Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 18. 11. 2022
na téma: Hnutí spravedlnosti a ducha

Najděte tok

Učitel CAC Brian McLaren nás vyzývá, abychom se podíleli na duchovním hnutí budoucnosti namísto toho, abychom se snažili vrátit do minulosti:  

Od roku 3000 až 4000 př. n. l., kdy se zrodily první lidské civilizace, jsme součástí jednoho metahnutí [DM Team: způsob myšlení nebo dominantní vědomí], které bychom mohli nazvat staré lidstvo nebo imperiální lidstvo. . . . [Co se však stane, když se metahnutí vyčerpá? . .  

Co by pro nás znamenalo, kdybychom náhodou žili v době úpadku starého lidstva, kdy se nové lidstvo bolestně a křehce rodí? . . Co když růst nového hnutí, nového lidstva, nové společenské tvorby či konstrukce závisí na tom, zda to staré ztratí svou hegemonii?  

Když píšu tato slova, nemohu si pomoci, ale cítím záplavu rezonancí s Hebrejským písmem. [1] Cítím ozvěny Izajáše, který mluví o tom, že Bůh koná něco nového, něco čerstvého, co vyvěrá, takže nastane dobrá zpráva pro chudé, navrácení zraku pro slepé, svoboda pro uvězněné a utlačované. (Útlak chudých je jedním z charakteristických znaků starého lidstva.) Slyším proroka, jak si představuje zaslíbenou dobu, kdy se zbraně recyklují na zemědělské vybavení, protože válku už nikdo nestuduje. (Válka je jedním z charakteristických znaků starého lidstva.) Slyším Ezechielovo orákulum o novém srdci, srdci z masa, které nahradí srdce kamenné. (Zatvrzení srdce ve jménu vlastního zájmu a zájmu skupiny je jedním z charakteristických znaků starého lidstva). Slyším Amose, jak si představuje dobu, kdy se z výšin valí řeka spravedlnosti, která nejprve naplní nejnižší místa. (Koncentrace moci a bohatství na vrcholu je charakteristickým znakem starého lidstva.) Slyším Micheáše, jak ve svém náboženství relativizuje všechno kromě konání spravedlnosti, milování dobroty a pokorného chození před Bohem. (Hromadění moci, láska k penězům a chození v rasové, náboženské nebo národní pýše jsou charakteristickými znaky starého lidstva). ...  

A tak si představuji: Co kdyby nám uprostřed starého metahnutí říší, nadvlády, těžby a vykořisťování dlouhá řada proroků, včetně Marie, Jana Křtitele, Ježíše, Pavla a dalších, dávala vizi rodícího se nového hnutí? . .

Ať už je toto nově vznikající metahnutí jakékoliv, je větší než jakékoli jednotlivé náboženství. Ve skutečnosti je větší než náboženství jako celek. Vydává pozvání, možná dokonce ultimátum, všem náboženstvím, všem ekonomikám, všem vzdělávacím a politickým systémům, všem uměním a řemeslům, všem vědám a technologiím, prostě všemu. Dalo by se říci, že je to duchovní hnutí, které zahrnuje všechno. . . .  

Ať už investujete svůj život kamkoli, doufám, že to bude do tohoto většího hnutí, které pracuje na zrodu něčeho nového. Přijměte dlouhodobý pohled a najděte hluboký proud, nekonečný tok.

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Find the Flow

CAC teacher Brian McLaren invites us to participate in a spiritual movement of the future instead of one that tries to return to the past:  

Since between 3000 and 4000 BCE, when the first human civilizations were born, we have been part of one meta-movement [DM Team: way of thinking or dominant consciousness] we might call the old humanity or imperial humanity. . . . [But] what happens when a meta-movement runs its course? . . .  

What would it mean for us if we happen to live during the decline of the old humanity, when a new humanity is in the painful, fragile process of being born? . . . What if the growth of the new movement, the new humanity, the new social creation or construction depends on the old one losing its hegemony?  

As I write those words, I can’t help but feel a flood of resonances with the Hebrew Scriptures. [1] I feel echoes of Isaiah, speaking of God doing a new thing, something fresh springing forth, so that there will be good news for the poor, recovery of sight for the blind, freedom for the incarcerated and oppressed. (Oppression of the poor is one of the hallmarks of the old humanity.) I hear the prophet imagining a promised time when weapons are recycled into farm equipment because nobody studies war any more. (War is one of the hallmarks of the old humanity.) I hear Ezekiel’s oracle about a new heart, a heart of flesh that replaces the heart of stone. (The hardening of hearts in the name of self-interest and in-group interest is a hallmark of the old humanity.) I hear Amos envisioning a time when a river of justice rolls down from the heights, filling the lowest places first. (A concentration of power and wealth at the top is a hallmark of the old humanity.) I hear Micah relativizing everything in his religion except doing justice, loving kindness, and walking humbly before God. (Hoarding power, loving money, and walking in racial, religious, or national pride are hallmarks of the old humanity.) . . .  

And so I imagine: in the middle of the old meta-movement of empires, domination, extraction, and exploitation, what if a long succession of prophets, including Mary, John the Baptizer, Jesus, Paul, and others, were giving us a vision for a new movement being born? . . .  

Whatever this new emerging meta-movement is, it is bigger than any single religion. In fact, it is bigger than religion as a whole. It issues an invitation, perhaps even an ultimatum, to all religions, all economies, all educational and political systems, all arts and trades, all sciences and technologies, everything. It is, we might say, a spiritual movement that encompasses everything. . . .  

Wherever you invest your life, I hope it will be in this larger movement laboring for the birth of something new. Embrace the long view and find the deep current, the infinite flow.   

Fr. Richard Rohr, OFM

Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-