Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 17. 5. 2025
na téma: Posvátné ženství

Posvátné ženství: Týdenní shrnutí

Neděle 
Ať už je Bůh kdokoli, nějakým způsobem se hluboce projevuje v tom, co znamená být ženský a mužský - obojí! V naší době však musíme najít způsob, jak rozpoznat, zamilovat si a důvěřovat ženské tváři Boha. 
-Richard Rohr 

Pondělí
Internacionalizace Božského ženství poskytuje ženám uzdravující potvrzení, že jsou svéprávnými osobami, že se mohou rozhodovat, že jsou hodné a oprávněné a nepotřebují povolení.
-Sue Monk Kidd

úterý 
Ačkoli byl Ježíš muž, Kristus je mimo pohlaví, takže by se dalo očekávat, že křesťanská tradice vědomě či nevědomě najde ženské způsoby, jak symbolizovat plné božské vtělení a jak dát Bohu více ženský charakter - jak to často dělá i samotná Bible.  
-Richard Rohr  

Středa 
Za jejími ňadry se skrývá srdce a plíce - síla života a dechu. Bůh je jako matka. El Šaddaj je Bůh hory a Bůh, který je jako mateřské ňadro, mocný a zároveň důvěrně pečující.  
-Karen Baker-Fletcherová 

čtvrtek 
Víme, že navzdory kázání a učení, které tvrdí opak, náš Bůh nestojí na straně útlaku, ale na straně svobody a spravedlnosti. Víme, že náš Bůh je revoluční milovník, který přišel jako jeden z nás, aby nás naučil milovat. 
-Jacqui Lewis 

Pátek 
Nejsem tu já, já, která jsem tvá matka? Nejsi snad v mém stínu a pod mou ochranou? Nejsem snad já zdrojem tvé radosti? Nejsi v dutině mého pláště, v křížení mých paží?  
-Naše Paní z Guadalupe 

Dvacátý týden cvičení 
Moc uzdravovat 

Autorka Kat Armas objevuje v evangeliích model ženského zmocnění, který každou z nás vyzývá ke skutkům uzdravování a péče.

V evangeliích se těsně před Ježíšovou zradou odehrává příběh, v němž do Šimonova domu vstoupí žena..... Ježíš zde odpočívá se svými přáteli, když mu žena začne vylévat na hlavu drahou mast. To přítomné rozčílí, ale Ježíš se jí zastane. "Říkám vám pravdu," říká, "že kdekoli na celém světě se bude hlásat tato dobrá zpráva, bude se na její památku vyprávět i to, co udělala ona" (Mk 14,9).... 

V tomto příběhu Ježíš i žena překračují hranice, protože uzdravující se stává uzdraveným a ten, kdo by obvykle uzdravení potřeboval, zaujímá pozici uzdravujícího....  

Ženy jsou léčitelky. Jako vynálezkyně zemědělství a hlavní sběračky potravin jsou ženy pečovatelkami a dárkyněmi života. Přestože tyto vlastnosti byly zneužívány k našemu podřízení, je důležité, abychom si znovu vydobyly sílu a život, které z našich bytostí vyzařují. Právě díky prožívání těchto vlastností a charakteristik u žen "učinili první lidé z obrazu ženy první personifikaci božství, zdroje veškerého života"... [1]  

Nezáleží na tom, jak se jako lidé v tomto světě identifikujeme, musíme se opřít o ženské v každém z nás. Jako lidé stvoření k božskému obrazu je naladění se na naše pečující, emotivní a ztělesněné kvality zásadním prvním krokem k osvobození nás samých i naší planety. A stejně jako žena, která uzdravuje v Matoušově evangeliu, musíme i my nadále překračovat hranice, vzdorovat kulturním normám a usilovat o uzdravení v zájmu našich dětí a jejich dětí.  

To začíná každodenní praxí péče o zemi a lidi kolem nás. Učíme se kultivovat a mateřsky pečovat. Sypeme malé hrsti kukuřičné mouky nebo semínek a šeptáme slova vděčnosti zemi, která nás živí. Vzdorujeme patriarchátu - nadvládě, vykořisťování a hierarchii - abychom se mohli uzdravit.  

  • Jakým způsobem využíváme ženské kvality v nás, v přírodě a v božství, abychom se uzdravili?  
  • .
  • Jak vypadá odpor vůči nadvládě, vykořisťování a hierarchii ve vašem každodenním životě? 
Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
The Sacred Feminine: Weekly Summary

Sunday 
Whoever God is, God is somehow profoundly revealed in what it means to be feminine and masculine—both! But in our time, we have to find a way to recognize, to fall in love with, and to trust the feminine face of God. 
—Richard Rohr 

Monday 
Internalizing the Divine Feminine provides women with the healing affirmation that they are persons in their own right, that they can make choices, that they are worthy and entitled and do not need permission. 
—Sue Monk Kidd 

Tuesday 
Although Jesus was a man, the Christ is beyond gender, so it should be expected that Christian Tradition would have found feminine ways, consciously or unconsciously, to symbolize the full divine incarnation and to give God a more feminine character—as the Bible itself often does.  
—Richard Rohr  

Wednesday 
Behind her bosom, lie her heart and lungs—the power of life and breath. God is like a mother. El Shaddai is God of the mountain and God who is like a mother’s bosom, mighty and intimately nurturing at once.  
—Karen Baker-Fletcher 

Thursday 
We know, despite preaching and teaching to the contrary, that our God is not on the side of oppression but on the side of freedom and justice. We know our God is a revolutionary lover who came as one of us to teach us how to love. 
—Jacqui Lewis 

Friday 
Am I not here, I, who am your mother? Are you not under my shadow and protection? Am I not the source of your joy? Are you not in the hollow of my mantle, in the crossing of my arms?  
Our Lady of Guadalupe 

Week Twenty Practice 
Empowered to Heal 

Author Kat Armas discovers a model of female empowerment in the Gospels that calls each of us to acts of healing and nurturance. 

There’s a story in the Gospels, right before Jesus is betrayed, in which a woman enters Simon’s house…. Here, Jesus is reclining with his friends when the woman begins pouring expensive ointment on his head. This upsets those present, but Jesus defends her. “I tell you the truth,” he says, “that wherever in the whole world this good news is announced, what she’s done will also be told in memory of her” (Mark 14:9)…. 

In this story, both Jesus and the woman cross boundaries as the healer becomes the healed and the one who would typically need the healing assumes the position of healer….  

Women are healers. As the inventors of agriculture and the primary food-gatherers, women are nurturers and life-givers. While these characteristics have been used to subjugate us, it’s important we reclaim the power and life that emanate from our beings. It was by experiencing these qualities and characteristics in women “that early humans made the image of the female the first personification of the divine, the source of all life.”… [1]  

No matter how we identify as people in this world, we must lean into the feminine in each of us. As humans made in the divine image, tuning into our nurturing, emotive, and embodied qualities is the crucial first step toward the liberation of ourselves and our planet. And like the woman who heals in the Gospel of Matthew, we must continue to transgress boundaries, resist cultural norms, and press on toward healing for the sake of our children and their children.  

This starts with daily practices of taking care of the land and people around us. We learn to cultivate and to mother. We pour small handfuls of cornmeal or seeds, and we whisper words of gratitude to the earth that sustains us. We resist patriarchy—domination, exploitation, and hierarchy—so that we may heal.  

  • In what ways are we tapping into the feminine qualities in us and in nature and in the divine in order to heal?  
  • What does resistance to domination, exploitation, and hierarchy look like in your day-to-day life? 
Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
[1] Rosemary Radford Ruether, introduction to Women Healing Earth: Third World Women on Ecology, Feminism, and Religion (Orbis Books, 1996), 4.  

Kat Armas, Sacred Belonging: A 40-Day Devotional on the Liberating Heart of Scripture (Brazos, 2023), 150–152. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-