Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze středy 18. 10. 2023
na téma: Napravení trhliny

Zdědění prorockého povolání

Co od vás Pán vyžaduje? Pouze konat spravedlnost, milovat dobro a pokorně chodit se svým Bohem. -Micheáš 6,8

Reverendka Dr. Liz Theoharisová vzpomíná na hlubokou oddanost své matky spravedlnosti:

Jako zarytá aktivistka za mír a spravedlnost se [moje matka] celý život věnovala organizování boje za lidská práva všech lidí, ukončení válek a globálních konfliktů, mezináboženské porozumění a odstranění chudoby a rasismu….

Maminčinou oblíbenou pasáží z Bible ... byl vždy verš Micheáš 6,8. Věděla, že konat spravedlnost, milovat laskavost a pokorně chodit s Bohem jsou pravé pokyny pro věrný a působivý život. Její víra a aktivismus tvořily jeden celek.

Michaáš 6,6-8 je typickým příběhem proroků. Bibličtí proroci říkají lidem, co je nezbytné pro uctívání a uctívání Boha. Všichni totiž vyprávějí stejný příběh: Bůh touží po milosrdenství, spravedlnosti a míru, zejména pro chudé, vdovy, trpící a oběti válek. Proroci nás i vládnoucí autority napomínají, abychom pracovali pro mír a zasvětili se boji za odstranění chudoby.

Kniha Micheášova poučuje, že jediným způsobem, jak uctívat a uctívat Boha, je přijímat přistěhovalé bližní, bezdomovce a potlučené a potlučené. Micheáš říká, že musíme překonávat předsudky a nerovnost a zasazovat se o to, aby všechny Boží děti měly to, co potřebují k tomu, aby se jim dařilo, a ne jen a jen přežívat....

Bůh nežádá luxusní dary ani obětování životů a živobytí. Bůh si naopak přeje, aby se všem lidem dařilo dobře - aby nikdo neměl příliš mnoho, zatímco ostatní příliš málo. Bůh požaduje spravedlnost, nikoli milodary nebo oběti. Bůh touží po nápravě křivd, po nápravě porušení....

Spravedlnost je možná. Učím se to od proroka Micheáše [a] od své divoké, prorocké maminky. Náš Bůh nás vyslyší. Koneckonců Bůh to už dělá. [1]

Prorockou výzvu z Bible si od svých rodičů osvojil také reverend Dr. William Barber:

Bible nebyla jen církevní knihou nebo příručkou pro osobní zbožnost. Byla to kniha hnutí. Když jsme se postavili proti sociální nespravedlnosti, musel být náš postoj zakořeněn v Božím slově....

Žili jsme v jednom z nejchudších regionů Severní Karolíny. Moji rodiče se postavili rasismu a ekonomické nespravedlnosti nejen proto, že to byly nespravedlivé společenské skutečnosti, ale také proto, že Duch svatý vyžaduje spor s nespravedlností světa. Tento mandát našli na stránkách B-I-B-L-E. Učili mě Micheáše 6: Co jiného požaduje Hospodin, než konat spravedlnost? Izajáš 58: Jsme povoláni, abychom napravovali trhliny, abychom rozvazovali pouta bezbožnosti. Lukáš 4: Duch Páně je nade mnou, abych hlásal dobrou zprávu chudým. Matouš 25: Cokoli učiníte nejmenšímu z těchto, mně jste učinili. Nebyly to jen texty k zapamatování. Byly to kotvy, kolem nichž se musí soustředit autentický křesťanský život. [2]

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Inheriting a Prophetic Call

What does the Lord require of you? Only to do justice and to love goodness, and to walk humbly with your God. —Micah 6:8

The Rev. Dr. Liz Theoharis recalls her mother’s deep devotion to justice:

A fierce activist for peace and justice, [my mom] dedicated herself my entire life to organizing for the human rights of all people, an end to war and global conflict, interreligious understanding, and the abolition of poverty and racism….

My mom’s favorite Bible passage … was always Micah 6:8. She knew that doing justice, loving kindness, and walking humbly with God were the true instructions for living a faithful and impactful life. Her faith and activism were one.

Micah 6:6–8 is a typical story of the prophets. Biblical prophets tell the people what is necessary for honoring and worshipping God. Indeed, they all tell the same story: that God desires mercy, justice, and peace, especially for the poor, the widows, the suffering, and the victims of war. The prophets admonish us and the ruling authorities to work for peace and dedicate ourselves to ending poverty.

The book of Micah instructs that the only way to honor and worship God is to welcome the immigrant neighbor, the homeless, and the bruised and battered. Micah says we must overcome bias and inequality and advocate for all God’s children to have what they need to thrive, not merely and barely survive….

God does not ask for luxurious gifts, nor for the sacrifice of lives and livelihoods. God instead wants all people to prosper—for no one to have too much while others have too little. God demands justice, not charity or sacrifice. God longs for the righting of wrongs, the repairing of breaches….

Justice is possible. I learn this from the prophet Micah [and] from my fierce, prophetic mom. Our God will hear us. After all, God already does. [1]

The Rev. Dr. William Barber also absorbed the Bible’s prophetic call from his parents:

The Bible was not just a book of the church or a guide for personal devotion. It was the book of the movement. When we stood against social injustice, our stance had to be rooted in the word of God….

We lived in one of the poorest regions of North Carolina. My parents challenged racism and economic injustice not just because they were unjust social realities but also because the Spirit requires a quarrel with the world’s injustices. They found this mandate in the pages of the B-I-B-L-E. I was taught Micah 6: What doth the Lord require, but to do justice? Isaiah 58: We are called to be repairers of the breach, to loose the bands of wickedness. Luke 4: The spirit of the Lord is upon me to preach good news to the poor. Matthew 25: Inasmuch as you do to the least of these, you do it unto me. These were not just texts for memorization. They were the anchors around which an authentic Christian life must be centered. [2]

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:

[1] Liz Theoharis, “What Doth the Lord Require?” in We Cry Justice: Reading the Bible with the Poor People’s Campaign, ed. Liz Theoharis (Minneapolis, MN: Broadleaf Books, 2021), 169, 170, 171.

[2] William J. Barber II, foreword to We Cry Justice, x.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-