohlcený sám sebou, což vůbec není eros, ale pouze "chtíč"  

.

Zdravé intimní vztahy nás zbavují existenciální úzkosti. I bez doteků překonává skutečná intimita naše pocity oddělenosti a nejistoty: "Nejsem přitažlivý; nejsem důležitý; nejsem ..." je náš zoufalý a nesourodý stav. Jakmile nám někdo potvrdí, že jsme pro něj milovaní a dostateční, jakmile si začneme hluboce důvěřovat, pak zjistíme, že to, po čem také toužíme, je agapé, neboli božská láska.Agapé je mnohem inkluzivnější a všeobjímající než eros. Agapé však na eros navazuje, a dokonce eros prohlubuje, protože nesmírně rozšiřuje náš smysl pro Pravé Já.Láska agapé zahrnuje a přesahuje všechny ostatní opravdové lásky. [1] 

Ženský teolog Kelly Brown Douglas věří, že agapé a lidská sexualita spolu souvisejí:  

Agapé je Boží láska. Je to aktivní láska, darování sebe sama ve prospěch spravedlnosti a budování autenticky lidského (milujícího) společenství. Tím, že Ježíš dokonale projevuje agapé, jeho život a služba ... posilují pochopení, že odrážet Boží obraz neznamená dělat nic menšího než pečovat o láskyplné vztahy....  

Pozitivní přijetí lidské sexuality je pro agapé klíčové a je zásadní pro ty, kteří chtějí vyzařovat to, co znamená být stvořen k obrazu Božímu. Lidská sexualita je tím, co [nám] poskytuje schopnost vstupovat do vztahů s druhými. Sexualita je ten rozměr lidství, který vybízí ke vztahům. Sexualita je dar od Boha, který, je-li správně oceněn, pomáhá [lidem] stát se plněji lidmi tím, že vstupují do láskyplných vztahů. [2]  

Douglas srovnává Boží eros a náš vlastní: 

Lidskou vášeň je třeba vnímat jako něco víc než chtíč nebo touhu po sexuální aktivitě.... Pro mě je vášeň ... ta božská energie v lidských bytostech, láska k Bohu, která je nutí k životodárné, život produkující a život potvrzující činnosti a vztahům s ohledem na celé Boží stvoření. Ačkoli tedy vášeň jistě zahrnuje biologickou produkci života, znamená víc než to. Je to mocný, tvůrčí dynamismus. Je to záblesk dokonalé Boží vášně pro život. Lidská vášeň je Boží vášeň vyvěrající z lidské bytosti jako neukojitelná touha podporovat život ve všech aspektech svého života. Takové pochopení a ocenění lidské vášně jako záblesku Boží vlastní vášně vyžaduje přijetí lidské sexuality. [3]  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Eros and Agape  

Creation testifies to the overflowing energy of God’s presence in our world. Our own generosity, our surprising ability to forgive, and our endless desire for more life all witness to this God-given energy [this eros] within us.  
—James D. Whitehead and Evelyn Eaton Whitehead, Holy Eros 

Richard Rohr considers expressions of love that exist in our passion for one another:  

Sexuality is a much broader mystery than its physical expression. It’s an inner drive—which some call eros—toward the other and beyond the small self. A commitment to celibacy doesn’t negate this pull to give oneself to another. And at the same time someone can be sexually active and totally self-absorbed, which is not eros at all, but merely “lustful.” 

Healthy intimate relationships take away our existential anxiety. Even without touch, true intimacy overcomes our feelings of separateness and insecurity: “I’m not attractive; I’m not important; I’m not …” is our desperate and disparate state. Once someone affirms that we’re lovable and enough for them, once we begin to deeply trust ourselves, then we discover that what we also desire is agape, or divine love. Agape is much more inclusive and all-embracing than eros. Yet agape builds on eros and even deepens eros because it hugely expands our sense of True Self. Agape love includes and transcends all other genuine loves. [1] 

Womanist theologian Kelly Brown Douglas believes agape and human sexuality are connected:  

Agape is God’s love. It is an active love, the giving of oneself for the sake of justice and the building of an authentically human (loving) community. By perfectly manifesting agape, Jesus’ life and ministry … reinforce the understanding that to reflect the image of God is to do nothing less than nurture loving relationships….  

A positive embrace of human sexuality is critical to agape, and it is crucial for those who would radiate what it means to be created in the image of God. Human sexuality is what provides [us] with the capacity to enter into relationships with others. Sexuality is that dimension of humanity that urges relationship. Sexuality is a gift from God that, if properly appreciated, helps [people] to become more fully human by entering into loving relationships. [2]  

Douglas parallels God’s eros and our own: 

Human passion must be seen as more than lust or desire for sexual activity.… For me, passion … is that divine energy within human beings, the love of God, that compels them toward life-giving, life-producing, and life-affirming activity and relationships in regard to all of God’s creation. So while passion certainly encompasses the biological production of life, it means more than that. It is a powerful, creative dynamism. It is a glimpse of God’s perfect passion for life. Human passion is God’s passion bursting forth from the human being as an insatiable desire to foster life in all aspects of one’s living. Such an understanding and appreciation for human passion as a glimpse of God’s own passion demand an embrace of human sexuality. [3]  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  
[1] Adapted from Richard Rohr and Cynthia Bourgeault, God as Us! The Sacred Feminine and the Sacred Masculine (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2011). Available as MP3 audio download.

[2] Kelly Brown Douglas, Sexuality and the Black Church: A Womanist Perspective (Maryknoll, NY: Orbis Books, 1999), 115. 

[3] Douglas, Sexuality, 120. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-