Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 22. 3. 2025
na téma: Vítání cizinců

Vítání cizinců: Týdenní shrnutí

Neděle 
Všichni jsme povoláni přijmout naše bratry a sestry, kteří prchají před válkou, hladem, násilím a nelidskými životními podmínkami. Všichni společně jsme velkou podpůrnou silou pro ty, kteří ztratili svou vlast, rodiny, práci a důstojnost. 
-Papež František 

Pondělí 
Připomínáme si Rút pro její smluvní závazek vůči tchyni a pro její odvahu migrovat, důvěřovat Bohu Naomi a začít nový život mezi novým lidem. Na tuto odvážnou migrantku vzpomínáme také kvůli jejím potomkům, mezi něž patří král David a Ježíš Nazaretský. 
-Julia Lambert Fogg 

úterý 
Evangelijní příběh začíná útěkem Ježíšovy rodiny před násilím jako politických uprchlíků, které po Palestině tlačí císařská vojska císaře a Heroda. Dospělý Ježíš se charakterizuje nejen jako bezdomovec, ale i jako člověk bez státní příslušnosti. Evangelisté také Ježíše líčí jako neustálého příjemce pohostinství, který se někdy dokonce sám "zve dovnitř". 
-Ched Myers 

Středa 
Praktika pohostinnosti odráží ochotu společenství lidí být otevřené druhým a jejich náhledům, potřebám a příspěvkům. Pohostinná společenství si uvědomují, že jsou bez ostatních lidí neúplná, ale také že mají "poklad", o který se s nimi mohou podělit. 
-Christine Pohl 

Čtvrtek 
Vždycky jsem si myslel, že víra předchází činům, a někdy tomu tak je. Ale až příliš často nás formuje praxe, která mění naše přesvědčení a pomáhá nám je zvnitřnit způsobem, který je transformující. Učíme se praxí. 
-Karen González 

Pátek 
Národní hranice jsou jen libovolné hranice a v Božích očích znamenají málo: "Národy země jsou jako kapka na okraji vědra, počítají se jako zrnko prachu na váze..... Všechny národy v Božích očích nic neznamenají. Počítají se jako nic a prázdnota" (Izajáš 40,15.17). 
-Richard Rohr 

Dvanáctý týden praxe 
Praktikovat pohostinnost 

Sikhská aktivistka Valarie Kaur nabízí seznam praktických způsobů, jak můžeme přijímat cizince a budovat společenství na základě činů raného sikhského vůdce Mata Khiviho (1506-1582): 

Začněte tam, kde jste. Vyberte si prostor, kde budete praktikovat svět, který chcete. Mata Khiviho sál langar [1] byla jednoduchá mýtina s krytem pro stín. Žádný prostor není příliš malý. Jaké prostory máte k dispozici pro shromáždění lidí vy?"  

Začněte se základními potřebami. Nikdo v blízkosti haly langar nemusí mít hlad. Teprve když je hlad uspokojen, je možný rozkvět. Jaké jsou vaše potřeby a potřeby lidí kolem vás právě teď? 

Rozděluj zdroje. Mata Khivi shromáždil zdroje od všech, kteří je mohli nabídnout, a rovnoměrně je rozdělil mezi všechny. Jaké zdroje můžete nabídnout vy? Co jste připraveni přijmout?"… 

Nevidět cizího, necítit se cizím. Mata Khivi vyzvala lidi, aby se posadili do pangatu, nepřerušované řady, vedle těch, které byli zvyklí vnímat jako jiné. Bylo to ztělesněné společenství. Kde jste se ocitli ve společenském řádu? Jaký jste z toho měli prospěch a jaký jste ztratili? Jaké bariéry překročíte, abyste byli ve společenství? …

Udělejte to neodolatelně. Mata Khivi vytvořila zážitek, který byl příjemný na tělo. Protirasistickou, protihierarchickou praxi, která má kořeny v radosti a komunitě. Jak uděláte svou praxi chutnou? 

Věřte. Mata Khivi začínala v malém, ale vybudovala praxi, která trvá už půl tisíciletí. Naše pokusy o osvobození nejsou mýdlové bubliny, které zmizí; jsou to zvukové vlny, které sahají daleko do budoucnosti. Když ztělesňujeme svět, který chceme, místo abychom jen brojily proti tomu, čemu se bráníme, předáváme našim potomkům plán.... 

Když se spojíme, abychom se navzájem nasytili, pečovali o sebe navzájem a povznášeli se, vytváříme podmínky pro milovanou komunitu. Pláčeme, smějeme se, žijeme. S tím, jak se Země otepluje a stále více z nás je ohroženo, budeme muset být odvážnější a bezstarostnější ve své lásce. Budeme muset vytvářet prostory, které nikdy předtím neexistovaly. Budeme muset praktikovat svou lidskost. Tak se zrodí svět, který přijde. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Welcoming the Stranger: Weekly Summary

Sunday 
We all are called to welcome our brothers and sisters who are fleeing from war, from hunger, from violence and from inhuman living conditions. All together we are a great supportive force for those who have lost their homelands, families, work, and dignity. 
—Pope Francis 

Monday 
We remember Ruth for her covenant commitment to her mother-in-law and for her courage to migrate, to trust Naomi’s God, and to start a new life among a new people. We also remember this courageous migrant for her descendants, including King David and Jesus of Nazareth. 
—Julia Lambert Fogg 

Tuesday 
The gospel story begins with Jesus’ family fleeing violence as political refugees, pushed around Palestine by the imperial forces of Caesar and Herod. The adult Jesus not only characterizes himself as homeless, but stateless. The evangelists also portray Jesus as a constant recipient of hospitality who sometimes even “invites himself in.” 
—Ched Myers 

Wednesday 
The practice of hospitality reflects a willingness on the part of a community of people to be open to others and to their insights, needs, and contributions. Hospitable communities recognize that they are incomplete without other folks but also that they have a “treasure” to share with them. 
—Christine Pohl 

Thursday 
I always thought that belief precedes action, and sometimes it does. But all too often, it is practices that shape us, that change our beliefs and help us internalize them in ways that are transformative. We learn by doing. 
—Karen González 

Friday 
National boundaries are simply arbitrary lines and mean little in the eyes of God: “The nations of the earth are like a drop on the rim of a pail, they count as a grain of dust on the scales…. All the nations mean nothing in God’s eyes. They count as nothing and emptiness” (Isaiah 40:15, 17). 
—Richard Rohr 

Week Twelve Practice 
Practicing Hospitality 

Sikh activist Valarie Kaur offers a list of practical ways we can welcome strangers and build community based on the actions of the early Sikh leader Mata Khivi (1506–1582): 

Begin where you are. Choose a space to practice the world that you want. Mata Khivi’s langar hall [1] was a simple clearing with cover for shade. No space is too small. What spaces are available to you to gather people? 

Start with basic needs. No one near a langar hall has to go hungry. Only when hunger is met is flourishing possible. What are your needs, and the needs of the people around you right now? 

Redistribute resources. Mata Khivi collected resources from all who could offer them, and shared them equally among the whole. What resources do you have to offer? What are you ready to receive?… 

See no stranger, feel no stranger. Mata Khivi invited people to sit in pangat, an unbroken line, next to those they had been conditioned to see as other. It was embodied community. Where did you land in the social order? How have you benefited, and how have you lost? What barriers will you cross to be in community?…

Make it irresistible. Mata Khivi created an experience that felt good in the body. An anti-racist, anti-hierarchy practice rooted in joy and community. How will you make your practice delicious? 

Believe. Mata Khivi started small, but she built a practice that has lasted half a millennium. Our liberation experiments are not soap bubbles that disappear; they are sound waves that reach far into the future. When we embody the world we want, instead of only railing against what we resist, we pass on a blueprint for our descendants.… 

When we come together to feed each other, care for each other, and uplift each other, we create the conditions for beloved community. We weep, we laugh, we live. As the earth gets hotter, and more of us are endangered, we will need to be braver and more reckless with our love. We will need to create spaces that have never existed before. We will need to practice our humanity. This is how we birth the world to come. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
[1] In the Sikh tradition, a langar hall is a community kitchen where all are served a meal, free of charge.  
 
Valarie Kaur, Sage Warrior: Wake to Oneness, Practice Pleasure, Choose Courage, Become Victory (One World, 2024), 57, 58. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-