Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 18. 5. 2025
na téma: Tříkolka víry

Ctění tří kol moudrosti

Písmo potvrzené zkušeností a zkušenost potvrzená Tradicí jsou dobrými měřítky pro duchovní světonázor.
-Richard Rohr

Tento týden vyzdvihujeme ústřední téma filozofie výuky otce Richarda Rohra v Škole života CAC. Naše osobní zkušenost je filtrem, skrze který chápeme křesťanské Písmo i Tradici. 

Bez ohledu na náboženství nebo denominaci, v níž jsme vychováváni, naše spiritualita stále prochází prvním filtrem naší vlastní životní zkušenosti. Musíme si to začít upřímně uvědomovat, místo abychom předstírali, že kohokoli z nás formuje výhradně Písmo svaté nebo naše církve či náboženské tradice.Neexistuje nic takového jako zcela nezaujatý postoj. To nejlepší, co můžeme udělat, je vlastnit své vlastní filtry a být k nim upřímní. Bůh nám dovoluje a vyzývá nás, abychom důvěřovali svým vlastním zkušenostem. Písmo a Tradice pak snad udržují naše osobní zkušenosti kritické i soucitné. Tyto tři složky - Písmo, Tradice a zkušenost - tvoří tři kola toho, čemu v CAC říkáme učební "tříkolka" duchovního růstu. [1]  

Historicky katolíci rádi říkali, že se opíráme o velkou Tradici, ale to často znamenalo "tak, jak se to dělalo posledních sto let". To, co obvykle považujeme za "oficiální učení", se mění zhruba každé století. Upřímně řečeno, většina našich operativních představ o Bohu pochází především z našich raných zkušeností s autoritou v rodině a kultuře, zatímco my toto učení interpretujeme na základě novějších tradic a četby Písma, abychom je potvrdili!

Pokoušíme-li se jako zdroj duchovní moudrosti používat "pouze Písmo", uvízneme na mrtvém bodě, protože mnohé pasáže podávají velmi protichůdné a dokonce protikladné obrazy Boha. Domnívám se, že Ježíš citoval pouze ty pasáže Písma, které mohl potvrdit svou vlastní vnitřní zkušeností. Zároveň platí, že pokud my lidé věříme pouze svým vlastním zkušenostem, budeme v pasti subjektivních nálad a osobních preferencí. Pomáhá, když si můžeme ověřit, že alespoň někteří svatí lidé a pravověrní učitelé (Tradice) a pevné Písmo potvrzují i naše vlastní zkušenosti.  

Ježíš i Pavel zřetelně používají a staví na vlastních židovských Písmech a tradicích, přesto je oba odvážně vykládají optikou svých jedinečných osobních zkušeností s Bohem. To je nepopiratelné! Udělali bychom dobře, kdybychom následovali jejich příkladu. [2]

V Škole života CAC: Základy angažované kontemplace Brian McLaren vyučuje:  

Kdybychom se mohli řídit pouze vlastními zkušenostmi, musela by každá generace začínat od nuly..... Pokud však Tradici a Písmo používáme k umlčení našich vlastních průběžných zkušeností - našich poznatků, objevů, přemýšlení a přehodnocování a hledání - pak ... se Tradice a Písmo stávají nikoli základem, na němž stavíme, ale stropem, nad který nemůžeme vyrůst.  

Když udržujeme všechny tři prvky v tvůrčím napětí, jsme součástí nepřetržitého příběhu, vícegeneračního rozhovoru, který spojuje zkušenosti všech a všude v čase, aby mohly být sdíleny, reflektovány a přehodnocovány ve společenství jako rostoucí banka zdrojů moudrosti pro nás i pro budoucí generace.[3] 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Honoring Three Wheels of Wisdom

Scripture as validated by experience, and experience as validated by Tradition, are good scales for one’s spiritual worldview.  
—Richard Rohr 

This week we highlight a central theme of Father Richard Rohr’s teaching philosophy in CAC’s Living School. Our personal experience is the filter through which we understand both Christian Scripture and Tradition. 

No matter the religion or denomination in which we are raised, our spirituality still comes through the first filter of our ownlife experience. We must begin to be honest about this instead of pretending that any of us are formed exclusively by scriptures or our churches or religious traditions. There is no such thing as an entirely unbiased position. The best we can do is own and be honest about our own filters. God allows and invites us to trust our own experience. Then Scripture and Tradition hopefully keep our personal experiences both critical and compassionate. These three components—Scripture, Tradition, and experience—make up the three wheels of what we at the CAC call the learning “tricycle” of spiritual growth. [1]  

Historically, Catholics loved to say we relied upon the great Tradition, but this frequently meant “the way it’s been done for the last hundred years.” What we usually consider “official teaching” changes every century or so. In all honesty, most of our operative images of God come primarily from our early experiences of authority in family and culture, while we interpret those teachings from more recent traditions and Scripture reading to validate them!  

If we try to use “only Scripture” as a source of spiritual wisdom, we get stuck, because many passages give very conflicting and even opposite images of God. I believe that Jesus only quoted those Scriptures that he could validate by his own inner experience. At the same time, if we humans trust only our own experiences, we will be trapped in subjective moods and personal preferences. It helps when we can verify that at least some holy people and orthodox teachers (Tradition) and solid Scripture also validate our own experiences.  

Jesus and Paul clearly use and build on their own Jewish Scriptures and traditions, yet they both courageously interpret them through the lens of their unique personal experiences of God. This is undeniable! We would do well to follow their examples. [2] 

In CAC’s Living School: Essentials of Engaged Contemplation course, Brian McLaren teaches:  

If we only had our own experiences to go by, every generation would have to start from scratch…. But if Tradition and Scripture are used to silence our own ongoing experience—our learnings, discoveries, thinkings and rethinkings, and quests—then … Tradition and Scripture become not the foundation on which we build, but the ceiling above which we cannot grow.   

When we hold all three elements in creative tension, we’re part of an ongoing story, a multi-generational conversation, bringing together the experiences of everyone everywhere, through time, so they can be shared, reflected upon, and reevaluated in community, as a growing bank of wisdom resources for us and for future generations. [3] 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  
[1] Richard credits spiritual director Rev. Carolyn Metzler for this helpful “tricycle” analogy. He considers it a dynamic improvement upon the traditional Wesleyan “quadrilateral,” or four-legged stool of Scripture, Tradition, experience, and reason.   

[2] Adapted from Richard Rohr, Yes, And…: Daily Meditations (Franciscan Media, 2013, 2019), 5; and “The Sacred Importance of Our Own Experiences,” Daily Meditations, June 20, 2021.  

[3] Adapted from Brian McLaren, “Commentary on the Tricycle Metaphor,” CAC’s Living School: Essentials of Engaged Contemplation, Center for Action and Contemplation, February 2024.   


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-