Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z neděle 28. 7. 2024
na téma: Boží vláda

Život uvnitř velkého obrazu

V této homilii se otec Richard zamýšlí nad Ježíšovým učením o Boží vládě uvedeným v Matoušově evangeliu: 

Myslím si, že to, co Ježíš nazývá nebeským královstvím nebo Boží vládou, je, když žijeme uvnitř Velkého obrazu, a ne uvnitř malých obrazů, které si vytváříme a kterým dáváme zdánlivě přednost. Většina z nás žije uvnitř svých vlastních malých, námi samými vytvořených království: království toho, že jsme Američané, nebo království toho, že jsme katolíci, nebo království toho, že jsme běloši. To všechno pomine. To jsou ne království Boží. 

Království Boží nepomine. Je to věčný stav věcí, jak věci konečně a plně a svobodně jsou. Žít v Boží vládě znamená žít s takovouto velkou perspektivou, kdy se pohybujeme za malými hranicemi vytvořenými lidmi, které si všichni vytváříme. Většina z nás se bojí vystoupit ze své malé komfortní zóny "lidí, jako jsem já". 

Ve druhém století si křesťanský lid začal říkat "katolický" lid. Příliš málo z nás se učilo, že katolík v řečtině znamená jednoduše univerzální. Křesťané si od počátku uvědomovali, že jejich poselství není určeno žádné etnické skupině nebo národu, ale ve skutečnosti se týká toho, že věci jsou věčně a všude. Pokud dokážeme žít na této úrovni, pak jsme v Božím království. Když jsme do tohoto království nahlédli, stále posouváme hranice, abychom mohli vidět Boha všude

Matouš 4,15 říká, že se Ježíš odstěhoval z Nazareta do "Galileje pohanů". Ježíš se záměrně přesouvá na hranici, na okraj, kde nejsou všichni Židé, kde se setkává mnoho kultur a etnik. Právě tam, v zemi pohanů, Ježíš hlásá Boží vládu. 

Víme, že žijeme v Božím velkém obraze, když můžeme vidět Boha ve všech kulturách, ve všech společenských vrstvách, a dokonce i ve všech náboženstvích. Musíme si přestat myslet, že nějaké náboženství má Boha v kapse, že ho ovládá nebo že Bůh má rád jen některé lidi, kteří jsou náhodou křesťané. Byl by Bůh tak lakomý? Byl by Bůh tak malý a malicherný, aby měl rád jen lidi, jako jsem já? Doufám, že ne. Protože právě toto velké Boží srdce je schopno milovat všechny Boží děti. Ježíš přichází do země pohanů, aby hlásal Boha pro univerzální království. 

Pokud se modlíme "přijď království tvé", modlíme se, aby Bůh mohl darovat univerzální, skutečně "katolický" svět, v němž se všichni mohou milovat bez rozdílu a bez diskriminace, a my se na něm můžeme podílet. Obávám se, že musíme přiznat, že jsme se zatím příliš daleko nedostali. Ještě jsme nedohnali Ježíše. Dáváme přednost životu ve svých menších královstvích před univerzálním Božím královstvím.  

Fr. Richard Rohr, OFM
po DeepL upravil
Living Inside the Big Picture 

In this homily, Father Richard reflects on Jesus’ teaching on the reign of God presented in Matthew’s Gospel: 

I think what Jesus calls the kingdom of heaven or the reign of God is when we live inside of the Big Picture and not inside of the small pictures that we create and seem to prefer. Most of us live inside of our own small, self-created kingdoms: the kingdom of being American or the kingdom of being Catholic or the kingdom of being white. That’s all going to pass away. Those are not the kingdom of God. 

The reign of God will not pass away. It’s the eternal state of things, how things finally and fully and freely are. To live in the reign of God is to live with that kind of big perspective, where we move beyond the tiny human-made boundaries that we all create. Most of us are afraid to venture out of our little comfort zone of “people just like me.” 

In the second century, the Christian people started calling themselves the “catholic” people. Too few of us were taught that catholic simply means universal in Greek. From the beginning, Christians recognized that their message was not for any one ethnic group or nation, but in fact was about how things eternally are everywhere, all the time. If we can live at that level, then we’re in the kingdom of God. When we’ve had a glimpse of this kingdom, we keep pushing out the boundaries, so we can see God everywhere

Matthew 4:15 says that Jesus moved away from Nazareth into “Galilee of the Gentiles.” Jesus deliberately moves on to the frontier, the edge, where not everybody is Jewish, where many cultures and ethnicities come together. It’s there, in the land of the Gentiles, that Jesus proclaims the reign of God. 

We know we’re living in God’s Big Picture when we can see God in all cultures, in all social classes, and even in all religions. We have to stop thinking that any one religion has God in its pocket, or controls God, or that God only likes certain people who happen to be Christians. Would God be that stingy? Would God be that small and petty to only love people like me? I hope not. Because it’s precisely this great heart of God that is able to love all of God’s children. Jesus comes to the land of the Gentiles to proclaim a God for the universal kingdom. 

Every time we pray “thy kingdom come” we’re praying that God can grant, and we can participate in, a universal, truly “catholic” world where all of us can love one another without distinction, and without discrimination. I’m afraid we have to admit that we haven’t gotten very far yet. We still have not caught up with Jesus. We prefer to live in our smaller kingdoms instead of the universal kingdom of God.  

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
Adapted from Richard Rohr, “What Is the ‘Kingdom of God?’,” homily, January 26, 2014. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-