Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 10. 10. 2025
na téma: Od hromadění k hojnosti

Pracujte tvrdě, odpočívejte dobře

Přepracovat se - to znamená trávit čas prací na tom, co člověk nepotřebuje - znamená, že jeho život není v rovnováze a narušuje kruh harmonie.

-Randy a Edith Woodleyovi, Cesta do Elohe

Randy a Edith Woodleyovi spoluzaložili Centrum domorodých obyvatel pro spravedlnost na Zemi Eloheh a farmu a semena Eloheh [https://www.eloheh.org/]. Zkoumají domorodé hodnoty ve vztahu k materialismu a životní rovnováze:

Materialistické hodnoty euroamerické modernity se velmi liší od našich vlastních domorodých hodnot..... Obecně řečeno, indiáni nejsou materialističtí. Materialismus a konzumerismus jsou hodnoty vnucené původním obyvatelům Ameriky. Rozdíly mezi hodnotami původních obyvatel Severní Ameriky a hodnotami dominantní společnosti byly zaznamenány v celé naší společné historii. Ronald Wright, autor knihy Ukradené kontinenty, o tomto konfliktu mezi osadnickým a indiánským chápáním bohatství píše:

Jednalo se o problémy, které vznikají všude tam, kde se střetává stabilní kolektivní systém se systémem založeným na expanzi a individuálním zisku. Bylo například nemožné provozovat obchod nebo plantáž se ziskem, aniž by se porušil [způsob] reciprocity, který je pro většinu indiánských společností zásadní. Aby si lidé získali úctu v domorodém světě, museli bohatství přerozdělovat; aby si ho vážili v bílém světě, museli ho hromadit. Pro Čerokíje bylo dost, pro bělocha bylo více vším. [1]

"Více bylo všechno": jak výstižný popis kultury, která nás obklopuje. A "dostatek bylo dost" nám dává nahlédnout do pohledu původních obyvatel na spotřebu. Čerokíjské pojetí přerozdělování bohatství bylo v přímém rozporu s individualismem osadníků. Až do devatenáctého století si Čerokíjové dokázali udržet své komunitní hodnoty. Nezapomeňte: bylo tomu tak i po odsunu z jejich domoviny. To, že si národ udržel kulturní hodnoty v době extrémního útlaku, včetně nuceného přesídlení, je pozoruhodné.

Po prohlídce indiánského území v roce 1887 senátor Henry Dawes popsal Čerokíje takto:

Hlavní náčelník nám řekl, že v celém národě není rodina, která by neměla svůj vlastní domov. V tomto národě není žádný chudák a národ nedluží ani dolar. Postavil si vlastní hlavní město ... a vybudoval si školy a nemocnice. Přesto byla vada systému zjevná. Dostali se tak daleko, jak jen mohli, protože svou půdu drží ve společném..... Neexistuje sobectví, které je na dně civilizace. Dokud tito lidé nebudou souhlasit s tím, že se vzdají své půdy a rozdělí ji mezi své občany tak, aby každý mohl vlastnit půdu, kterou obdělává, nedosáhnou velkého pokroku. [2]

"Pokrok" podle senátora Dawese znamenal individualismus, materialismus a dokonce sobectví. Žádný z těchto ideálů nepatří k hodnotám Čerokíjů a nepředstavuje ani hodnoty ostatních původních obyvatel Ameriky....

Původní Američané nejsou imunní vůči tvrdé práci. Ve skutečnosti jsou někteří z nejpracovitějších lidí, které známe, domorodci. Aby však byl život v harmonii, musí existovat rovnováha mezi prací a odpočinkem neboli rekreací.

Tvrdě pracujte a dobře odpočívejte.


přeloženo DeepL
Work Hard, Rest Well

To overwork—that is, to spend time working for what one does not need—means that one’s life is out of balance, and it breaks the circle of harmony.

—Randy and Edith Woodley, Journey to Eloheh

Randy and Edith Woodley co-founded the Eloheh Indigenous Center for Earth Justice and Eloheh Farm and Seeds [https://www.eloheh.org/]. They explore Indigenous values in relation to materialism and life balance:

Materialistic values of Euro-American modernity are very different from our own Indigenous values…. Generally speaking, Indians are not materialistic. Materialism and consumerism are values imposed on Native Americans. The differences between Native North American values and those of the dominant society have been noted throughout our mutual history. Ronald Wright, author of Stolen Continents, writes of this conflict between settler and Native American understandings of wealth:

The problems were those which arise wherever a stable, collective system and one based on expansion and individual profits collide. It was, for instance, impossible to run a store or plantation profitably without violating the [way] of reciprocity fundamental to most Amerindian societies. To obtain respect in the Native world, people had to redistribute wealth; for esteem in the white world, they had to hoard it. To a Cherokee, sufficient was enough; to a white, more was everything. [1]

“More was everything”: what an apt description of the culture that surrounds us. And “sufficient was enough” gives us a window into Indigenous perspectives on consumption. The Cherokee concept of redistribution of wealth was at direct odds with the individualism of settlers. Until the nineteenth century, the Cherokees were able to retain their communal values. Remember: this was even after removal from their homelands. For a people to hold on to cultural values during times of extreme oppression, including forced relocation, is remarkable.

After touring Indian Territory in 1887, Senator Henry Dawes described the Cherokees in this way:

The head chief told us that there was not a family in the whole nation that had not a home of its own. There is not a pauper in that nation, and the nation does not owe a dollar. It built its own capitol … and built its schools and hospitals. Yet the defect of the system was apparent. They have got as far as they can go, because they hold their land in common…. There is no selfishness, which is at the bottom of civilization. Till these people will consent to give up their lands, and divide them among their citizens so that each can own the land he cultivates, they will not make much progress. [2]

“Progress,” according to Senator Dawes, meant individualism, materialism, and even selfishness. None of these ideals are Cherokee values, nor do they represent the values of other Native Americans….

Native Americans are not immune to hard work. In fact, some of the hardest-working people we have known are Indigenous. But in order to maintain a life of harmony, there must be a balance between work and rest, or recreation.

Work hard and rest well.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-