Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 13. 4. 2024
na téma: Péče o vnitřní oheň

Péče o vnitřní oheň: Týdenní shrnutí

Neděle
Božské se čas od času obdaří takovýmto ohněm, tichou září, která má v sobě velkou hloubku a intimitu.
-James Finley

Pondělí
Musíme vytvořit kontemplativní kulturu ve svém srdci. Musíme si dát slib: Nebudu si hrát na cynika. Svým probuzeným srdcem nezlomím víru.
-James Finley

Úterý
Po týdnu, kdy se tělo lopotilo v nesmyslné práci a duch byl napadán urážkami a ztrátami, byla neděle vyhrazena k tomu, aby duše znovu získala uznání pro krásu, pravdu, lásku a věčnost.
-Renita J. Weems

Středa
Dospěli jsme k pochopení významu praxe ve sportu, ve většině terapií, v každém úspěšném podnikání a v tvůrčím úsilí, ale z nějakého důvodu většina z nás nevidí její potřebu ve světě spirituality. Přitom je tam pravděpodobně důležitější než v kterékoli jiné oblasti.
-Richard Rohr

Čtvrtek
Kdykoli se snažíme pochopit, jak můžeme nejlépe žít svůj život se smyslem a účelem, a to prostřednictvím modlitby, meditace nebo jiné praxe duchovního rozlišování, zabýváme se svou spiritualitou jako dovedností radikální odolnosti.
-Alice Updike Scannell

Pátek
Skutečné setkání s Kristem v nás něco osvobozuje, sílu, o které jsme nevěděli, že ji máme, naději, schopnost žít, odolnost, setkání se schopností odrazit se ode dna, když jsme si mysleli, že jsme zcela poraženi, schopnost růst a měnit se, sílu tvořivé proměny.
-Thomas Merton

Patnáctý týden praxe 

Prožívání lásky 

Autorka Felicia Murrell nás zve k praxi poznávání a prožívání Boží lásky: 

Bůh je uprostřed nás, Bůh, který nad námi jásá radostí, který nás zklidňuje láskou, který se nad námi raduje výkřiky radosti a shromažďuje zarmoucené (viz Sofonjáš 3,17-18).  

Ale jak se dostaneme k tomu, abychom právě tohoto Boha viděli, abychom se s ním setkávali a poznávali ho, abychom se stali Bohem, který rámuje naše představy, když myslíme na Boha?  

Snad klid. Možná kontemplativní modlitba.  

Pro mě se Boží láska odhaluje skrze společenství, spojení a životní úkony, které vytvářejí otevřený úžas.  

Důsledné zapojení do duchovních praktik nás často zve do takového prostoru a vytváří pro nás přístupové body, abychom si mohli vědoměji uvědomovat kenotický projev Božské Lásky v nás a skrze nás.  

Pro tento účel mají všechny duchovní praxe tento cíl - umožnit nám dotknout se hlubin našeho nitra a žít velkorysý život v účasti na Božské lásce v naprosté otevřenosti srdce; přejít od toho, co o Bohu víme ve své hlavě, k životu, pohybu a bytí v Bohu; být přítomni v tomto životě, ve světě kolem nás a v Božské lásce.  

Co je pravda o Bohu? Bůh je Láska (1 Jan 4,16).  

Zkušenost Lásky, která nás miluje, nám umožňuje cítit a poté vidět. Když Láska vniká do našich otupělých částí a probouzí nás ze zamlženého mylného vnímání k Pravdě, jsme vyzváni, abychom se uzdravili a uvěřili tomu, čemu Láska o nás věří, abychom důvěřovali laskavosti a laskavým záměrům Lásky. Důvěra vzkvétá v půdě Lásky. A tam se náš Boží obraz proměňuje.  

Nerozhodneme se pouze vnímat Boha jako milujícího; Láska je tím, kým Bůh je. Setkat se s Boží Láskou znamená setkat se s naším nejhlubším já.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Tending the Fire Within: Weekly Summary

Sunday
From time to time the divine grants itself with this kind of fire, a quiet luminosity that has great depth and intimacy to it. 
—James Finley 

Monday
We have to create a contemplative culture in our heart. We must vow to ourselves: I will not play the cynic. I will not break faith with my awakened heart. 
—James Finley 

Tuesday 
After a week of the body toiling away in inane work and the spirit being assaulted with insult and loss, Sunday was set aside to recultivate the soul’s appreciation for beauty, truth, love, and eternity.  
—Renita J. Weems 

Wednesday 
We’ve come to understand the importance of practice in sports, in most therapies, in any successful business, and in creative endeavors, but for some reason most of us do not see the need for it in the world of spirituality. Yet it’s probably more important there than in any other area. 
—Richard Rohr 

Thursday
Whenever we seek to understand how we can best live our lives with meaning and purpose, through prayer, meditation, or other practice of spiritual discernment, we’re engaging with our spirituality as a radical resilience skill.  
—Alice Updike Scannell 

Friday
True encounter with Christ liberates something in us, a power we did not know we had, a hope, a capacity for life, a resilience, encounter an ability to bounce back when we thought we were completely defeated, a capacity to grow and change, a power of creative transformation.  
—Thomas Merton 

Week Fifteen Practice 

Experiencing Love 

Author Felicia Murrell invites us to practice knowing and experiencing God’s love: 

God is in our midst, a God who exults over us with joy, who quiets us in love, who rejoices over us with shouts of joy and gathers those who grieve (see Zephaniah 3:17–18).  

But how do we get to the place where this is the God we see, the God we encounter and know, the God who frames our imaginings when we think of God?  

Stillness, perhaps. Contemplative prayer, maybe.  

For me, Divine Love is unveiled through communion, connection, and acts of living that create openhearted wonder.  

Consistent engagement with spiritual practices often invites us into such spaciousness, creating access points for us to become more consciously aware of Divine Love’s kenotic expression in us and through us.  

To that end, all spiritual practices have this purpose—to allow us to touch the depths of our inner selves and to live a generous life of participation with Divine Love in absolute openheartedness; to move from what we know in our heads about God to living and moving and having our being in God; to be present in this life, to the world around us, and to Divine Love.  

What is true about God? God is Love (1 John 4:16).  

The experience of Love loving us allows us to feel and then to see. As Love invades our numbed-out parts, awakening us from cloudy misperception to Truth, we are invited to heal and to believe what Love believes about us, to trust in the benevolence and kind intentions of Love. Trust flourishes in the soil of Love. And there, our God image transforms.  

We don’t just decide to see God as loving; Love is who God is. To encounter Divine Love is to encounter our deepest self.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
Felicia Murrell, And: The Restorative Power of Love in an Either/Or World (New Kensington, PA: Whitaker House, 2024), 190–191. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-