Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze čtvrtka 13. 4. 2023
na téma: Vzkříšený Kristus

Buď vzkříšení

Matthew Fox je jedním z hlavních současných teologů, kteří formulují obnovenou vizi univerzálního či kosmického Krista. Zde se zaměřuje na kosmické důsledky Zmrtvýchvstání: 

Kdo nehledá Vzkříšení? Kdo neusiluje o plný a plnější život? Cožpak Ježíš neslíbil: "Já jsem přišel, abyste měli život, život v hojnosti" (Jan 10,10)? Jak jsem Vzkříšením … [a] Životem pro druhé?

Chci-li být Vzkříšením pro druhé, musím být Vzkříšením pro sebe. To znamená, že nemohu věčně přebývat v [zoufalství] a smrti a hněvu a útlaku a podřízenosti a odporu a bolesti. Musím se probudit, vstát, povstat, obléci si život, i když jsou dny temné a má duše je skleslá a všude mě obklopují stíny..... Musím naslouchat hlasu, který říká:  

"Buď vzkříšen."... Buď znovuzrozen. A znovu. A znovu. Vstaň a počítej se. Vstaňte a hluboce nasajte dobrou zprávu - že smrt nevítězí, že poslední slovo má život, ne smrt...."   

Fox trvá na tom, že vzkříšení s sebou nese milost i odpovědnost:  

Vzkříšení je závazek k naději a znovuzrození. Je to závazek k tvořivosti, k Duchu, který "činí všechno nové" (Zj 21,5). Vzkříšení je dílem Ducha. Je to život Ducha.  

A co Život? Jaký jsem Život? Jak živý a živoucí jsem já? Jak moc jsem zamilovaný do života? Může mě někdo nebo nějaká událost oddělit od mé lásky k životu? Mystik Pavel se ptá (a pak odpovídá): "Kdo nás odloučí od Boží lásky? Ani smrt, ani život, ani výška, ani hloubka, ani přítomnost, ani budoucnost" (Římanům 8,35.38). Je moje zvědavost živá? Moje vděčnost? Moje mysl? Moje představivost? Můj smích a smysl pro humor? Moje kreativita? Moje schopnost štědrosti a soucitu? Mé schopnosti neustále vytvářet a obnovovat život?  

Mnozí mystikové … říkají: "Bůh je život." Říci tedy: "Jsem plně živý a plně zamilovaný do života" znamená, že v sobě plně pociťuji Boží přítomnost - jsem zamilovaný do Boha, který je Život; do živého Boha. A říci "Já jsem Život" znamená říci "Já jsem Bůh", nebo alespoň část Boha, syn či dcera Boží, projev, potomek, projev, vtělení Boha. Další Kristus.  

Jak se nám daří? Rosteme v podobnosti s Bohem? V Božím jednání? Ve skutcích spravedlnosti, soucitu, uzdravování a oslavování? Slavit život znamená oslavovat Boha, děkovat Bohu za život, uctívat ho. Jak se nám daří vyjadřovat Boží "čistou radost" (Akvinský) [1] a Boží spravedlnost?  

Ano, já jsem, ano, my jsme, vzkříšení a život. Přinášíme do světa živost a znovuzrození a hojnost naděje, jakkoli [znepokojivé] zprávy to jsou. To znamená věřit ve Velikonoční neděli a ve Vzkříšení. Stáváme se Vzkříšením a Životem. Kristus znovu povstává.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Be Resurrection 

Matthew Fox is one of the primary contemporary theologians to articulate a renewed vision of the universal or cosmic Christ. Here, he focuses on the Resurrection’s cosmic implications: 

Who does not seek Resurrection? Who does not seek a full and fuller life? Did Jesus not promise, “I have come that you may have life, life in abundance” (John 10:10)? How am I Resurrection … [and] Life for others? 

To be Resurrection for another I need to be Resurrection for myself. That means I cannot dwell in [despair] and death and anger and oppression and submission and resentment and pain forever. I need to wake up, get up, rise up, put on life even when days are dark and my soul is down and shadows surround me everywhere…. I have to listen to the voice that says:  

“Be resurrection.”… “Be born again. And again. And again. Rise up and be counted. Rise up and imbibe the good news deeply—that death does not conquer, that life, not death, has the last word….”   

Fox insists that resurrection carries both grace and responsibility:  

Resurrection is a commitment to hope and being reborn. It is a commitment to creativity, to the Spirit who “makes all things new” (Revelation 21:5). Resurrection is the Spirit’s work. It is the life of the Spirit.  

And what about Life? How am I Life? How living and alive am I? How much in love with life am I? Can anyone or any event separate me from my love of life? Paul the mystic asks (and then answers), “Who shall separate us from the love of God? Neither death nor life, height nor depth, neither present nor future” (Romans 8:35, 38). Is my curiosity alive? My gratitude? My mind? My imagination? My laughter and sense of humor? My creativity? My powers of generosity and compassion? My powers for continually generating and regenerating life?  

Many mystics … say, “God is life.” Thus to say, “I am fully alive and fully in love with life” means that I am feeling fully the God presence in me—I am in love with God who is Life; the living God. And to say “I am the Life” is to say “I am God,” or at least a part of God, a son or daughter of God, an expression, an offspring, a manifestation, an incarnation of God. Another Christ.  

How are we doing? Are we growing in God-like-ness? In God action? In works of justice and compassion and healing and celebrating? To celebrate life is to celebrate God, to thank God for life, to worship. How are we doing in expressing the “sheer joy” of God (Aquinas) [1] as well as the justice of God?  

Yes, I am, yes, we are, the Resurrection and the Life. We bring aliveness and rebirth and plenty of hope into the world, however [distressing] the news becomes. That is what it means to believe in Easter Sunday and the Resurrection. We become Resurrection and the Life. Christ rises anew.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

[1] Thomas Aquinas, 1 Sentences, 2.1.4. 

Matthew Fox and Marc Andrus, Stations of the Cosmic Christ (Unity Village, MO: Unity Books, 2016), 138–139. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-