Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z úterý 16. 5. 2023
na téma: Zlo je sociální realita

Jak brát pravomoci vážně

Děkujeme všem, kteří v uplynulém týdnu přispěli na podporu Denních meditací! Díky vaší štědrosti a partnerství je to všechno možné. Pokud jste ještě’nepřispěli a chcete tak učinit, zvažte prosím příspěvek nebo pravidelný měsíční dar na cac.org/dm-appeal. Jako poděkování za online dary v jakékoliv výši nyní až do konce roku vám zašleme digitální verzi ONEING: Transitions. Klikněte zde a přispějte bezpečně online. Děkujeme!


Teolog Walter Wink (1935-2012) zasvětil svou vědeckou práci a život odhalování biblického významu strukturálního zla:

Spisovatelé Bible měli jména, která jim pomáhala identifikovat duchovní skutečnosti, s nimiž se setkávali. Mluvili o andělech, démonech, knížectvích a mocnostech, Satanovi, bozích a prvcích vesmíru. Materialismus pro takové věci neměl využití, a tak je zavrhl.... "Moderní" lidé měli myšlenku na anděly a démony zaškatulkovat. Svět byl od těchto "pověr" milosrdně očištěn a lidé mohli v noci lépe spát s vědomím, že jsou před duchy v bezpečí....  

Pokud chceme brát pojem andělů, démonů a knížectví a mocností vážně, budeme se muset vrátit k biblickému chápání duchů v celé jeho hloubce a čerstvě ho aplikovat na naši dnešní situaci.  

Latinsko-americká teologie osvobození se jako jedna z prvních pokusila o reinterpretaci "knížectví a mocností", nikoliv však jako beztělesných duchů obývajících vzduch, ale jako institucí, struktur a systémů. Mocnosti ... však nejsou jen fyzické. Bible trvá na tom, že jsou více než to (Ef 3,10; 6,12); toto "více" v sobě skrývá klíč k jejich hloubce. V biblickém pohledu jsou mocnosti zároveň viditelné i neviditelné, pozemské i nebeské, duchovní i institucionální (Kol 1,15-20). Mocnosti, jako je dřevařský závod nebo městská správa, mají vnější, fyzický projev (budovy, personál, nákladní auta, faxy) a vnitřní duchovnost, firemní kulturu nebo kolektivní osobnost…. Možná nejsme zvyklí uvažovat o Pentagonu nebo Chrysler Corporation... jako o společnostech, které mají svou spiritualitu, ale ony ji mají. Nový zákon používá jazyk moci, aby na jednom místě poukázal na vnější aspekt, na jiném na vnitřní aspekt a ještě jednou na oba dohromady. To, co lidé v biblickém světě prožívali jako "knížectví a mocnosti" a co jim říkali, byla ve skutečnosti skutečná spiritualita v centru politických, ekonomických a kulturních institucí jejich doby. 

Wink považoval systémové moci za směs dobra a zla, která stejně jako lidstvo potřebuje vykoupení: 

Jestliže je zlo tak hluboce systémové, jakou máme šanci uvést [instituce] do souladu s Božím záměrem pro ně? Odpověď na tuto otázku závisí na tom, jak pojímáme institucionální zlo. Jsou mocnosti ze své podstaty zlé? Nebo jsou některé dobré? Nebo jsou rozptýleny po celé škále od dobra ke zlu? Zdá se, že odpověď zní: nic z toho. Spíše jsou zároveň dobré i zlé, i když v různé míře, a jsou schopné se zlepšit.  

         Řečeno velmi jednoduše:  

         Síly jsou dobré.  

        Mocnosti padly.   

        Mocnosti musí být vykoupeny....  

Jsou dobré na základě svého stvoření, aby sloužily humanizačním záměrům Boha. Všechny bez výjimky jsou padlé, protože staví své vlastní zájmy nad zájmy celku. A mohou být vykoupeny, protože co padlo v čase, může být v čase vykoupeno.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Taking the Powers Seriously

Thank you to all who have donated to support the Daily Meditations over the past week! Your generosity and partnership makes all of this possible. If you haven’t donated yet and wish to do so, please consider making a contribution or recurring monthly gift at cac.org/dm-appeal. In gratitude for online donations of any amount now through the end of the year, we’ll send a digital version of ONEING: TransitionsClick here to donate securely online. Thank you!


Theologian Walter Wink (1935–2012) dedicated his scholarship and life to uncovering the biblical meaning of structural evil: 

The writers of the Bible had names that helped them identify the spiritual realities that they encountered. They spoke of angels, demons, principalities and powers, Satan, gods, and the elements of the universe. Materialism had no use for such things and so dismissed them.… “Modern” people were supposed to gag on the idea of angels and demons. The world had been mercifully swept clean of these “superstitions,” and people could sleep better at night knowing that they were safe from spirits.…  

If we want to take the notion of angels, demons, and the principalities and powers seriously, we will have to go back to the biblical understanding of spirits in all its profundity and apply it freshly to our situation today.  

Latin American liberation theology made one of the first efforts to reinterpret the “principalities and powers,” not as disembodied spirits inhabiting the air, but as institutions, structures, and systems. But the Powers … are not just physical. The Bible insists that they are more than that (Ephesians 3:10; 6:12); this “more” holds the clue to their profundity. In the biblical view the Powers are at one and the same time visible and invisible, earthly, and heavenly, spiritual, and institutional (Colossians 1:15–20). Powers such as a lumberyard or a city government possess an outer, physical manifestation (buildings, personnel, trucks, fax machines) and an inner spirituality, corporate culture, or collective personality…. Perhaps we are not accustomed to thinking of the Pentagon, or the Chrysler Corporation … as having a spirituality, but they do. The New Testament uses the language of power to refer at one point to the outer aspect, at another to the inner aspect, and yet again to both together. What people in the world of the Bible experienced as and called “principalities and powers” was in fact the actual spirituality at the center of the political, economic, and cultural institutions of their day. 

Wink considered systemic powers as a mix of good and evil that, like humanity, needs redemption: 

If evil is so profoundly systemic, what chance do we have of bringing [institutions] into line with God’s purpose for them? The answer to that question hinges on how we conceive of institutional evil. Are the Powers intrinsically evil? Or are some good? Or are they scattered all along the spectrum from good to evil? The answer seems to be: none of the above. Rather, they are at once good and evil, though to varying degrees, and they are capable of improvement.  

         Put in stark simplicity:  

         The Powers are good.  

         The Powers are fallen.  

         The Powers must be redeemed.…  

They are good by virtue of their creation to serve the humanizing purposes of God. They are all fallen, without exception, because they put their own interests above the interests of the whole. And they can be redeemed, because what fell in time can be redeemed in time.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

Walter Wink, The Powers That Be: Theology for a New Millennium (New York: Galilee Doubleday, 1999), 22–23, 23–24, 31, 32. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-