Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z úterý 30. 7. 2024
na téma: Boží vláda

Laskavý plevel

Richard Rohr popisuje Boží vládu jako alternativní způsob vztahování: 

Když Ježíš mluvil o Boží vládě, mluvil o zcela jiném způsobu vzájemného vztahu, než jaký známe z lidské společnosti. Nový světový řád - Boží vláda - je jádrem křesťanských Písem.  

Království je Ježíšovým poselstvím. Nikdy ho nepopisuje pojmově; chodí kolem něj a neustále podává obrazy Skutečnosti. To je klasický vzor duchovního učitele. Obvykle mu porozumí jen ti, kdo jsou připraveni a hledají. 

Například: "Nebeská vláda je jako hořčičné semínko, které člověk vzal a zasel na svém poli. Je nejmenší ze všech semen, ale když vyroste, je největším z keřů a stane se stromem, takže nebeské ptactvo může přilétat a ukrývat se v jeho větvích" (Mt 13,31-32). Hořčičné semínko je velmi malé a bezvýznamné. Plinius Starší, Ježíšův současník, píše o hořčici pouze dvě věci: Je léčivá, takže měla určitou hodnotu. Ale říká, že ji nemáme sázet, protože má tendenci ovládnout celou zahradu. Je to plevel, který nelze zastavit.  

To by byly dva obrazy, na kterých Ježíš zjevně stavěl. Učí o nich: To, co vám popisuji, je léčivé - je to život, je to léčivé, je to léčivé - ale je to jako plevel. Sázím do světa plevel. Jak šokující obraz! Ježíš mluví o zvláštních věcech, jako je nenásilí a prostý život, tím, že říká, že jsou zasazeny a ovládnou celou zahradu; starý svět skončil.

To je Ježíšova naděje, ale my musíme být svědky toho, jak trpělivá naděje to je. Nedočkal se toho za svého života, kdy bylo náboženství silně zkorumpované a většina lidí byla chudá, utlačovaná nebo zotročená. Přesto se uprostřed toho všeho odvážil zvěstovat současnou Boží vládu! Odvážil se slíbit: "Novou skutečnost můžete prožít právě teď."  

Slovo pro tento způsob života v mezidobí zní víra. Zbavme se všech myšlenek na víru jako na přesvědčení, jako na blahobyt nebo jako na soubor pravidel či morálních zásad. Ty jsou sice fajn, ale nejsou tím, o čem Ježíš mluví. Mluví o milosti a svobodě žít Boží sen pro svět teď - a přitom neodmítat svět takový, jaký je. To je mocné napětí, které se neřeší snadno.  

Pamatujte si toto: Vždy existují dva světy. Svět, jak funguje, je moc; svět, jak by měl být, je láska. Tajemství života v království spočívá v tom, jak můžeme žít v obou - současně. Svět, jak funguje, bude vždy postaven na moci, egu a úspěchu. Musíme však také pozorně sledovat svět, jaký by měl být - to, co Ježíš nazývá Boží vládou. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Gracious Weed 

Richard Rohr describes the reign of God as an alternative way of relating:  

When Jesus talked about the reign of God, he was talking about an utterly different way of relating with one another than human society as we know it. The new world order—the reign of God—is the heart of the Christian Scriptures.  

The kingdom is Jesus’ message. He never describes it conceptually; he walks around it and keeps giving images of the Real. This is the classic pattern of the spiritual teacher. Only those ready and seeking will normally understand. 

For example, “The reign of heaven is like a mustard seed which a man took and sowed in his field. It is the smallest of all the seeds, but when it has grown it is the biggest of shrubs and becomes a tree, so that the birds of the air can come and shelter in its branches” (Matthew 13:31–32). The mustard seed is very small and insignificant. Pliny the Elder, a contemporary of Jesus, writes only two things about the mustard plant: It’s medicinal, so it did have some value. But he said not to plant it because it tends to take over the entire garden. It is a weed that cannot be stopped.  

Those would have been the two images on which Jesus was clearly building. He teaches: What I’m describing for you is therapeutic—it’s life, it’s healing, it’s medicinal—but it’s like a weed. I’m planting a weed in the world. What a shocking image! Jesus talks about strange things like nonviolence and living a simple life by saying they’re planted and they’re going to take over the whole garden; the old world is over. 

That’s Jesus’ hope, but we have to witness what patient hope that is. He didn’t see it happen in his lifetime, when religion was highly corrupt and most people were poor, oppressed, or enslaved. Yet still, in the midst of that, he dared to announce the present reign of God! He dared to promise, “You can live the new reality right now.”  

The word for that way of living in the in-between times is faith. Let’s get rid of every thought of faith as belief, as prosperity, or as a set of rules or moral guidelines. Those are fine, but they’re not what Jesus is talking about. He’s talking about the grace and the freedom to live God’s dream for the world now—while not rejecting the world as it is. That’s a mighty tension, one that is not easily resolved.  

Remember this: There are always two worlds. The world as it operates is power; the world as it should be is love. The secret of kingdom life is how we can live in both—simultaneously. The world as it is will always be built on power, ego, and success. Yet we also must keep our eyes intently on the world as it should be—what Jesus calls the reign of God. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 1996, 2022), 25, 26, 42, 43–44. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-