Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze středy 25. 1. 2023
na téma: Ježíš jako prorok

Prorok to spustí

S ohledem na Ježíšovo prorocké působení narušuje páter Erica Williams náš sklon slyšet evangelium unavenýma ušima tím, že používá moderní frázi "nastavit ho":  

Fráze "set it off" znamená začít boj nebo se do něj pustit. V Ježíšově inauguračním poselství v Lukášově evangeliu 4,18-21 vidíme, že odvážně prohlašuje, že právě to přišel udělat.  

V této pasáži má Ježíš sankofa moment: moment návratu do minulosti, aby získal to, co je užitečné pro dnešek. Přemýšlí o svém vlastním rodu bojovníků za svobodu, když prohlašuje, že je tu proto, aby se dostal k tomu, co prorokoval Izajáš!... Lukáš 4,18-19 odkazuje na proroctví z Izajáše 61,1-3, které předpovídá, že přijde Mesiáš, aby obnovil Izraelity z babylonského zajetí. Oznamování dobré zprávy je tématem celého Izajáše. Lidem bylo zaslíbeno, že budou osvobozeni, a Ježíš chce, aby jeho lid věděl, že byl poslán, aby přinesl osvobození jim i všem lidem.  

Ježíš byl palestinský Žid snědé pleti, který vyrůstal v Nazaretu, městě, které bylo chudé a marginalizované, ovládané a militarizované římskou říší..... Rolnické společnosti se vyznačovaly obrovskou propastí mezi venkovskými rolníky a městskými vládnoucími elitami. Byly politicky utlačovatelské, ekonomicky vykořisťovatelské a nábožensky legitimizované. 

Ježíš se postavil nespravedlivým systémům a slovem i skutkem ukázal, jak vypadá Boží láska:   

Ježíš, který byl sám rolníkem, viděl, že se všechny tyto věci dějí jeho lidu. Věděl, že nemůže být kaplanem císařství, ale že byl poslán, aby byl Božím prorokem - tím, kdo je pomazán Bohem a lidem, aby konal dílo lásky, spravedlnosti a osvobození.  

Vidíme, jak to Ježíš během svého působení nenásilně rozjel: Bartimaiovi vrací zrak [Mk 10,46-52] a ženě, která byla ukamenována za cizoložství, zabrání v tom, aby byla ukamenována, když jejím žalobcům řekne, že každý, kdo je bez hříchu, může první hodit kamenem (Jan 8,7). V posledním týdnu před Ježíšovým ukřižováním (během svátku Pesach, který oslavuje porážku židovského národa z otroctví) jde Ježíš do chrámu. Tam ho spustí tím, že převrátí stoly směnárníků a prohlásí, že Boží dům je místem modlitby, a ne zlodějským doupětem [Mk 11,15-17].  

Člověk považovaný za nikoho to odstartoval tím, že projevil radikální lásku a revoluční soucit a řekl pravdu moci. Ježíš obrátil svět naruby. Říše si myslela, že Ježíše umlčela tím, že ho zlynčovala, ale jediné, co tím způsobila, bylo zasazení semínka.  

Toto semínko přineslo velkou úrodu bojovníků za svobodu, jako byli Harriet Tubmanová, Frederick Douglass, Fannie Lou Hamerová, Ella Josephine Bakerová, Septima Clarková a Martin Luther King mladší.... Každý z nás je povolán, aby ho započal. Nezáleží na tom, jaký je váš rodokmen: Bůh vás volá, abyste se postavili za pravdu a spravedlnost.  

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
The Prophet Sets It Off

Considering Jesus’ prophetic actions, Rev. Erica Williams disrupts our tendency to hear the gospel through tired ears by using the modern phrase “set it off”:   

The phrase “set it off” means to start a fight, or to get into it. We see in Jesus’s inaugural message in Luke 4:18–21 that he boldly declares he came to do just that.  

In this passage, Jesus has a sankofa moment: a moment of going back to the past to retrieve what is useful for today. He reflects on his own lineage of freedom fighters when he declares he is here to get in on what Isaiah prophesied!… Luke 4:18–19 is referring to the prophecy in Isaiah 61:1–3, which foretells that a Messiah will come to restore the Israelites from the Babylonian captivity. Announcing the good news is a theme throughout Isaiah. The people have been promised that they will be set free, and Jesus wants his people to know that he has been sent to bring liberation to them and to all people.  

Jesus was a brown-skinned Palestinian Jew who grew up in Nazareth, a town that was poor and marginalized, ruled and militarized by the Roman Empire.… Peasant societies were marked by an enormous gulf between rural peasants and urban ruling elites. They were politically oppressive, economically exploitative, and religiously legitimated. 

Jesus confronts unjust systems and demonstrates in word and deed what God’s love looks like:   

Jesus, who was a peasant himself, saw all of these things happening to his people. He knew that he could not be a chaplain of the empire but was sent to be a prophet of God—one anointed by God and the people to do the work of love, justice, and liberation.   

We see Jesus set it off in a nonviolent way during his ministry: he gives sight to Bartimaeus [Mark 10:46–52], and he stops a woman from being stoned to death for adultery by telling her accusers that anyone without sin could be the first to throw a stone (John 8:7). In Jesus’s final week before being crucified (during the Passover, which celebrates the Jewish people’s defeat of slavery), Jesus goes into the temple. There he sets it off by flipping the tables of the money changers and declaring that God’s house is a place of prayer and not a den of thieves [Mark 11:15–17].   

A man considered a nobody set it off by showing radical love and revolutionary compassion and by speaking truth to power. Jesus turned the world right side up. The empire thought it had shut Jesus down by lynching him, but all it did was plant a seed.   

That seed has produced a great harvest of freedom fighters such as Harriet Tubman, Frederick Douglass, Fannie Lou Hamer, Ella Josephine Baker, Septima Clark, and Martin Luther King Jr.… Each of us is being called to set it off. It does not matter what your pedigree is: God is calling you to stand for truth and justice.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 

Erica N. Williams, “Jesus Came to Set It Off,” in We Cry Justice: Reading the Bible with the Poor People’s Campaign, ed. Liz Theoharis (Minneapolis, MN: Broadleaf Books, 2021), 49–50.  


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-