Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 10. 11. 2023
na téma: Vděčnost a milost

Povolení toku

Komu je mnoho dáno, od toho je mnoho vyžadováno. -Lukáš 12:48

Otec Richard představuje vědomou volbu, kterou můžeme učinit, abychom se podělili o milost, kterou Bůh zdarma dává:

Výše uvedený Ježíšův citát by se dal považovat za křesťanskou obdobu toho, čemu hinduisté a buddhisté říkají "karma". Obráceně řečeno moderním slangem: "Co se stane, to se stane". Nejde o žádné peněžní plnění, ale o určitý druh nevyhnutelnosti nebo dokonce "božské ekonomie".  

Ve světě milosti a svobody platí, že aby se kanál otevřel, musí proudit vpřed, skrze a k něčemu jinému - jinak se kanál zablokuje. Negativní energie a záměr vyvolávají negativní energetickou odezvu - obvykle poměrně rychle. Upínáme se na ni jako na suchý zip. Naproti tomu pozitivní energie a záměr vyvolávají pozitivní odtok energie - když ne hned, tak časem. Pozitivní a vděčná reakce vyžaduje vědomí a volbu - a svobodu z naší strany. Jinak z nás sklouzne jako teflon. Vděčnost a ocenění si musíme vybrat.  

Obvykle si neuvědomujeme a nevážíme všeho, co nám bylo bezplatně dáno ("volný tok"). Místo toho se často soustředíme na to, jak jsme byli uraženi. Negativní odezva, kterou druhému pošleme zpět, je téměř vždy okamžitá - a z naší strany nerozpoznaná jako negativní energie. Na tom, abychom tuto hru rozpoznali a odolali jí, musíme pracovat a modlit se po většinu svého života. Negativní karma je mnohem silnější než pozitivní. Suchý zip funguje lépe než teflon, alespoň v duchovním životě. 

Ačkoli karma není primárně peněžní, musím upřímně říci, že karma se vztahuje i na peníze. Naše postoje k vydělávání, dávání, ztrácení a přijímání peněz jsou asi tak dobrým měřítkem pro naše dávání a přijímání lásky, jako nic jiného, co znám. Platí to i naopak. Kdo je lakomý na lásku, je lakomý na peníze. Štědrý v lásce, štědrý v penězích. Obezřetný v lásce, obezřetný s penězi. V obecném smyslu jsme buď lidé proudící, nebo lidé přehradní (!). [1]

Jsem přesvědčen, že Ježíš učil z karmického pohledu na svět. "Nemůžete sbírat hrozny z trní ani fíky z bodláčí. Dobrý strom ponese dobré ovoce," řekl, "a špatný strom ponese špatné ovoce" (Mt 7,17-18). Ježíš také řekl: "Prokážete-li milosrdenství, bude milosrdenství prokázáno vám" (Mt 5,7; L 6,37) a "Měřítko, které používáte, bude použito pro vás" (Mk 4,24).

Ježíš se snažil vytvořit hluboký smysl pro osobní volbu, odpovědnost a svobodu tady a teď, a ne pouze pro nesouvisející výplaty v posmrtném životě. My jsme však velkou část evangelia chápali ve smyslu božských hrozeb a umělých odměn - odloženého rozvrhu zásluh a záporů. To hluboce zkreslilo proměňující poselství evangelia.

Myslím si, že Ježíš učí, že odměny a tresty za chování jsou vnitřní a nyní, a pouze karmické důsledky jsou vnější a pozdější. Správně pochopená karma vytváří zodpovědné, seberealizované lidi namísto lidí založených na strachu. Hrozba trestu nebo slib bonbónku později vytvářejí věčné adolescenty a dobře maskovaný narcismus na všech úrovních křesťanství. [2]

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Allowing the Flow

To whom much is given, much is required. —Luke 12:48

Father Richard presents the conscious choice we can make to share the grace that God freely gives:

The above quote from Jesus might be considered the Christian equivalent of what Hindus and Buddhists call “karma.” Reversing modern slang, “What comes around, goes around.” This isn’t about any monetary payment, but a certain kind of inevitability or even a “divine economy.”  

In the world of grace and freedom, for a channel to be opened, it must flow forward, through, and toward something else—or the channel becomes blocked. Negative energy and intention produce a negative energy response—usually quite quickly. We clamp on to it like Velcro. In contrast, positive energy and intention produce positive energy outflow—if not now, eventually. The positive and appreciative response demands consciousness and choice—and freedom on our part. Otherwise, it slides off us like Teflon. Appreciation and gratitude must be chosen.  

We usually do not recognize or appreciate all that we have been given gratuitously (the “free flow”). Instead, we often concentrate on how we have been offended. The negative rebound that we send back to another is almost always immediate—and unrecognized as negative energy on our part. We need to work and pray for most of our lives to recognize and resist this game. Negative karma is much more powerful than positive. Velcro works better than Teflon, at least in the spiritual life. 

While karma is not primarily monetary, I must honestly say karma applies to money, as well. Our attitudes toward earning, giving, losing, and receiving money are about as good a measure for our giving and receiving of love as anything I know. The opposite is also true. Stingy with love, stingy with money. Generous with love, generous with money. Circumspect with love, circumspect with money. In a general sense, we are either flow people or dam (!) people. [1]

I am convinced Jesus taught from a karmic worldview. “You cannot pick grapes from thorns or figs from thistles. A good tree will bear good fruit,” he said, “and a bad tree will bear bad fruit” (Matthew 7:17–18). Jesus also said, “If you show mercy, mercy will be shown to you” (Matthew 5:7; Luke 6:37) and “The standard you use will be used for you” (Mark 4:24).

Jesus sought to create a deep sense of personal choice, responsibility, and freedom in the here and now, and not just disconnected payoffs in the afterlife. But we have understood much of the gospel in terms of divine threats and artificial rewards—a delayed schedule of merits and demerits. This deeply distorted the gospel’s transformative message.

I believe Jesus teaches that rewards and punishments for behavior are inherent and now, and only by karmic implication are they external and later. Karma, rightly understood, creates responsible, self-actualized people instead of fear-based people. Threats of punishment or promises of candy later create perpetual adolescents and well-disguised narcissism at every level of Christianity. [2]

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:

[1] Adapted from Richard Rohr, “Karma,” The Mendicant 11, no. 2(Spring 2021): 1.

[2] Adapted from Richard Rohr, “Karma,” Daily Meditations, September 21, 2015.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-