Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze čtvrtka 15. 12. 2022
na téma: Benevolentní vesmír

Trojiční vesmír

Bůh pro nás, říkáme ti Otče. Bůh vedle nás, říkáme ti Ježíši. Bože v nás, říkáme ti Duchu svatý. -Richard Rohr

Pro Richarda Rohra představuje Trojice základ laskavého vesmíru. Zde se Richard zamýšlí nad významem slova "Otec" v trinitární teologii:

Bůh pro nás je mým chápáním a kódovým slovem pro Otce. Říká nám, že skutečnost je v základu benevolentní. Skutečnost je na naší straně. Není to děsivý vesmír. Říká nám, že Bůh je jako dobrý otec pro nás a chrání nás. Stejně dobře můžete Boha nazývat Matkou, Vrozenou dobrotou nebo Prvotní láskou. Bůh v nás je moje krycí slovo pro Ducha svatého. Duch je ta vnitřní živost, která lidi léčí a probouzí z jejich zranění. Ducha často nazývám vnitřním naváděcím zařízením. Přes všechny naše hlouposti a chyby máme hlubokou vnitřní intuici, že jsme Boží děti. Říká se tomu božské přebývání.

Ježíše chápu jako Boha vedle nás. Ježíš je doprovázející Bůh, který kráčí s námi, zejména skrze tajemství smrti a vzkříšení. Paschální tajemství je shrnutím celého Ježíšova učení a zkušenosti. Ježíš je zjevený, který vychází z neprojeveného a zjevuje božský vzor. Vzor, který Ježíš jako zjevený zjevuje, spočívá v tom, že božským vzorem je ztráta a obnova, smrt a vzkříšení. Jiná cesta neexistuje. Neodvažujeme se pokoušet se definovat nějaký vesmír, kde není smrt a kde není ztráta.

Naneštěstí jen velmi málo lidí chce skutečně věřit ve velikonoční tajemství. Zkrátka a dobře, to, co lidé chtějí, je vzkříšení bez smrti, odpovědi bez pochybností, závěr bez procesu. V tomto smyslu nemáme rádi Ježíše, který nás tímto tajemstvím provádí.

Když chybí důvěra v Boha jako Otce, objevuje se v našem prožívání skutečnosti základní děsivost a nejistota. V tomto smyslu bychom mohli říci, že žijeme ve světě bez Otce. Není to bezpečný vesmír. Není to laskavý vesmír. Myslíme si, že za každým kamenem se skrývá nepřítel a že musíme za každou cenu chránit svůj život, protože nikdo jiný to neudělá. Všechno je to na nás. Je pochopitelné, proč jsou lidé tak paranoidní a zabývají se bezpečnostními systémy všech forem a podob. Když neznáme Boha jako toho, kdo si nejvíce přeje naše dobro, bezpečí a růst, neexistuje žádná základní "v pořádku" světa a našeho vlastního života. Nemáme pocit, že realita je na naší straně, a tak se samozřejmě snažíme zachránit sami sebe.

Seznamování se s tímto tajemstvím Trojice nás vede k zoufalému a nebezpečnému milostnému vztahu s Bohem. Je to milostný poměr, který v nás neustále probíhá, téměř navzdory nám, a jediné, co můžeme udělat, je začít říkat ano a začít ho rozpoznávat a ctít.

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Trinitarian Universe

God for us, we call you Father. God alongside us, we call you Jesus. God within us, we call you Holy Spirit. —Richard Rohr

For Richard Rohr, the Trinity provides the foundation of a benevolent universe. Here Richard reflects on the meaning of “Father” in Trinitarian theology:

God for us is my understanding of, and code word for, the Father. It tells us that reality is foundationally benevolent. Reality is on our side. It’s not a scary universe. It tells us that God, like a good father, is for us and is protective of us. You can just as easily call God Mother, or Inherent Goodness, or Primal Love. God within us is my code word for the Holy Spirit. The Spirit is that inner aliveness that heals people and awakens them from their wounds. I often call the Spirit an interior homing device. For all our stupidity and mistakes, we have a deep internal intuition that we are children of God. It’s called the divine indwelling.

I understand Jesus as God alongside us. Jesus is the accompanying God who walks with us, especially through the mystery of death and resurrection. The paschal mystery is the summary of all of Jesus’ teaching and experience. Jesus is the manifest one who comes forth from the unmanifest and reveals the divine pattern. The pattern that Jesus the manifest one reveals is that the divine pattern is loss and renewal, death and resurrection. There is no other way. We dare not try to define any universe where there is no death and where there is no loss.

Unfortunately, very few people really want to believe in the paschal mystery. By and large, what human beings want is resurrection without death, answers without doubt, the conclusion without the process. We don’t like Jesus in this sense, leading us through this mystery.

When trust in God as Father is missing, there is a foundational scariness and insecurity to our experience of reality. In that sense, we could say that we are living in a world without the Father. It’s not a safe universe. It’s not a benevolent universe. We think there is an enemy behind every rock and that we’ve got to protect our lives at all costs because no one else will. It’s all on us. It’s understandable why people get so paranoid and preoccupied with security systems of every form and shape. When we don’t know God as the One who most desires our goodness, safety, and growth, there is no underlying “okayness” to the world and to our own lives. There’s no sense that reality is on our side, so we of course try to save ourselves.

Engaging with this mystery of the Trinity leads us into a desperate and dangerous love affair with God. It’s a love affair that’s always going on inside of us, almost in spite of us, and all we can do is start saying yes and start recognizing and honoring it.

Fr. Richard Rohr, OFM

Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-