Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 2. 10. 2022
na téma: Františkánská mystika

Skromné tajemství

Meditace tohoto týdne se zabývají františkánskou mystikou. Sestra Ilia Delio identifikuje spiritualitu Františka z Assisi (1182-1226) jako zakořeněnou v Boží lásce a pokoře:

Měli jste někdy takový den, kdy vám celá myšlenka na Boha připadala příliš těžká na přemýšlení? Jako by snaha "uchopit" Boha byla jako snaha políbit Měsíc? Pokud mají mystici pravdu (a většinou ji mají, protože vidí věci mnohem jinak než my), pak jste ten den byli pravděpodobně Bohu blíž než kterýkoli jiný den ve svém životě. Ptáte se, jak je to možné? Jak vám může být Bůh blízko (nebo vy Bohu), když se vám Bůh zdá tak daleko nebo vůbec ne? . . . To je moje odpověď: Bůh je tajemstvím pokorné lásky. Je to tajemství, které nemůžete rozumově vyřešit ani se ho pokusit rozluštit. Musíte prostě žít v tomto tajemství. . . .

Myslím si, že František z Assisi pochopil něco z tajemství Boha a zvláštním způsobem tajemství Boží pokory. Ačkoli byl prostý a nepříliš vzdělaný, měl vhled do Boha, který mohu označit jen za hluboký. František nestudoval teologii. . . . Prostě trávil dlouhé hodiny v modlitbě, často v jeskyních, v horách nebo na místech samoty, na místech, kde se mohl vzdálit od rušného každodenního světa. Tomáš z Celana [asi 1185-1260], první Františkův životopisec, napsal: "Tam, kde je venku vědění učitelů, vstoupila vášeň milovníka." František se snažil o to, aby se jeho životopisec stal jeho životopiscem. [1] Tomáš vnímal, že láska, nikoliv vědění, umožnila Františkovi vstoupit do velkého tajemství, které nazýváme "Bůh". Když do tohoto tajemství vstoupil, objevil dva zásadní rysy Boha - překypující Boží dobrotu a Boží pokoru. . . . Jak dospěl tak prostý člověk, jako byl František, k tomuto tajemství Boha? Odpovědí je Ježíš Kristus. František poznal Boha pokorné lásky tím, že rozjímal o chudém a pokorném Kristu a napodoboval ho. 

Poznávajíc Boží láskyplnou pokoru, František zrcadlil totéž:

Jak se jeho život prohluboval v Bohu, [František] se neustále snažil vynakládat sebe sama v lásce tím, že se daroval druhému. Začal se sklánět v lásce ke každému člověku, ke každému stvoření, včetně drobných žížal, které sbíral, aby se mu nerozmačkaly pod nohama. Následováním chudého a pokorného Krista se z Františka stal "menší bratr". Jeho následovníci říkali, že se stal "druhým Kristem", protože stejně jako Kristus byl pokorný v lásce. Po Ježíšových stopách František našel Boha pokorné lásky nikoli mezi populárními a pyšnými, arogantními a bohatými nebo těmi, kdo ve společnosti "vyčnívají", ale mezi obyčejnými, zapomenutými, chudými a nemocnými a lidmi na okraji společnosti. Františkův Bůh, napsal Celano, byl Bohem, "který se těší z toho, že může být / s prostými a těmi, které svět zavrhl". [2]


Odkazy:

[1] Tomáš z Celana, Připomenutí touhy duše, 2. kniha, kap. 68, in František z Assisi: Early Documents, vol. 2, The Founder (New York: New City Press, 2000), 314.

[2] Tomáš z Celana, Život svatého Františka, 1. kniha, kap. 12, in: František z Assisi: Early Documents, vol. 1, The Saint (New York: New City Press, 1999), 210.

Ilia Delio, Pokora Boží: A Franciscan Perspective (Cincinnati, OH: St. Anthony Messenger Press, 2005), 15, 17, 19-20.

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
A Humble Mystery

This week’s meditations explore Franciscan mysticism. Sister Ilia Delio identifies the spirituality of Francis of Assisi (1182–1226) as rooted in God’s love and humility:

Did you ever have one of those days where the whole idea of God was just too much to think about? As if trying to “get a handle” on God was like trying to kiss the moon? If the mystics are right (and usually they are because they see things much differently than we do) then you were probably closer that day to God than any other day in your life. How is this possible, you ask? How can God be close to you (or you to God) when God seems so far away or not at all? . . . This is my answer to you: God is a mystery of humble love. It is a mystery that you cannot reason or try to figure out. You must simply live in the mystery. . . .

I think Francis of Assisi grasped something of the mystery of God and, in a particular way, the mystery of God’s humility. Although he was simple and not well educated, he had an insight into God that I can only say was profound. Francis did not study theology. . . . He simply spent long hours in prayer, often in caves, mountains or places of solitude, places where he could distance himself from the busy everyday world. Thomas of Celano [c. 1185–1260], the first biographer of Francis, wrote: “Where the knowledge of teachers is outside, the passion of the lover entered.” [1] What Thomas perceived is that love, not knowledge, allowed Francis to enter into the great mystery we call “God.” As he entered into this mystery he discovered two principle features of God—the overflowing goodness of God and the humility of God. . . . How did a man as simple as Francis arrive at this mystery of God? The answer is Jesus Christ. Francis came to know the God of humble love by meditating on and imitating the poor and humble Christ. 

Recognizing God’s loving humility, Francis mirrored the same:

As his life deepened in God, [Francis] made a constant effort to spend himself in love by giving himself to the other. He became bent over in love for every person, every creature, including tiny earthworms which he would pick up so that they would not be crushed underfoot. By following the poor and humble Christ, Francis was formed into a “brother minor.” His followers said that he became “another Christ” because, like Christ, he was humble in love. Following the footprints of Jesus, Francis found the God of humble love not among the popular and the proud, the arrogant and the rich or those who “stand out” in society but among the ordinary, the forgotten, the poor and sick and the marginalized. The God of Francis, Celano wrote, was a God “who delights to be / with the simple and those rejected by the world.” [2]


References:

[1] Thomas of Celano, The Remembrance of the Desire of a Soul, 2nd book, chap. 68, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 2, The Founder (New York: New City Press, 2000), 314.

[2] Thomas of Celano, The Life of Saint Francis, 1st book, chap. 12, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 1, The Saint (New York: New City Press, 1999), 210.

Ilia Delio, The Humility of God: A Franciscan Perspective (Cincinnati, OH: St. Anthony Messenger Press, 2005), 15, 17, 19–20.

Fr. Richard Rohr, OFM

Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-