Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z úterý 23. 1. 2024
na téma: Věrná odolnost

Stát se novým svatým

Buddhistický učitel lama Rod Owens píše o "novém světci" jako o osobnosti, která je věrná cestě duchovního a společenského osvobození v naší době:

Nový světec je současným vyjádřením starobylé buddhistické tradice, která chápe světce jako bódhisattvu. Bódhisattva se zhruba překládá jako "duchovní bojovník" a je to člověk, který je motivován energií bódhičitty neboli hlubokým altruistickým přáním osvobodit všechny bytosti od utrpení. Mám pocit, že svět zoufale potřebuje přetvoření této tradice, které by bylo současné, přímé, jednoduché a přístupné všem lidem, zejména těm, kteří se nehlásí k buddhismu.

Světci jsou lidé z různých duchovních a náboženských tradic, kteří hluboce ztělesnili lásku a soucit a jejichž ztělesnění inspirovalo nespočet dalších lidí, aby usilovali o stejnou praxi. Pro většinu z nás se však svatořečení zdá být vznešeným a nejasným úsilím, které je spíše božské a náboženské než praktické. Současná doba volá po světcích - nových světcích -, kteří pocházejí z této doby a z tohoto místa, mluví jazykem této doby a tohoto místa, a co je nejdůležitější, přijímají integraci sociálního i konečného osvobození. Noví svatí se mohou odevzdat do božského nebo duchovního a zároveň narušit systémy násilí. Věřím, že my všichni se můžeme a musíme stát Novými svatými pro sebe i pro naše komunity.

Owens popisuje, jak Noví svatí pracují na svobodě pro všechny:

Konečným cílem Nového světce je osvobození pro sebe, všechny bytosti a všechny jevy. Vše musí být osvobozeno. Kultivace a sjednocení jasnosti, lásky, soucitu a radosti směřuje Nového světce ke svobodě....

Když říkám "svoboda" nebo "osvobození", mám na mysli naši základní schopnost volit reaktivitu místo reaktivity. Prožívání pocitů naší mysli a těla snižuje reaktivitu a umožňuje nám prožívat plynulost. Když je plynulost větší, je zde větší potenciál pro péči a tato péče nám pomáhá omezit násilí vůči sobě i druhým. Svoboda je možnost zvolit si, jak chceme být ve vztahu k sobě samým a ke světu kolem nás....

Na úrovni komunity vnější svoboda znamená, že komunita má možnost určovat, co potřebuje, a má přístup k tomu, co potřebuje. Jednotlivci jsou drženi, milováni a je jim dán prostor k naplnění jejich potřeb v rámci komunity a s její podporou. Znamená to schopnost žít v harmonii s ostatními komunitami a necítit se dominantní ani nepociťovat potřebu dominovat. Je zde prostor pro spolupráci a porozumění.  

Přinášíme vám možnost spolupráce a porozumění.

Owens nám připomíná, že máme možnost volby být svobodní:

Nakonec musíme pochopit, že naše pocity ohledně svobody nemají se svobodou nic společného. Svoboda není pocit, je to stav bytí a prožívání stejně jako radost. Být svobodný znamená uvědomit si, že jsem vždycky byl svobodný. Skutečná práce na osvobození spočívá v uznání, že vždy existuje možnost volby, i když musím pracovat na tom, abych se k této volbě vrátil.

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Becoming a New Saint

Buddhist teacher Lama Rod Owens writes of the “New Saint” as an individual who is faithful to the path of spiritual and social liberation in our own time:

New Saint is a contemporary expression of an ancient Buddhist tradition that understands the saint as a bodhisattva. Bodhisattva is roughly translated as “spiritual warrior” and is one who is motivated by the energy of bodhicitta, or a profound altruistic wish to free all beings from suffering. I feel that the world is desperate for a reframing of this tradition that is contemporary, direct, simple, and accessible to all folks, especially those who do not identify as Buddhist.

Saints are people from various spiritual and religious traditions who have deeply embodied love and compassion and whose embodiment has inspired countless others to aspire to that same practice. However, for most of us, sainthood seems a lofty and vague endeavor that is more divine and religious than practical. This current era is calling for saints—New Saints—who are from this time and place, who speak the language of this time and place, and, most importantly, who embrace the integration of both social and ultimate liberation. New Saints can surrender into the Divine or spiritual while disrupting systems of violence. I believe that we all can and must become New Saints for ourselves and our communities.

Owens describes how the New Saint works for freedom for all:

The New Saint’s end goal is liberation for themselves, all beings, and all phenomena. Everything must be freed. The cultivation and unification of clarity, love, compassion, and joy point the New Saint toward freedom….

When I say “freedom” or “liberation,” I am talking about our fundamental capacity to choose responsiveness over reactivity. Experiencing the sensations of our minds and bodies reduces reactivity and allows us to experience fluidity. When there is more fluidity, there is more potential for care, and that care helps us to reduce violence against ourselves and others. Freedom is the agency to choose how we want to be in relationship with ourselves and the world around us.…

On the community level, outer freedom means that the community has agency to determine what it needs and has access to what it needs. Individuals are held, loved, and given space to meet their needs within and with the support of the community. It means being able to live in harmony with other communities and not feeling dominant or feeling the need to dominate. There is room for cooperation and understanding.  

Owens reminds us that we have a choice to be free:

In the end, we must understand that our feelings about freedom have nothing to do with freedom. Freedom isn’t a feeling; it is as much a state of being and experiencing as joy. To be free is to remember that I have always been free. The real labor of liberation is acknowledging that there is always a choice, even though I must work to get back to that choice.

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:
Lama Rod Owens, The New Saints: From Broken Hearts to Spiritual Warriors (Boulder, CO: Sounds True, 2023), 18–19, 55, 56, 58.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-