Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 14. 9. 2024
na téma: Odpuštění a milosrdenství

Odpuštění a milosrdenství: Týdenní shrnutí

Neděle
Když odpouštíme, dáváme přednost dobru druhých před jejich chybami, zakoušíme Boží dobrotu, která proudí skrze nás, a také zakoušíme svou vlastní dobrotu způsobem, který nás překvapuje.
-Richard Rohr

Pondělí
Milosrdenství znovu vytváří všechny věci, bez odpuštění se nic nového neděje. Jen stále opakujeme tytéž staré vzorce, iluze a polopravdy.
-Richard Rohr

Úterý
Odpuštění a milost mohou každé kultuře nabídnout mnohem více, než jim přisuzujeme. Nejsou to slabé, ubohé emoce lidí, kteří si neváží sami sebe. Jsou velkorysým darem lidí, kteří vědí, že jejich hodnota nemůže být snížena nebo ohrožena.
-Prentis Hemphill

Středa
Máme si vybrat, ve kterém světě chceme žít - ve světě retribuční spravedlnosti, nebo ve světě odpuštění. Nemůžeme fungovat v obou řádech.
-Melissa Florer-Bixler

Čtvrtek
Musíme odpustit - musíme začít se slovy odpuštění jako mantrou, která může proměnit naši mysl a duši: Otče, odpusť jim. Otče, odpusť nám.
-Megan McKenna

Pátek
Kdysi jsem Boží milosrdenství vnímal jako trpělivou, laskavou toleranci, jakousi nelibost nad odpuštěním, ale nyní se pro mě milosrdenství stalo samozřejmostí Boha. Milosrdenství je způsob, jak popsat tajemství odpuštění. Více než popis něčeho, co Bůh tu a tam udělá, je to to, kým Bůh je.
-Richard Rohr

Třicátý sedmý týden cvičení
Modlitba za odpuštění

Brian McLaren identifikuje, jak nám prosebné modlitby pomáhají zakoušet odpuštění:   

Protože být zraněn nebo zhřešit je strašně běžná zkušenost, mám podezření, že bychom jí měli věnovat více pozornosti. Ve skutečnosti je zranění v modlitbě Páně přímo spojeno se skutečností, že jsme se dopustili něčeho špatného; modlíme se: "Odpusť nám naše hříchy, jako i my odpouštíme našim viníkům."  

Dobře to říká otec Richard Rohr: Bolest, která není zpracována, se předává dál. Bolest, která není proměněna, se přenáší. Své zranění tedy musíme zpracovat s Bohem a toto zpracování začíná tím, že bolest pojmenujeme a podržíme ji ... v Boží přítomnosti: 

Zrazení. Uraženi. Využit. Obelhán. Zapomenuto. Využíván. Zneužívané. Znevažováni. Přehlíženi. Podvedeni. Zesměšňováni. Podceňován. Okradeni. Zničení. Nepochopení. Špatně interpretováno. Vyloučeni. Nerespektováno. Oškubáni. Zmatení. Uvedeni v omyl.  

Je důležité tento proces neuspěchat. Musíme procítit své pocity, nechat se skutečně dostihnout bolestí..... Zjistila jsem, že procítit a zpracovat svou bolest mě stojí méně energie než ji potlačit nebo před ní utíkat. Takže stejně jako prostřednictvím zpovědi pojmenováváme své vlastní křivdy a cítíme lítost, prostřednictvím prosby pojmenováváme a cítíme bolest, která je důsledkem křivd druhých..... Svou bolest převádíme na prosby:  

Útěcha. Povzbuzení. Ujištění. Společnost. Ospravedlnění. Ocenění. Hranice. Uznání.  

Je důležité si uvědomit, že nejmenujeme, co pro nás musí člověk, který nám ublížil, udělat. Pokud se soustředíme na to, co bychom si přáli, aby protivník udělal, abychom se cítili lépe, neúmyslně ho vyzbrojujeme ještě větší mocí, aby nám ublížil. Místo toho se při tomto pojmenování obracíme od protivníka k Bohu a zaměřujeme se na to, co potřebujeme, aby pro nás Bůh udělal. Otevíráme svou duši, abychom přijali uzdravení od stále přítomného a štědrého Božího Ducha. 

Fr. Richard Rohr, OFM
přeloženo DeepL
Forgiveness and Mercy: Weekly Summary 

Sunday 
When we forgive, we choose the goodness of others over their faults, we experience God’s goodness flowing through ourselves, and we also experience our own goodness in a way that surprises us.  
—Richard Rohr 

Monday 
Grace re-creates all things; nothing new happens without forgiveness. We just keep repeating the same old patterns, illusions, and half-truths.  
—Richard Rohr  

Tuesday 
Forgiveness and grace have much more to offer any culture than we give them credit for. They are not the weak, pitiful emotions of people who don’t value themselves. They are the generous gift of people who know their worth cannot be diminished or compromised. 
—Prentis Hemphill 

Wednesday 
We are asked to choose which world we want to live in—a world of retributive justice or a world of forgiveness. We can’t operate in both orders. 
—Melissa Florer-Bixler 

Thursday 
We must forgive—we must begin with the words of forgiveness as a mantra that can transform our minds and souls: Father, forgive them. Father, forgive us. 
—Megan McKenna 

Friday 
I once saw God’s mercy as patient, benevolent tolerance, a kind of grudging forgiveness, but now mercy has become for me God’s very self-understanding. Mercy is a way to describe the mystery of forgiveness. More than a description of something God does now and then, it is who God is
—Richard Rohr 

Week Thirty-Seven Practice 
Praying to Forgive 

Brian McLaren identifies how prayers of petition help us to experience forgiveness:   

Since being wounded or sinned against is a terribly common experience, I suspect we need to pay more attention to it. In fact, being wronged is directly linked in the Lord’s Prayer to the reality of doing wrong; we pray, “forgive us our sins as we forgive those who sin against us.”  

Father Richard Rohr says it well: Pain that isn’t processed is passed on. Pain that isn’t transformed is transmitted. So we need to process our woundedness with God, and that processing begins by naming the pain and holding it … in God’s presence: 

Betrayed. Insulted. Taken advantage of. Lied to. Forgotten. Used. Abused. Belittled. Passed over. Cheated. Mocked. Snubbed. Robbed. Vandalized. Misunderstood. Misinterpreted. Excluded. Disrespected. Ripped off. Confused. Misled.  

It’s important not to rush this process. We need to feel our feelings, to let the pain actually catch up with us…. I’ve found that it takes less energy to feel and process my pain than it does to suppress it or run away from it. So, just as through confession we name our own wrongs and feel regret, through petition we name and feel the pain that results from the wrongs of others…. We translate our pain into requests:  

Comfort. Encouragement. Reassurance. Companionship. Vindication. Appreciation. Boundaries. Acknowledgement.  

It’s important to note that we are not naming what we need the person who wronged us to do for us. If we focus on what we wish the antagonist would do to make us feel better, we unintentionally arm the antagonist with still more power to hurt us. Instead, in this naming, we are turning from the antagonist to God, focusing on what we need God to do for us. We’re opening our soul to receive healing from God’s ever present, ever generous Spirit. 

Fr. Richard Rohr, OFM
Odkazy: 
Brian D. McLaren, Naked Spirituality: A Life with God in 12 Simple Words (San Francisco, CA: HarperOne, 2011), 118–119. 


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-