Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 21. 8. 2022
na téma: Rozlišování toho, co máme dělat

Jsme vedeni

Co se stane, když budu opravdu důvěřovat Boží lásce ke mně a dovolím Bohu, aby řídil můj život?
-Ilia Delio, Františkánská modlitba 

Meditace tohoto týdne se zaměřují na to, jak rozeznat, jaké činy máme dělat. Jak řekl František z Assisi na smrtelné posteli: "Já jsem udělal to, co je moje; kéž vás Kristus naučí, co je vaše!" . [1] Otec Richard učí, že rozlišování začíná autentickou důvěrou v Boží přítomnost a vedení:

Plný život víry se stává životem hluboké radosti a odpočinku. Jakmile jsme "naroubováni na vinný kmen", abychom použili Ježíšova slova (viz Jan 15,4-5), nemusíme se o mnoho věcí starat (viz Lk 10,41). Nemusíme se obávat příštího okamžiku ani zítřka (viz Mt 6,34). Můžeme důvěřovat, že jsme vedeni; vlastně téměř všechno vnímáme jako vedení. Naše schopnost důvěřovat, že je k dispozici vedení, umožňuje, aby se stalo vedením! V podstatě přepínáme z režimu fixování, plného chápání a ovládání do režimu důvěry, naslouchání a dovolování. Pak začneme Božskému proudu dovolovat, místo abychom jej zastavovali "ne" nebo otazníkem.

Duch v nás ví, jak využít vše, co se děje, k tomu, aby došlo k uzdravení a růstu. Můžeme důvěřovat, že "Bůh je i v tomto!". To neznamená, že bychom neměli pracovat na tom, abychom věci změnili a zlepšili; ba právě naopak. Ale když je naší první odpovědí srdce a duše "ano", a ne "ne", pak můžeme Boha zakoušet v daném okamžiku a vidět vedení v událostech našeho života. Můžeme věřit, že nic není zbytečné. Pokud je třeba provést nějaké změny a nápravy, můžeme se jimi nyní zabývat vhodným, klidným a pozitivním způsobem. To je to, co charakterizuje zralého věřícího v jakémkoli náboženství.

Víra, jak vidíme v hebrejských Písmech a v Ježíšově použití, má mnohem blíže k našim slovům "důvěra" nebo "jistota" než k věření, že učení je pravdivé. Jednoduchá víra v doktríny nevyžaduje téměř žádné vzdání se vlastního ega nebo skutečnou změnu malého já. Udržování důvěry v to, že Bůh je dobrý, Bohu lze důvěřovat a Bůh se aktivně podílí na mém životě , je mnohem mocnější a účinnější praxe. To je praktická síla biblické víry. Lidé naplnění vírou jsou jednoduše řečeno použitelní pro větší cíle, protože žijí v mnohem Větším Já a naslouchají mu. 

Richard sdílí, že kontemplativní praxe nám pomáhá růst v takové důvěřivé víře:

Z vlastní zkušenosti vím, že potřebuji kontemplativní praxi. K tomu, abych se dotkl nevědomé úrovně, úrovně, kde dochází k hluboké a trvalé proměně, je nutná určitá forma modlitby ztišení. Z místa modlitby jsem schopen jasněji pochopit, co mám udělat, a mám odvahu to udělat. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
We Are Being Guided

What will happen if I really trust God’s love for me and allow God to direct my life?
—Ilia Delio, Franciscan Prayer 

This week’s meditations focus on how we discern what actions are ours to do. As Francis of Assisi said on his deathbed, “I have done what is mine; may Christ teach you what is yours!” [1] Father Richard teaches that discernment begins with an authentic trust in God’s presence and guidance:

The full life of faith becomes a life of deep joy and rest. Once we are “grafted to the Vine,” to use Jesus’ words (see John 15:4–5), we don’t have to be anxious about many things (see Luke 10:41). We don’t have to be worried about the next moment or about tomorrow (see Matthew 6:34). We can trust that we are being guided; in fact, almost everything is seen as guidance. Our ability to trust that there is guidance available allows it to become guidance! Basically, we switch from the fixing, fully understanding, and controlling mode to the trusting, listening, and allowing mode. Then we start allowing the Divine Flow instead of stopping it with a “no” or a question mark.

The Spirit in us knows how to use everything that happens to bring about healing and growth. We can trust that “God is even in this!” That does not mean we shouldn’t work to change and improve things; in fact, quite the contrary. But when our first heart and soul response is a “yes” and not a “no,” then we can experience God in the moment and see guidance in the events of our lives. We can trust that nothing is wasted. If there are changes and fixes that have to be made, we can now take care of them in an appropriate, calm, and positive way. That is what characterizes a mature believer in any religion.

Faith, as we see in the Hebrew Scriptures and Jesus’ usage of them, is much closer to our words “trust” or “confidence” than it is about believing doctrines to be true. Simply believing doctrines demands almost no ego-surrender or real change of the small self. Holding confidence that God is good, God can be trusted, and God is actively involved in my life is a much more powerful and effective practice. This is the practical power of biblical faith. Faith-filled people are, quite simply, usable for larger purposes because they live in and listen to a much Larger Self. 

Richard shares that contemplative practice helps us grow in such trusting faith:

From my own experience, I know I need a contemplative practice. Some form of the prayer of quiet is necessary to touch me at the unconscious level, the level where deep and lasting transformation occurs. From my place of prayer, I am able to understand more clearly what is mine to do and have the courage to do it. 

Fr. Richard Rohr, OFM

Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-