Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.
Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání.
Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.
Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.
Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování.
Pavel Hrdina a Martin Šmídek
Je čas na františkánskou renesanci Františkánská renesance by byla ekologická, nenásilná, ekonomická a inkluzivní. -Brian McLaren a Patrick Carolan Učitel CAC Brian McLaren se spojil s katolickým aktivistou Patrickem Carolanem a společně vyzývají k obnově františkánské cesty v křesťanství: Máme návrh, který řeší jak krize ve světě obecně, tak krize v křesťanské církvi: možnost františkánské renesance.... Předně, v této době ekologické krize je františkánský odkaz silně ekologický..... Potřebujeme duchovní vizi, která spojuje lásku k Bohu a lásku k bližnímu s láskou k zemi.... Ekologická vize Františka se týkala ... vzájemné propojenosti celého stvoření, abychom každého tvora vnímali jako sestru nebo bratra.... Druhé, v této době násilí, v době střelby ve školách a války v Evropě, v době, kdy se zdá, že mnozí politici věří, že čím více budeme mít zbraní, tím budeme bezpečnější, nebo čím více budeme mít bomb, tím budeme bezpečnější, potřebujeme poselství a příklad nenásilí svatého Františka jako nikdy předtím.... V průběhu staletí se mnohé formy křesťanství staly náboženstvím strachu. Ale křesťanství takové nebylo vždy. Začalo jako nenásilné mírové hnutí, společenství známé láskou, společenství shromážděné kolem stolu společenství a smíření, lidé vyzbrojení umyvadlem a ručníkem služby, nikoliv bombou a pistolí násilí. Františkánská renesance by nás vyzvala, abychom se, řečeno jazykem svaté Kláry, nestali násilnými bojovníky, ale nenásilnými zrcadly Krista, která by ostatní viděli a následovali. Zatřetí ... františkánská vize je hluboce ekonomická. Dnes se stále větší procento bohatství soustřeďuje v rukou stále menšího počtu jednotlivců a rodin..... Svatý František vznikl v raných fázích moderního kapitalismu a viděl jeho potenciální nebezpečí. Byl příkladem alternativního hodnotového systému, v němž chudí, malomocní a vyděděnci mají větší význam než peníze, luxus a moc. Náš současný ekonomický model nepřikládá stvoření žádnou vlastní hodnotu, kromě toho, že je zdrojem surovin, které spotřebováváme..... Františkánská renesance by nám pomohla "vykoupit" - což znamená přehodnotit a nově ocenit - vše, abychom znovu objevili neocenitelnou krásu země a jejích stvoření, včetně našich bližních a nás samotných. Za čtvrté, žijeme v době vyloučení, rozdělení, třídního a rasistického přístupu a náboženských předsudků. Potřebujeme příklad svatého Františka a svaté Kláry, kteří byli jasným vzorem hluboké inkluzivity a solidarity..... V tomto duchu solidarity vidím, že můj a váš život jsou vzájemně propojeny. Odmítám se spokojit s vlastním štěstím, protože můj život je solidární s tvým životem bližního. Vztah mezi Františkem a Klárou modeloval toto: všichni jsme si rovni - muži i ženy, bohatí i chudí, zdraví i nemocní, dobře oblečení i oblečení v hadrech, papež i biskup a laik. František nás dokonce učí odmítat rozlišovat mezi křesťanem a muslimem, židem a ateistou, protože všichni jsme milováni Bohem. Brian McLaren přeloženo DeepL | It’s Time for a Franciscan Renaissance
A Franciscan Renaissance would be ecological, nonviolent, economic, and inclusive. —Brian McLaren and Patrick Carolan CAC teacher Brian McLaren joins with Catholic activist Patrick Carolan to call for a renewal of the Franciscan way in Christianity: We have a proposal that addresses both the crises in the world at large and the crises in the Christian church: the possibility of a Franciscan Renaissance…. First, at this time of ecological crisis, the Franciscan legacy is powerfully ecological…. We need a spiritual vision that integrates love for God and love for our neighbor with love for the earth…. The ecological vision of Francis was about … the interconnectedness of all creation, so that we see every creature as sister or brother.… Second, in this time of violence, this time of school shootings and war in Europe, this time when many politicians seem to believe that the more guns we have the safer we’ll be, or the more bombs we have the safer we’ll be, we need St. Francis’ message and example of nonviolence as never before…. Over the centuries, many forms of Christianity have become religions of fear. But Christianity wasn’t always like that. It began as a nonviolent peace movement, a community known for love, a community gathered around a table of fellowship and reconciliation, a people armed with the basin and towel of service, not the bomb and gun of violence. A Franciscan Renaissance would invite us to become, in the language of St. Clare, not violent warriors, but nonviolent mirrors of Christ for others to see and follow. Third … the Franciscan vision is deeply economic. Today, a larger and larger percentage of wealth is being concentrated in the hands of fewer and fewer individuals and families…. St. Francis arose in the early stages of modern capitalism, and he saw its potential dangers. He exemplified an alternative value system where the poor, the leper, and the outcast matter more than money, luxury, and power. Our current economic model places no intrinsic value on creation, except as a source for raw materials that we consume…. A Franciscan Renaissance would help us “redeem”—which means to re-assess and revalue—everything, so we rediscover the priceless beauty of the earth and its creatures, including our neighbors and ourselves. Fourth, we live in a time of exclusion, division, classism, racism, and religious prejudice. We need the example of St. Francis and St. Clare, who clearly modeled deep inclusiveness and solidarity…. In this spirit of solidarity, I see that my life and your life are interconnected. I refuse to settle for my own happiness, because my life is in solidarity with yours as my neighbor. The relationship between Francis and Clare modeled this: we’re all equal—male and female, rich and poor, healthy and sick, well-clothed and clothed in rags, Pope and Bishop and lay person. Francis even teaches us to refuse to discriminate between Christian and Muslim, Jew and Atheist, for we all are beloved by God. Brian McLaren |
Brian McLaren and Patrick Carolan, “It’s Time for a Franciscan Renaissance,” Red Letter Christians (blog), January 18, 2023. Used with permission of authors.