Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze středy 27. 3. 2024
na téma: Vzor obětního beránka

Kříž rasismu

Teolog James Cone (1938-2018) uvádí paralelu mezi Ježíšovým ukřižováním a lynčováním černošských Američanů:

Z teologického hlediska byl Ježíš "prvním lynčem", který předznamenal všechna lynčovaná těla černochů na americké půdě. Byl ukřižován stejnými knížectvími a mocnostmi, které lynčovaly černochy v Americe. Protože Bůh byl s Ježíšem na kříži přítomen, a tím odmítl nechat Satana a smrt, aby měli poslední slovo o jeho významu, byl Bůh přítomen i při každém lynčování ve Spojených státech. Bůh viděl, co běloši prováděli nevinným a bezmocným černochům, a prohlásil jejich utrpení za Boží vlastní. Bůh proměnil lynčovaná černošská těla v náborovaná těla Kristova. Každý bělošský dav lynčoval černocha, lynčoval Ježíše. Lynčovací strom je v Americe křížem. Až si američtí křesťané uvědomí, že se s Ježíšem mohou setkat pouze v ukřižovaných tělech uprostřed nás, setkají se se skutečným skandálem kříže.

Bůh tedy musí zvláštním způsobem vědět, čím trpí chudí černoši v Americe, protože Boží syn byl lynčován v Jeruzalémě.... Lynčovací strom je metaforou ukřižování černochů v bílé Americe. Je to okno, které nejlépe odhaluje náboženský význam kříže v naší zemi. V tomto smyslu jsou černoši postavami Krista ne proto, že by chtěli trpět, ale protože neměli na výběr. Stejně jako Ježíš neměl na výběr při své cestě na Kalvárii, neměli černoši na výběr ani při lynčování. Zlé síly římského státu a bělošské nadřazenosti v Americe si to přály. [1]

Jennifer Garcia Bashawová načrtává cestu, jak by křesťané mohli zastavit rasové obětní beránky:

Posledním krokem, který musíme učinit, abychom zrušili obětní beránky na černošských Američanech, je pozvednout hlasy obětí, vyslechnout jejich zkušenosti a poučit se z jejich odolnosti. Musíme naslouchat černošským historikům a biblistům, černošským teologům a etikům, černošským sociálním obhájcům a pastorům, černošským umělcům a básníkům. Oni budou světly, která povedou církev od nevědomosti k porozumění; oni nám ukáží, jak žít v inkluzivním a osvobozujícím Božím království, a ne v říši nadvlády a moci..... Čeká nás ještě dlouhá cesta, než se naše společenství začne podobat milovanému společenství Kristovu. Ti z nás, kteří se podíleli na rasismu, připustili ho nebo ho ignorovali, musí projít bolestnou cestou vyznání a pokání, než budeme moci napravit trhlinu v Kristově těle, kterou jsme způsobili....

Božská moc nezotročuje, nelinčuje, nedusí ani nezbavuje občanských práv. Zachovává život, pozvedá potřeby a hlasy utlačovaných a dává jim důstojnost. To učinil Ježíš svým životem a smrtí a to činí Boží duch ve vzkříšení a prostřednictvím poselství evangelií. My, kteří jsme Ježíšovými následovníky, musíme přestat s obětními beránky a rasismem, který je pohání, pokud chceme jít po této cestě vzkříšení za ním. [2]

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
The Cross of Racism

Theologian James Cone (1938–2018) draws a parallel between Jesus’ crucifixion and the lynching of Black Americans:

Theologically speaking, Jesus was the “first lynchee,” who foreshadowed all the lynched black bodies on American soil. He was crucified by the same principalities and powers that lynched black people in America. Because God was present with Jesus on the cross and thereby refused to let Satan and death have the last word about his meaning, God was also present at every lynching in the United States. God saw what whites did to innocent and helpless blacks and claimed their suffering as God’s own. God transformed lynched black bodies into the recrucified body of Christ. Every time a white mob lynched a black person, they lynched Jesus. The lynching tree is the cross in America. When American Christians realize that they can meet Jesus only in the crucified bodies in our midst, they will encounter the real scandal of the cross.

God must therefore know in a special way what poor blacks are suffering in America because God’s son was lynched in Jerusalem.… The lynching tree is a metaphor for white America’s crucifixion of black people. It is the window that best reveals the religious meaning of the cross in our land. In this sense, black people are Christ figures, not because they wanted to suffer but because they had no choice. Just as Jesus had no choice in his journey to Calvary, so black people had no choice about being lynched. The evil forces of the Roman state and of white supremacy in America willed it. [1]

Jennifer Garcia Bashaw charts a path forward for Christians to stop racial scapegoating:

The final step we must take to abolish the scapegoating of Black Americans is to raise up the voices of the victims, to hear their experiences and learn from their resiliency. We need to listen to Black historians and Bible scholars, Black theologians and ethicists, Black social advocates and pastors, Black artists and poets. They will be the lights that lead the church from ignorance to understanding; they will show us how to live into the inclusive and liberating kingdom of God rather than the empire of domination and power…. We have a long way to go before our community resembles the beloved community of Christ. Those of us who have participated in, allowed, or ignored racism must walk the painful road of confession and atonement before we can mend the rift in the body of Christ that we caused….

God’s power does not enslave, or lynch, or choke, or disenfranchise. It preserves life, lifting up the needs and voices of the oppressed and giving them dignity. This is what Jesus did in his life and death and what God’s spirit does in the resurrection and through the message of the Gospels. We who are followers of Jesus must stop our scapegoating and the racism that powers it if we are to walk on that resurrection road behind him. [2]

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:
[1] James H. Cone, The Cross and the Lynching Tree (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2011), 158, 166.

[2] Jennifer Garcia Bashaw, Scapegoats: The Gospel through the Eyes of Victims (Minneapolis, MN: Fortress Press, 2022), 265, 266, 268.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-