Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pondělí 21. 10. 2024
na téma: Naslouchání Božímu hlasu

Milující hlas

Pokud dokážeme důvěřovat a naslouchat svému vnitřnímu božskému obrazu, svému instinktu pro tvorbu celku nebo svému Pravému Já, budeme jednat podle svého nejlepšího, největšího, nejlaskavějšího a nejvstřícnějšího já. 
-Richard Rohr, The Universal Christ 

Richard Rohr popisuje, jak můžeme pokorně přijmout a sdílet Boží "dobré slovo" pro sebe i pro svět:  

Všechna Boží slova musíme přijímat něžně a jemně, abychom je mohli s něhou a jemností předávat druhým. Dokonce bych řekl, že cokoli, co je řečeno s přílišnou chvástavostí, přehnaným ujišťováním nebo s jakoukoli potřebou druhého ovládat či na něj udělat dojem, není nikdy hlasem Boha v nás. Pokud se vám nějaká myšlenka zdá příliš tvrdá, zahanbující nebo snižující nás nebo druhé, není to pravděpodobně hlas Boží. V tom mi věřte. Je to prostě naš egoistický hlas. Proč se lidé tak často domnívají pravý opak - že zahanbující hlasy jsou vždy od Boha a hlasy milosti jsou vždy představy?" Pokud k nám něco přichází s milostí a může projít skrze nás a k druhým s milostí, můžeme tomu důvěřovat jako hlasu Božímu.  

Jeden svatý muž, který mě nedávno navštívil, to vyjádřil takto: "Musíme naslouchat tomu, co nás podporuje. Musíme naslouchat tomu, co nás povzbuzuje. Musíme naslouchat tomu, co nás povzbuzuje. Musíme naslouchat tomu, co je v nás živé." Já osobně jsem byl tak vycvičen nedůvěřovat těmto hlasům, že si myslím, že jsem často neslyšel hlas Boha, který ke mně promlouval, nebo to, co Abraham Lincoln nazval "lepšími anděly naší přirozenosti". Ano, narcistický člověk může takové rady zneužít a zneužije je, ale opravdový milovník Boha bude uvnitř takového dialogu vzkvétat.  

Musíme se naučit rozpoznávat pozitivní proudění a rozlišovat je od negativního odporu v nás samých. To může trvat roky, ne-li celý život. Pokud hlas vychází z obvinění a vede k obžalobě, jedná se jednoduše o hlas "žalobce", což je doslovný význam biblického slova "satan". Zahanbováním, obviňováním nebo obviňováním Bůh prostě nemluví, ale bohužel tak příliš často mluvíme my sami se sebou a jeden s druhým. Bůh je svrchovaně nenásilný; to jsem se naučil od svatých a mystiků, které jsem četl, potkal a o kterých jsem slyšel. Tolik svatých lidí se nemůže mýlit.[1]  

Existuje hlubší Boží hlas, který se musíme naučit slyšet a poslouchat. Bude znít jako hlas rizika, důvěry, odevzdanosti, duše, zdravého rozumu, osudu, lásky, důvěrného cizince, našeho nejhlubšího já. Vždycky nám bude připadat bezplatný, a právě tato svoboda nás děsí. Bůh nikdy nevede skrze vinu nebo stud! Bůh vede tím, že miluje duši na stále hlubších úrovních, ne tím, že zahanbuje na povrchních úrovních. [2]  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Loving Voice 

If we can trust and listen to our inner divine image, our whole-making instinct, or our True Self, we will act from our best, largest, kindest, most inclusive self. 
—Richard Rohr, The Universal Christ 

Richard Rohr describes how we can humbly receive and share God’s “good word” for ourselves and the world:  

We must receive all words of God tenderly and subtly, so that we can speak them to others with tenderness and subtlety. I would even say that anything said with too much bravado, over-assurance, or with any need to control or impress another, is never the voice of God within us. If any thought feels too harsh, shaming, or diminishing of ourselves or others, it is not likely the voice of God. Trust me on that. That is simply our egoic voice. Why do humans so often presume the exact opposite—that shaming voices are always from God, and grace voices are always the imagination? If something comes toward us with grace and can pass through us and toward others with grace, we can trust it as the voice of God.  

One holy man who came to visit me recently put it this way, “We must listen to what is supporting us. We must listen to what is encouraging us. We must listen to what is urging us. We must listen to what is alive in us.”I personally was so trained not to trust those voices that I think I often did not hear the voice of God speaking to me or what Abraham Lincoln called the “better angels of our nature.” Yes, a narcissistic person can and will misuse such advice, but a genuine God lover will flourish inside such a dialogue.  

We must learn how to recognize the positive flow and to distinguish it from the negative resistance within ourselves. It can take years, if not a lifetime. If a voice comes from accusation and leads to accusation, it is quite simply the voice of the “Accuser,” which is the literal meaning of the biblical word “Satan.” Shaming, accusing, or blaming is simply not how God talks, but sadly, it is too often how we talk—to ourselves and to one another. God is supremely nonviolent; I’ve learned that from the saints and mystics that I have read and met and heard about. That many holy people cannot be wrong.  [1]  

There is a deeper voice of God which we must learn to hear and obey. It will sound like the voice of risk, of trust, of surrender, of soul, of common sense, of destiny, of love, of an intimate stranger, of our deepest self. It will always feel gratuitous, and it is this very freedom that scares us. God never leads by guilt or shame! God leads by loving the soul at ever-deeper levels, not by shaming at superficial levels. [2]  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  
[1] Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (New York: Convergent, 2019, 2021), 88–89.  

[2] Adapted from Richard Rohr, A Spring within Us: A Book of Daily Meditations (Albuquerque, NM: CAC Publishing, 2016), 141.  


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-