Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 2. 7. 2023
na téma: Solidarita

Solidarita, ne odsuzování

Otec Richard Rohr chápe jádro křesťanství jako Boží láskyplnou solidaritu se všemi lidmi a se samotnou skutečností: 

Prostřednictvím Ježíše Krista je nám zpřístupněn Boží vlastní široký, hluboký a všezahrnující pohled na svět. Dokonce bych šel tak daleko, že bych řekl, že smyslem křesťanského života je být radikálně solidární se všemi a se vším ostatním. To je plný, konečný a zamýšlený účinek Vtělení - symbolizovaný křížem, který je velkým Božím činem solidarity namísto soudu. Takto máme napodobovat Ježíše, dobrého Žida, který viděl a vyvolával božské v pohanech, jako byla Syroféničanka a římští setníci, kteří ho následovali; v židovských celnících, kteří kolaborovali s říší; v horlivcích, kteří se jí postavili; v hříšnících všeho druhu; v eunuchech, pohanských astrologech a všech těch, kteří "stojí mimo zákon". Ježíš neměl s odlišností vůbec žádné problémy. 

Jsme-li připraveni znovu získat pravý význam slova "katolický", které znamená "univerzální", musíme se soustředit na začleňování - jak to Ježíš zjevně dělal - namísto vylučování - což nikdy nedělal.Jediné, co Ježíš vyloučil, bylo vyloučení samotné. [1] 

Transgenderový kněz Shannon Kearns uvádí příklad Boží inkluzivní solidarity s eunuchy, sexuálními menšinami v době proroka Izajáše:  

V Izajáši 56,3b-5 ... prorok říká: "A ať eunuch neříká: 'Jsem jen suchý strom'. Hospodin říká: eunuchům, kteří zachovávají mé soboty, vybírají si to, co si přeji, a zůstávají věrní mé smlouvě. Ve svém chrámu a na svých dvorech jim dám památku a jméno lepší než synům a dcerám. Dám jim trvalé jméno, které nebude odstraněno."   

Je to slovo útěchy a naděje. Slovo uzdravení…. Eunuchům je řečeno, že jim bude dán trvalý odkaz. Tento článek o tom, že jim bude dáno "trvalé jméno", zní hlasitě pro mnoho transgenderových a nebinárních osob, zejména těch, které se přihlásily k novým jménům..... Tento článek zní hlasitě i pro mnoho lidí, kteří se kvůli své genderové odlišnosti cítili vyloučeni a odříznuti od vstupu do náboženských prostor....  

Poselství eunuchů spočívá v tom, že škatulky nefungují. Nejsou vhodné k životu. Pokud v nich zůstaneme, pravděpodobně nás zabijí. Svoboda pohybovat se mezi prostory a světy, svoboda přihlásit se ke všemu, čím jsme, svoboda být je to, k čemu jsme povoláni. Poselství eunuchů nás také vyzývá, abychom se rozhlédli kolem sebe a zeptali se: Kdo je vyloučen? Kdo není vítán? Pro koho není místo? Ten seznam lidí a ta jména, která vás napadají? Poselství z Izajáše 56 a z příběhu etiopského eunucha ve Skutcích 8 říká: "I pro ně je v Božím království místo."... Nemusí se měnit, aby byli hodni; hodnými se stávají tím, že chtějí být začleněni.  

Každý, kdo touží po vodě, je vítán.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Solidarity Not Judgment

Father Richard Rohr understands the heart of Christianity as God’s loving solidarity with all people and with reality itself: 

Through Jesus Christ, God’s own broad, deep, and all-inclusive worldview is made available to us. In fact, I’d go so far as to say that the point of the Christian life is to stand in radical solidarity with everyone and everything else. This is the full, final, and intended effect of the Incarnation—symbolized by the cross, which is God’s great act of solidarity instead of judgment. This is how we are to imitate Jesus, the good Jewish man who saw and called forth the divine in Gentiles like the Syrophoenician woman and the Roman centurions who followed him; in Jewish tax collectors who collaborated with the Empire; in zealots who opposed it; in sinners of all stripes; in eunuchs, pagan astrologers, and all those “outside the law.” Jesus had no trouble whatsoever with otherness

If we are ready to reclaim the true meaning of “catholic,” which is “universal,” we must concentrate on including—as Jesus clearly did—instead of excluding—which he never did. The only thing Jesus excluded was exclusion itself. [1] 

Transgender priest Shannon Kearns provides an example of God’s inclusive solidarity with eunuchs, sexual minorities in the time of the prophet Isaiah:  

In Isaiah 56:3b–5 … the prophet says, “And don’t let the eunuch say, ‘I’m just a dry tree.’ The Lord says: To the eunuchs who keep my sabbaths, choose what I desire, and remain loyal to my covenant. In my temple and courts, I will give them a monument and a name better than sons and daughters. I will give to them an enduring name that won’t be removed.”  

It’s a word of comfort and hope. A word of healing…. Eunuchs are told they will be given an enduring legacy. This piece about being given an “enduring name” rings loudly for many transgender and nonbinary people, especially the ones who have claimed new names…. This also rings loudly for the many people who have felt excluded and cut off from entry into religious spaces because of their gender diversity.…  

The message of the eunuchs is that the boxes don’t work. They aren’t fit to live in. They will likely kill us if we stay there. The freedom to move between spaces and worlds, the freedom to claim all of who we are, the freedom to be is what we are called to. The message of the eunuchs also calls us to look around and ask: Who is being excluded? Who is not welcome? Who is there no space for? That list of people and those names that come to your mind? The message in Isaiah 56 and from the story of the Ethiopian eunuch in Acts 8 says, “There is space for them in the kingdom of God, too.”… They don’t need to change to be worthy; they are made worthy by wanting to be included.  

Anyone who desires the water is welcome.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 

[1] Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (New York: Convergent, 2019), 32, 33, 34. 

[2] Shannon T. L. Kearns, In the Margins: A Transgender Man’s Journey with Scripture (Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans, 2022), 17, 27. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-