Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze středy 2. 8. 2023
na téma: Léčení našeho násilí

Milované společenství

Vzdělavatel v oblasti nenásilí Kazu Haga píše, že závazek k nenásilí vyžaduje, abychom zacelili jakékoli rozdělení mezi námi a těmi, které považujeme za "jiné": 

Když mluvíme o budování světa, kde všichni lidé mohou dosáhnout spravedlnosti a naplnit svůj lidský potenciál, máme na mysli skutečně všechny lidi. To je vize Dr. [Martina Luthera] Kinga o "milovaném společenství", kde všichni lidé mohou žít v míru. Milované společenství je uznáním toho, že jediným způsobem, jak může být mír vždy udržitelný, jediným způsobem, jak mohou být naši lidé vždy v bezpečí, je, když budou všichni lidé svobodní.... 

Budování milovaného společenství není o tom, že milujeme lidi, které je snadné milovat. Je o pěstování lásky k těm, které je těžké milovat. Těmto lidem tam nahoře. Těm ostatním. Těm, kteří fandí Los Angeles Lakers [DM tým: Haga je vášnivým fanouškem Boston Celtics]. Lidé, kteří volili toho člověka. Lidé, kteří pracují právě v těch systémech, které ničí naše komunity. Zkorumpovaní generální ředitelé společností. Zahraniční diktátor zodpovědný za bezpočet mrtvých.  

Pokud se nesnažíte milovat lidi, pokud se nesnažíte budovat porozumění s těmi, s nimiž nesouhlasíte, pak ve skutečnosti neděláte práci na budování Milované komunity. Práce na budování Milovaného společenství spočívá v pochopení, že se nesnažíme nad lidmi zvítězit, ale získat si je na svou stranu. Historicky vítězství ve válce znamenalo porazit protivníka. Existuje jasný vítěz a jasný poražený…. Ale v nenásilí není skutečného vítězství, dokud nejsou všichni na stejné straně.  

Dr. King kdysi napsal: "Následkem nenásilí je vytvoření milované komunity, zatímco následkem násilí je tragická hořkost." [1] Násilí sice může být účinné v tom, že nás dočasně ochrání před újmou, ale nikdy nemůže vytvořit vztahy. Násilí nikdy nemůže zhojit způsobenou škodu. Násilí nikdy nemůže přinést smíření. Násilí nikdy nemůže vytvořit milované společenství. To dokáže pouze láska. [2] 

Otec Thomas Keating (1923-2018) považoval lásku a tvorbu míru za neoddělitelné od sebe navzájem i od Boha.  

Všichni jsme jako lokalizované vibrace nekonečné dobroty Boží přítomnosti. Láska je naší přirozeností. Láska je naše křestní, prostřední i poslední jméno. Láska je všechno; ne [láska jako] sentimentalita, ale láska, která je zapomenutá sama na sebe a prostá vlastních zájmů. 

Toto je také obdivuhodným příkladem Gándhího života a díla. Nikdy se nesnažil nic získat. Snažil se pouze projevovat lásku, a to je to, co ahimsa skutečně znamená. Není to jen negativní. Nenásilí nevystihuje jeho význam. Znamená to neúnavně projevovat lásku, ať se děje cokoli. To je význam nastavování druhé tváře. Jednou za čas musíte někoho bránit, ale znamená to, že jste vždy ochotni nejprve trpět pro věc - tedy pro společenství s nepřáteli. Pokud nad svými nepřáteli zvítězíte, selhali jste. Pokud ze svých nepřátel uděláte své partnery, uspěl Bůh. [3] 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
The Beloved Community 

Nonviolence educator Kazu Haga writes that a commitment to nonviolence requires us to heal any division between ourselves and those we consider “other”: 

When we talk about building a world where all people can achieve justice and fulfill our potential as human beings, we really mean all people. That is Dr. [Martin Luther] King’s vision of “Beloved Community,” where all people can live in peace. Beloved Community is an acknowledgment that the only way for a peace to ever be sustainable, the only way that our people can always be safe, is if all people are free.… 

Building Beloved Community is not about loving the people who are easy to love. It is about cultivating love for those that are difficult to love. Those people over there. The others. Those who root for the Los Angeles Lakers [DM team: Haga is a passionate Boston Celtics fan]. The people who voted for that guy. The people who work in the very systems that are destroying our communities. The corrupt corporate CEO. The foreign dictator responsible for countless deaths.  

If you are not struggling to love people, if you are not trying to build understanding with those you disagree with, then you are not really doing the work of building Beloved Community. The work of building Beloved Community is understanding that we’re not trying to win over people, but to win people over. Historically, winning a war has meant defeating the opponent. There is a clear winner and a clear loser…. But in nonviolence, there is no real victory until everyone is on the same side.  

Dr. King once wrote, “The aftermath of nonviolence is the creation of the beloved community, while the aftermath of violence is tragic bitterness.” [1] While violence may be effective in temporarily keeping us safe from harm, it can never create relationships. Violence can never heal the harm that has been done. Violence can never bring about reconciliation. Violence can never create Beloved Community. Only love can do that. [2] 

Father Thomas Keating (1923–2018) saw love and peacemaking as inextricable from one another and from God.  

We’re all like localized vibrations of the infinite goodness of God’s presence. Love is our very nature. Love is our first, middle, and last name. Love is all; not [love as] sentimentality, but love that is self-forgetful and free of self-interest. 

This is also marvelously exemplified in Gandhi’s life and work. He never tried to win anything. He just tried to show love, and that’s what ahimsa really means. It’s not just a negative. Nonviolence doesn’t capture its meaning. It means to show love tirelessly, no matter what happens. That’s the meaning of turning the other cheek. Once in a while you have to defend somebody, but it means you’re always willing to suffer first for the cause—that is to say, for communion with your enemies. If you overcome your enemies, you’ve failed. If you make your enemies your partners, God has succeeded. [3] 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

[1] Martin Luther King Jr., “Nonviolence and Racial Justice,” The Christian Century 74, no. 6 (February 6, 1957): 166. 

[2] Kazu Haga, Healing Resistance: A Radically Different Response to Harm (Berkeley, CA: Parallax Press, 2020), 106, 107–108.  

[3] Adapted from Thomas Keating, “Who Is God?,” Healing Our Violence through the Journey of Centering Prayer, Richard Rohr, Thomas Keating (Cincinnati, OH: St. Anthony Messenger Press, 2002), Audible audio ed. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-