Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze čtvrtka 5. 1. 2023
na téma: Prorocká cesta

Boží dynamická intimita

V tomto kázání známý pastor, teolog a mystik Howard Thurman (1900-1981) popisuje víru hebrejských proroků:

Izraelští proroci byli úzce spjati s hnutím doby, v níž žili. Byli zapojeni do společenského dění, což je velmi důležité si uvědomit. Interpretovali Izrael a jeho vztah k Bohu... jako primární a osobní smluvní vztah. A je velmi důležité mít na paměti, že z důvodů, které dodnes nedokážeme zcela pochopit, se tato skupina lidí nějakým zvláštním a fascinujícím, a přesto zázračným způsobem považovala za [v] nějakém původně jedinečném vztahu se Stvořitelem svého vlastního života a svého malého světa a svého malého státu....

Nyní zásadní pro toto pojetí ... je filosofie, jejíž čtení říká, že Bůh je uvnitř historického procesu: že [Bůh] není mimo něj a nemanipuluje s ním nebo si ho nevšímá.

Proroci vnímají Boha jako aktivně zapojeného do našich životů a Thurman nás vyzývá, abychom na tuto dynamickou intimitu reagovali:

Jak interpretujete události svého života? Jak je poměřujete? Žijete svůj život na základě toho, že vše, co je pro vás a co děláte, je zabaleno do pohybu, izolovaného, ohraničeného pohybu, tepu vašeho malého života? Pokud ano, pak víte, vidíte, že samotná podstata života je taková, že je pevně daná... je hotová, je úplná, a vy víte, že stejně nemůžete s ničím nic udělat, takže se o to nesnažíte....

Nyní existuje ještě jeden pohled, a to pohled proroka. A ten spočívá v tom, že lidský život, stejně jako život národů, se odehrává v kontextu, který je dynamický. Že vždy, když jsem v přítomnosti nějaké události, jsem zachycen při setkání s řadou potenciálů, které se rozprostírají do nejširších možných směrů a s nejúžasnější variabilitou. Takže pokud jsem v přítomnosti události bdělý, snažím se s ní zacházet nejen z hlediska toho, co říká, jak vypadá, ale z hlediska toho, co se mi jeví jako dynamika události, jako potenciály události.

Pracujete s událostmi svého života tímto způsobem? Věříte, že život je skutečně dynamický? Že ještě není zcela dokončen? Že nejenže jste neustále zapojeni do kroužící řady potenciálů, ale že jste potenciálem. Vy, potenciál. A žádné časové pásmo, žádný časový interval není schopen zcela pojmout vás a dynamiku vašeho života a vaší situace. Věříte tomu?

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
God’s Dynamic Intimacy

In this sermon, noted pastor, theologian, and mystic Howard Thurman (1900–1981) describes the faith of the Hebrew prophets:

The prophets of Israel were intimately tied up with the movements of the periods in which they lived. They were involved in the social process, which is very important to remember. They interpreted Israel and its relationship to God … as a primary and personal covenantal relationship. And it is very important to hold that in mind that, for reasons that we cannot quite understand even to this day, in some strange and fascinating and yet miraculous manner this group of people regarded themselves as being [in] some initially unique relationship with the Creator of their own lives and their little world and their little state.…

Now fundamental to this concept … is a philosophy which to read it says that God is inside the historic process: that [God] is not outside of it manipulating it or unmindful of it.

Prophets view God as actively involved in our lives, and Thurman challenges us to respond to this dynamic intimacy:

How do you interpret the events of your life? How do you measure them? Do you live your life on the basis that all that there is to you and what you do is wrapped up in the movement, the isolated, circumscribed movement, pulse beat of your little life? Now, if you do, then you know, you see, that the very nature of life is of such that it is fixed … it is finished, it is complete, and you know you can’t do anything about anything anyway so you don’t try.…

Now there is another point of view, and this is the point of view of the prophet. And that is that human life, as well as the lives of nations, takes place within a context that is dynamic. That always when I am in the presence of any event, I am caught in an encounter with a series of potentials that spread out in the widest possible directions and with the most amazing variety of variation. So that if I am alert in the presence of the event, I seek to deal with the event in terms not merely of what it says, what it looks like, but in terms of what seems to me to be the dynamics of the event, the potentials of the event.

Do you deal with events of your life in that way? Do you believe that life is really dynamic? That it isn’t quite finished yet? That not only are you involved always in a circling series of potentials, but that you are potential. You, potential. And no time band, no time interval is able quite to contain you and the dynamics of your life and your situation. Do you believe that?

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

Howard Thurman, “The Message of Isaiah II,” June 22, 1952, in Moral Struggle and the Prophets, ed. Peter Eisenstadt and Walter Earl Fluker (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2020), 156, 157, 158–159.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-