Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 24. 3. 2023
na téma: Pěstování mysli začátečníka

Vstup do oblaku nevědomosti

Vycházeje z učení z Oblaka nevědění, textu o kontemplativní modlitbě ze čtrnáctého století, popisuje otec Richard nutnost "mysli začátečníka":   

Autor Oblaku nevědění stále říká, že je třeba vyvažovat své vědění ochotou nevědět. Mysl sama o sobě, mozek sám o sobě, není schopen moudrosti. Teprve na zkušenostní úrovni existence něco víme, ale toto vědění nepodléhá vyprávění. Myslím, že právě proto se nám to nelíbí. Nedává nám to žádnou odměnu ega. Nemůžeme to dokázat. Nemůžeme to změřit. Nemůžeme nikoho jiného přesvědčit, že máme pravdu.  

Autor říká, že nejprve musíme vstoupit do Oblaku zapomnění - zapomenout na všechny své jistoty, na všechny své nálepky, na všechna svá vysvětlení, prostě na ně zapomenout! Všechny jsou ztrátou času. Nejsou ničím jiným než naším egem, které se promítá a ohlašuje. S objektivní realitou to nemá nic společného. Pokud se svět nenaučí tomuto druhu pokory, kterému říkáme mysl začátečníka, myslím, že máme problém. A vidíme to na nejvyšších úrovních - absolutní arogance "vědět" a být přesvědčeni, že víme a nikdo jiný neví tak jako my. Když si pomyslím, že Spojené státy byly často ochotny stát samy proti všem ostatním národům světa. Jsme tak přesvědčeni, že víme, až je to děsivé.  

Autor z Oblaku učí, že poté, co vstoupíme do Oblaku zapomnění a zbavíme se svých bolestí a nálepek, musíme přejít do Oblaku nevědění, kde už vlastně nepotřebujeme nálepkovat; nepotřebujeme vědět, že víme. Myslím, že biblické slovo pro to - a teď ho slyšíme úplně nově - je víra. Mnozí z nás toto slovo slýchali už od dětství. Proto Ježíš víru tolik idealizuje a blahopřeje lidem, kteří ji mají. Je to ochota žít s určitou mírou pokory. 

Když ego investuje do svého poznání, je přesvědčeno, že má celý obraz. V tomto okamžiku se růst zastaví. Cesta se zastaví. Po tomto bodě se nám již nic nového nestane. Termín, který zde používáme, "mysl začátečníka", pochází z buddhismu. U buddhistů zřejmě odkazuje na naléhavou potřebu zůstat otevřený, navždy studentem. Mysl začátečníka vždy říká: "Jsem žák. Mám se ještě co učit." Souvisí to s pokorou před skutečností a s tím, že nikdy nepředpokládám, že rozumím. Jestliže existuje padesát tisíc úrovní tajemství, možná jsem na úrovni pětačtyřiceti. Možná je toho víc, co se mi musí ukázat. Dokážete si představit, jak by se svět změnil, kdybychom všichni žili s takovou pokorou?"   

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Entering the Cloud of Unknowing

Drawing on teachings from The Cloud of Unknowing, a fourteenth-century text on contemplative prayer, Father Richard describes the necessity of a “beginner’s mind”:   

The author of The Cloud of Unknowing is always saying you’ve got to balance your knowing with a willingness not to know. The mind of itself, the brain in itself, is incapable of wisdom. It’s only at an experiential level of existence that we know something, but that knowing is not subject to telling. I think that’s why we don’t like it. It gives us no ego rewards. We can’t prove it. We can’t measure it. We can’t convince anyone else that we’re right.  

What the author says is that first we have to enter the Cloud of Forgetting—to forget all our certitudes, all our labels, all our explanations, just forget them! They are all a waste of time. They are nothing but our ego projecting itself and announcing itself. It has nothing to do with objective reality. If the world doesn’t learn this kind of humility, what we’re calling beginner’s mind, I think we’re in trouble. And we’re seeing it at the highest levels—the absolute arrogance of “knowing” and of being convinced we do know and no one else knows like we know. To think the United States has often been willing to stand alone against all the other nations of the world. We’re so convinced that we know, it’s frightening.  

The author of The Cloud teaches that after we enter into the Cloud of Forgetting, letting go of our hurts and our labels, then we must go into the Cloud of Unknowing, where we actually don’t need to label anymore; we don’t need to know that we know. I think the biblical word for that–and hear it now in whole new way—is faith. Many of us have heard that word ever since we were children. That’s why Jesus idealizes faith so much and congratulates people who have it. It’s this willingness to live with a certain degree of humility. 

When the ego invests itself in its knowing, it is convinced that it has the whole picture. At that point, growth stops. The journey stops. Nothing new is going to happen to us after that point. The term we’re using here, “beginner’s mind,” comes from Buddhism. For Buddhists, it seems to refer to an urgent need to remain open, forever a student. A beginner’s mind always says, “I’m a learner. I’ve got more to learn.” It has to do with humility before reality, and never assuming that I understand. If there are fifty thousand levels of the mystery, maybe I’m at level forty-five. Maybe there’s more that needs to show itself to me. Can you imagine what a different world it would be if we all lived with that kind of humility?  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy:  

Adapted from Richard Rohr, Beginner’s Mind (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2002). Available as CD and MP3 download.   


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-