Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 21. 9. 2024
na téma: Být mírem, vytvářet mír

Být mírem, vytvářet mír: Týdenní shrnutí

Mezinárodní den míru

Neděle
Praktikující nenásilí se snaží stát se svým nejopravdovějším já tím, že se pomalu učí milovat všechny bytosti s jistotou, že všechny jsou nám příbuzné a že jsme povoláni tuto příbuznost konkrétně ztělesňovat, zejména uprostřed našich nejtěžších a nejnáročnějších konfliktů. 
-Ken Butigan 

Pondělí 
Pax Romana vytváří falešný mír obětováním druhých; Pax Christi čeká a pracuje na pravém míru obětováním falešného já moci, prestiže a majetku.  
-Richard Rohr  

úterý 
Nenásilí je využití moci ve snaze vyřešit konflikty, zranění a problémy s cílem uzdravit a pozvednout, upevnit společenství a pomoci lidem vzít moc do vlastních rukou a tvořivě ji využít. 
-James Lawson 

Středa 
Vnitřní mír, o kterém mluvím, neznamená být prostě hodný, pasivní nebo se nechat bez protestů pošlapat. Není to pasivní nenásilí, ale nenásilí odvážného jednání. 
-Jean Zaru 

čtvrtek 
Aktivní nenásilí začíná pravdou, že veškerý život je posvátný, že všichni jsme děti Boha míru, a proto bychom nikdy nemohli ublížit nebo zabít jinou lidskou bytost, natož mlčet, zatímco zuří války, lidé umírají v chudobě a jaderné zbraně a ničení životního prostředí ohrožují nás všechny. 
-John Dear 

Pátek
Když nám někdo ublíží, chceme mu to vrátit. Je to přirozený obranný mechanismus našeho ega. Prostřednictvím modlitby a kontemplace se měníme zevnitř - z pozice moci do pozice zranitelnosti a solidarity, což postupně vše mění.  
-Richard Rohr 

Praktika nenásilí  
Třicátý osmý týden praxe 

Františkánští tvůrci míru Rosemary Lynchová a Alain Richard stanovili deset "přikázání" pro ty, kdo se snaží žít duchovním životem nenásilí. Nazvali je "Desatero pro spiritualitu nenásilí":

Aktivní nenásilí nás vyzývá:

  1. aby se naučili rozpoznávat a respektovat "posvátné" v každém člověku, včetně nás samých, a v každém kousku stvoření….
  2. Přijmout hluboce sebe sama, "takového, jaký jsem", se všemi svými dary a bohatstvím, se všemi svými omezeními, chybami, nedostatky a slabostmi, a uvědomit si, že jsem přijat Bohem….
  3. Poznat, že to, co mi na druhém vadí, a možná se mi dokonce hnusí, pochází z mých potíží přiznat si, že stejná skutečnost žije i ve mně….
  4. Zřeknout se dualismu, mentality "my-oni" (manicheismu). Ta nás rozděluje na "dobré/špatné lidi" a umožňuje nám démonizovat protivníka. Je to kořen autoritářského a výlučného chování. Generuje rasismus a umožňuje konflikty a války.
  5. Postavit se strachu a vypořádat se s ním ne hlavně s odvahou, ale s láskou.
  6. Pochopit a přijmout, že Nové stvoření, budování Milovaného společenství se vždy uskutečňuje s druhými. Nikdy nejde o "sólový čin" …
  7. .
  8. Vnímat sebe sama jako součást celého stvoření, k němuž pěstujeme vztah lásky, nikoliv panství, a pamatovat na to, že ničení naší planety je hluboce duchovní, nikoliv pouze vědecký či technologický problém. Jsme jedno.
  9. Být připraveni trpět, třeba i s radostí, pokud věříme, že to pomůže osvobodit Boží v druhých. K tomu patří i přijetí našeho místa a okamžiku v dějinách s jeho traumaty, s jeho nejednoznačností.
  10. Být schopen oslavovat, radovat se, když byla Boží přítomnost přijata, a když nebyla, pomoci tuto skutečnost objevit a uznat.
  11. Zpomalit, být trpěliví, zasévat semínka lásky a odpuštění do vlastních srdcí a do srdcí lidí kolem nás. Pomalu budeme růst v lásce, soucitu a schopnosti odpouštět.
Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Being Peace, Making Peace: Weekly Summary 

International Day of Peace

Sunday
Practitioners of nonviolence seek to become their truest selves by slowly learning to love all beings, confident that all are kin and that we are called to embody this kinship concretely, especially in the midst of our most difficult and challenging conflicts. 
—Ken Butigan 

Monday 
The Pax Romana creates a false peace by sacrificing others; the Pax Christi waits and works for true peace by sacrificing the false self of power, prestige, and possessions.  
—Richard Rohr  

Tuesday 
Nonviolence is the use of power to try to resolve conflicts, injuries, and issues in order to heal and uplift, to solidify community, and to help people take power into their own hands and use their power creatively. 
—James Lawson 

Wednesday 
The inner peace of which I speak is not simply being nice, or being passive, or permitting oneself to be trampled upon without protest. It is not passive nonviolence, but the nonviolence of courageous action. 
—Jean Zaru 

Thursday 
Active nonviolence begins with the truth that all life is sacred, that we are all children of the God of peace, and so we could never hurt or kill another human being, much less remain silent while wars rage, people die in poverty, and nuclear weapons and environmental destruction threaten us all. 
—John Dear 

Friday
When we are hurt, we want to hurt back. This is our ego’s natural defense mechanism. Through prayer and contemplation, we change from the inside—from a power position to the position of vulnerability and solidarity, which gradually changes everything.  
—Richard Rohr 

Practicing Nonviolence  
Week Thirty-Eight Practice 

Franciscan peacemakers Rosemary Lynch and Alain Richard have identified ten “commandments” for those seeking to live a spiritual life of nonviolence. They call it “The Decalogue for a Spirituality of Nonviolence”:

Active nonviolence calls us:

  1. To learn to recognize and respect “the sacred” in every person, including in ourselves, and in every piece of Creation….
  2. To accept oneself deeply, “who I am” with all my gifts and richness, with all my limitations, errors, failings and weaknesses, and to realize that I am accepted by God….
  3. To recognize that what I resent, and perhaps even detest, in another, comes from my difficulty in admitting that this same reality lives also in me….
  4. To renounce dualism, the “we-they” mentality (Manicheism). This divides us into “good people/bad people” and allows us to demonize the adversary. It is the root of authoritarian and exclusivist behavior. It generates racism and makes possible conflicts and wars.
  5. To face fear and to deal with it not mainly with courage but with love.
  6. To understand and accept that the New Creation, the building up of the Beloved Community is always carried forward with others. It is never a “solo act.”…
  7. To see ourselves as a part of the whole creation to which we foster a relationship of love, not of mastery, remembering that the destruction of our planet is a profoundly spiritual problem, not simply a scientific or technological one. We are one.
  8. To be ready to suffer, perhaps even with joy, if we believe this will help liberate the Divine in others. This includes the acceptance of our place and moment in history with its trauma, with its ambiguities.
  9. To be capable of celebration, of joy, when the presence of God has been accepted, and when it has not been to help discover and recognize this fact.
  10. To slow down, to be patient, planting the seeds of love and forgiveness in our own hearts and in the hearts of those around us. Slowly we will grow in love, compassion and the capacity to forgive.
Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:
Rosemary Lynch and Alain Richard, “The Decalogue for a Spirituality of Nonviolence,” in From Violence to Wholeness: A Ten Part Program in the Spirituality and Practice of Active Nonviolence, Ken Butigan with Patricia Bruno (Las Vegas, NV: Pace e Bene Franciscan Nonviolence Center, 1999), 18.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-