Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze středy 13. 7. 2022
na téma: Praxe lepšího

Boží Šalom a rasová spravedlnost

Osheta Mooreová je pastorka a mírotvorkyně, která se ve své práci pro rasovou spravedlnost snaží následovat Ježíšovu nenásilnou cestu.

Poslední desetiletí jsem strávil výzvou, aby mírotvorci nahlíželi na své mírotvorné úsilí ve světle hebrejského pojmu šalom. Definuji jej jako Boží sen o světě, jaký by měl být, nic nechybí, nic není porušeno, vše je celistvé. Protože šalom je Boží sen a Bůh je láska, musí být naše praxe šalom zakořeněna v lásce. Proto jsem vyzval tvůrce míru, aby se bránili mírotvorbě, která je zakořeněná v úzkosti, a zvolili mírotvorbu z postoje lásky. Když do rovnice vstoupí láska, vše se změní. Začneme se sami sebe ptát, pro co jsme, místo toho, proti čemu jsme

Moore rozlišuje mezi "udržováním míru", které často umožňuje rozkvět nespravedlnosti, a aktivním "vytvářením míru":

Povolání být tvůrcem míru proti rasismu není snadné, protože Boží šalom nepřichází snadno. Tento druh pokoje, který trvá, nám byl ukázán v Ježíšově životě, službě, smrti a vzkříšení, a my jako tvůrci pokoje jsme pak povoláni jej žít. Cokoli, co od nás nevyžaduje, abychom se obětovali jeden pro druhého, je jiná forma udržování míru, nikoli vytváření míru. Zajímá mě odbourávání nadřazenosti bílých, abychom vybudovali něco lepšího pro vás i pro mě. Zajímá mě mírotvorná severní hvězda milované komunity..., která nás činí odpovědnými za to, abychom byli ve správném vzájemném vztahu a vytvářeli prostředí, ve kterém se nám všem bude dařit.

Celá Ježíšova služba spočívala v tom, aby vytvořil společenství, které bude natolik přesvědčeno o své Milovanosti Bohu, že bude hlásat Milovanost druhých. [Richard: Vyvolenost je proto, aby všichni ostatní věděli, že jsou také vyvolení!] Milovanost je obrovský akt vlastnictví a přijetí své lidskosti jako daru od Boha, který vás hluboce miluje. Vzhledem k tomu, že naše myšlení o této práci upravujeme tak, že znovu polidšťujeme ty, kteří byli odlidštěni, je Milovanost v našem protirasistickém mírotvorném úsilí zásadní. Proto je nenásilí v myšlení, slovech a činech pilířem mé protirasistické práce. . . .

Toto je cesta Milované komunity:
Přihlaste se ke své Milovanosti: milujte Boha, milujte sebe.
Poté ji hlásejte: milujte druhé, milujte svět. . . .

Studentský nenásilný koordinační výbor (SNCC) byl hlavním způsobem, jak se studenti zapojili do hnutí za občanská práva a naučili se praktikovat jeho nenásilné techniky. V roce 1962 na setkání zaměstnanců potvrdili svůj závazek k nenásilí tím, že jej popsali takto: "Láska [je] ústředním motivem nenásilí", "silou, kterou Bůh spojuje člověka se sebou samým a člověka s člověkem". [1] . . .

Denně si to říkám, když se rozhodnu zapojit do protirasistické mírové práce z nenásilného, mírotvorného postoje:

Já, černošský mírotvorce, jsem Milovaný a ty, bílý mírotvorce, jsi Milovaný a patříme k sobě navzájem. . . .

Všechno ostatní nás zklame a zahltí, ale vlastněná a reflektovaná Boží láska je živou vodou, kterou na této cestě potřebujeme.

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
God’s Shalom and Racial Justice

Osheta Moore is a pastor and peacemaker committed to following the nonviolent path of Jesus in her work for racial justice.

I’ve spent the last decade calling in the peacemakers to view their peacemaking in light of the Hebraic concept of shalom. I define it as God’s dream for the world as it should be, nothing missing, nothing broken, everything made whole. Because shalom is God’s dream and God is love, our shalom practices must be rooted in love. Therefore, I’ve invited peacemakers to resist peacemaking that is rooted in anxiety and to choose peacemaking out of a posture of love. When love enters the equation, everything changes. We begin to ask ourselves what we’re for instead of what we’re against

Moore makes a distinction between “keeping the peace,” which often allows injustice to flourish, and actively “making peace”:

The call to be an anti-racism peacemaker is not easy, because the shalom of God does not come easy. This kind of peace that lasts was shown to us in Jesus’ life, ministry, death, and resurrection, and then we as peacemakers are called to live it out. Anything that does not require us to sacrifice for each other is another form of peacekeeping, not peacemaking. I’m interested in dismantling white supremacy in order to build up something better for you and for me. I’m interested in the peacemaking North Star of the Beloved Community . . . that holds us accountable to be in right relatedness to each other and create an environment where we can all thrive.

The whole of Jesus’ ministry was to establish a community so convinced of their Belovedness to God that they proclaim the Belovedness of others. [Richard: Chosenness is for the sake of letting all others know they are chosen too!] Belovedness is a massive act of owning and accepting your humanness as a gift from a God who deeply loves you. As we adjust our thinking of this work as rehumanizing those who have been dehumanized, Belovedness is essential in our anti-racism peacemaking. Which is why nonviolence in thought, word, and deed is a pillar in my anti-racism work. . . .

This is the way of the Beloved Community:
Claim your Belovedness: love God, love self.
Then proclaim it: love others, love the world. . . .

The Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC) was the primary way students joined the civil rights movement and learned how to practice its nonviolent technique. In 1962, at a staff meeting they reaffirmed their commitment to nonviolence by describing it this way, “Love [is] the central motif of nonviolence,” the “force by which God binds man to himself and man to man.” [1] . . .

Daily I tell myself this when I choose to engage with anti-racism peacemaking work from a nonviolent, peacemaking posture:

I, a Black Peacemaker, am Beloved, and you, a White Peacemaker, are Beloved, and we belong to each other. . . .

Everything else will disappoint and overwhelm, but the love of God owned and reflected is the living water we need along the journey.

Fr. Richard Rohr, OFM

Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-