Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze čtvrtka 17. 11. 2022
na téma: Hnutí spravedlnosti a ducha

Hnutí božské lásky

Pro otce Richarda je Boží bezpodmínečná láska sama o sobě pohybem, který nás proměňuje: 

Celý tento lidský projekt se točí kolem Boží lásky. Protože naše dostupné chápání lásky je téměř vždy podmíněno slovy "miluji tě, když" nebo "miluji tě, když", je pro většinu lidí téměř nemožné - kromě skutečné proměny - pochopit nebo přijmout Božskou lásku. Ve skutečnosti ji nemůžeme ani v nejmenším pochopit, pokud pod ní "nestojíme" jako hrnek pod vodopádem. Až skutečně pochopíme Božskou lásku, změní se naše politika, antropologie, ekonomie i hnutí za spravedlnost. 

Máme-li věřit biblickému zjevení, zdá se, že Bůh nemiluje lid Izraele pokud se změní (jak si zprvu představují), ale aby se mohl změnit. Božská láska není odměnou za dobré chování, jak se zprvu domníváme; je to větší Život, energie a pohyb , na kterém se můžeme podílet - a pak se téměř navzdory sobě samým chováme jinak. Zdá se, že málokdo z nás tam jde dobrovolně. Z nějakého důvodu se bojíme toho, po čem nejvíce toužíme.  

Prorok Ozeáš říká izraelskému lidu poeticky a výstižně: "Budu milovat nemilované: Řeknu Ne-lidem-mým: 'Ty jsi můj lid' a ty mi odpovíš: 'Ty jsi můj Bůh'" (Ozeáš 2,24). To je božský vzor, i když my ho téměř vždy chápeme obráceně. Z nějakého důvodu si myslíme, že budeme-li milovat Boha, bude Bůh milovat nás. Zatímco ve skutečnosti je to protože Bůh miluje nás, můžeme mu kompliment oplatit. Bůh nás nemiluje proto, že jsme dobří; Bůh nás miluje, protože je dobrý.  

Do doby babylonského vyhnanství v šestém století před naším letopočtem židovský národ věřil - stejně jako mnozí z nás dnes - v retribuční spravedlnost. "Tit for tat," mohli bychom říci. Bylo to asi takto: chyba -> trest -> obrácení -> útěcha/spása. Většina lidí tuto logiku dodnes přijímá, protože díky ní se Bůh a svět cítí spravedlivě. Odměnu a trest máme v sobě pevně zakódované. Jsou dějovou linií téměř všeho - s výjimkou vyvíjejícího se biblického příběhu, který začíná Tórou a vyvíjí se přes proroky.  

Během vyhnanství a po něm začali proroci v Božím jednání s lidmi vidět jasně odlišný vzorec. Nový vzorec vypadá takto: omyl -> útěcha/spása -> obrácení. Je to naprostý obrat ve vědomí! Jak Izajáš může od Boha slyšet: "Na hanbu svého mládí zapomeneš ... . Má láska od tebe nikdy neodpadne" (Iz 54,4.10). Zdá se, že uvnitř Boží logiky je odpovědí na neúspěch ve skutečnosti více lásky! 

Božská láska je interpretačním klíčem ke všemu. Nemilovaní lidé dělají špatné věci. Milovaní lidé dělají dobré věci. Je to tak jednoduché.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Movement of Divine Love

For Father Richard, God’s unconditional love is itself a movement that transforms us: 

This whole human project pivots around Divine Love. Because our available understanding of love is almost always conditioned on “I love you if” or “I love you when,” most people find it almost impossible—apart from real transformation—to comprehend or receive Divine Love. In fact, we cannot understand it in the least, unless we “stand under” it, like a cup beneath a waterfall. When we truly understand Divine Love, our politics, our anthropology, our economics, and our movements for justice will all change. 

If we are to believe the biblical revelation, it seems that God does not love the people Israel if they change (as they first imagine), but so that they can change. Divine Love is not a reward for good behavior, as we first presume it to be; it is a larger Life, an energy and movement that we can participate in—and then, almost in spite of ourselves—we behave differently. It seems few of us go there willingly. For some reason, we’re afraid of what we most want.  

The prophet Hosea tells the people of Israel poetically and succinctly, “I will love Unloved: I will say to No-People-of-Mine, ‘You are my people,’ and then you will answer back, ‘You are my God’” (Hosea 2:24). That is the divine pattern, although we almost always get it backwards. For some reason, we think that if we love God, God will love us. When, in reality, it is because God loves us that we can return the compliment. God does not love us because we are good; God loves us because God is good.  

Up to the time of the Babylonian exile in the sixth century BCE, the Jewish people believed—as so many of us do today—in retributive justice. “Tit for tat,” we might say. It went something like this: mistake –> punishment –> conversion –> consolation/salvation. Most people accept that logic to this day because it makes God and the world feel fair and just. Reward and retribution are in our hardwiring. They are the plot line for almost everything—except for the evolving biblical story, beginning with the Torah and evolving through the prophets.  

During and after the exile, the prophets started seeing a clearly different pattern at work in God’s dealing with people. The new pattern looks like this: mistake –> consolation/salvation –> conversion. It is a total turnaround of consciousness! As Isaiah is able to hear from God, “The shame of your youth you shall forget . . . My love shall never fall away from you” (Isaiah 54:4, 10). It seems that inside the Divine logic the answer to failure is, in fact, more love! 

Divine Love is the interpretive key to everything. Unloved people do bad things. Loved people do good things. It is that simple.  

Fr. Richard Rohr, OFM

Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-