Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pondělí 13. 2. 2023
na téma: Hebrejští proroci

Milosrdenství, spravedlnost a pokorné chození

"Bylo ti řečeno, smrtelníku, co je dobré a co od tebe JHVH vyžaduje: konat spravedlnost, milovat milosrdenství a pokorně chodit se svým Bohem." -Michaáš 6:8 

Megan McKenna, vědkyně a vedoucí rekolekcí, prohlubuje naše porozumění Boží touze po nás prostřednictvím proroka Micheáše. Podle McKenny jednoduchý a náročný Micheášův verš odhaluje podstatu toho, o čem jsou proroci:  

Podle Boha je toto život. To je v kostce výzva proroků, maso, které je jádrem jejich existence. Použitá slova jsou významná: "Konejte spravedlnost" - hebrejské slovo mishpat znamená víc než konkrétní skutky spravedlnosti. Definuje Boží řád ve světě; je smluvním vodítkem pro život ve společenství; je pamětí Božích slov a činů v minulosti i současnosti a odpovědí lidu ve vzájemné vděčnosti. Jedním slovem říká: Buď Tóra; konej Boží spravedlnost; napodobuj Boha ve svém životě.... 

"Konat spravedlnost" znamená být věrný jako Bůh je věrný, svatý jako Bůh je svatý, propouštět na svobodu ty, kdo jsou v otroctví, soucitně naslouchat volání těch, kdo jsou v otroctví, činit pro bližního to, co Bůh milostivě učinil pro tebe. To je učení Tóry, zdroj hojného života. Tato dvě slova - konejte spravedlnost - ukazují na Boží cestu a jednoduše říkají: jděte po ní! Ať už je pojetí spravedlnosti jakékoli, spravedlnost se může stát skutečností pouze tehdy, když budeme konat skutky spravedlnosti, pevně stát na straně těch, kteří spravedlnost potřebují, a bránit se nespravedlnosti.  

Druhým požadavkem je "Milujte milosrdenství" (nebo "Milujte něžně"). Hebrejské slovo hesed, soucit, znamená přicházet na pomoc chudým, vyvrženým, cizincům, otrokům, bezmocným, naslouchat volání těch, kteří se ocitli v bídě, dávat lásku, která je věrná, udržující, trvalá. Je to způsob, jakým Bůh miluje [Boží] lid, a Boží lid má tuto lásku opětovat tím, že bude milovat jeden druhého. Tento naléhavý příkaz střílí přímo do srdce každého jednotlivce i společenství. [1] 

Howard Thurman (1899-1981) se ptá, co znamená pokorně chodit s Bohem, což je třetí z Božích požadavků vůči Micheášovi:  

Jak chodit pokorně s Bohem? Jak to děláte vy? Jak chodíš pokorně s kýmkoli?... [Tím, že] se co nejpřesněji a nejúplněji vyrovnávám s tím, kdo jsem, co jsem: jasnozřivé zhodnocení sebe sama. A ve světle důstojnosti vlastního smyslu bytí kráčím s Bohem krok za krokem, tak jako [Bůh] kráčí se mnou. To jsem já, se svými slabostmi i silou, se svými schopnostmi i závazky, to jsem já, člověk sám! A to je to, co Bůh pozdravuje. Takže čím více kráčím s Bohem a Bůh kráčí se mnou, tím více docházím k plnohodnotnému významu toho, kdo jsem a co jsem. To znamená pokorně kráčet s Bohem. [2] 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Mercy, Justice, and Walking Humbly

“You have been told, O mortal, what is good and what YHWH requires of you: to do justice, to love mercy, and to walk humbly with your God.” —Micah 6:8 

Scholar and retreat leader Megan McKenna deepens our understanding of God’s desire for us through the prophet Micah. For McKenna, Micah’s simple and challenging verse reveals the essence of what the prophets are about:  

According to God, this is life. This is the call of the prophets in a nutshell, the meat at the heart of their very existence. The words used are significant: “Do justice”—the Hebrew word mishpat means more than specific acts of justice. It defines God’s order in the world; it is the covenant guide for living in community; and it is the memory of God’s words and deeds past and present and the people’s response in gratitude toward one another. In a word it says, Be the Torah; do God’s justice; imitate God in your life.… 

“Do justice” means to be faithful as God is faithful, holy as God is holy, to set those in bondage free, to hear compassionately the cries of those in slavery, to do for one’s neighbor what God has so graciously done for you. It is the teaching of the Torah, the source of abundant life. These two words—Do justice—point to the way of God and simply say: walk in it! Whatever the concept of justice might be, it is only by doing acts of justice, by solidly standing with those in need of justice, and by resisting injustice that justice can become a reality.  

The second demand is “Love mercy” (or “Love tenderly”). The Hebrew word hesed, compassion, means coming to the rescue of the poor, the outcast, the alien, the slave, the powerless, hearing the cries of those in misery, giving love that is faithful, sustaining, enduring. It is the way God loves [God’s] people, and God’s people are to return that love by loving one another. This urgent command shoots right to the heart of every individual and to the community. [1] 

Howard Thurman (1899–1981) asks what it means to walk humbly with God, the third of God’s requirements to Micah:  

How do you walk humbly with God? How do you? How do you walk humbly with anybody?… [By] coming to grips with who I am, what I am as accurately and as fully as possible: a clear-eyed appraisal of myself. And in the light of the dignity of my own sense of being I walk with God step by step as [God] walks with me. This is I, with my weaknesses and my strength, with my abilities and my liabilities; this is I, a human being myself! And it is that that God salutes. So that the more I walk with God and God walks with me, the more I come into the full-orbed significance of who I am and what I am. That is to walk humbly with God. [2] 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 

[1] Megan McKenna, Prophets: Words of Fire (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2001), 129–130. 

[2] Howard Thurman, “The Message of Micah,” August 17, 1952, in Moral Struggle and the Prophets, ed. Peter Eisenstadt and Walter Earl Fluker (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2020), 196–197. Note: minor edits made for inclusive language. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-